autoplay
A aparut numarul 139
numarul urmator
arhiva autoplay
arhiva autoplay
parcare
00 0000
Autor: Dan Caraiman
Masina, ca un mare viciu, taxat pe masura
* de anul viitor, taxele la importul de autoturisme vor creste, ajungind chiar si la 7.500 de euro * in ultimele luni, la Iasi, s-a inregistrat un virf in privinta importurilor de masini second-hand * importatorii de masini rulate apreciaza ca masinile se vor scumpi anul viitor * autoturismele "almost new" vor fi singurele pentru care taxele nu se vor modifica semnificativ

Nou sau rulat, din productie interna sau din import, orice inmatriculare a unui autoturism va conduce la un efort financiar suplimentar. Din 2007, in multe cazuri nu va mai fi convenabil sa aducem masini rulate din statele Uniunii Europene. Motivul: taxele aproape prohibitive la importul de autoturisme second-hand, care vor fi aplicate odata cu intrarea in vigoare a noului

Cod Fiscal.
Sub amenintarea introducerii unor noi taxe pentru importul de masini second-hand incepind cu data de 1 ianuarie 2007, la nivel national, in ultimele luni s-a inregistrat un adevarat record in privinta masinilor second hand importate si inmatriculate. Noul Cod Fiscal prevede eliminarea accizei de 1 la suta din pretul fara taxe al masinii si inlocuirea acesteia cu o taxa pentru prima inmatriculare in Romania, care se va aplica pentru autovehiculelor noi sau rulate de pina la 3,5 tone inclusiv. "In ultimele luni, am avut o cerere mult mai mare pentru importul de masini rulate din strainatate. Evolutia se bazeaza probabil si pe temerea ca, de anul viitor, vor fi introduse noi taxe la importurile auto", ne-a declarat Roland Kipper, administratorul DreamCar, importator de masini noi si rulate.


Masini mai scumpe de anul viitor
Specialistii pietei auto apreciaza ca, de anul viitor, autoturismele rulate aduse din afara vor fi mai scumpe, in special din cauza noului sistem de taxare. "Am auzit voci care spuneau ca masinile se vor ieftini, dar nu stiu de unde ar putea veni aceasta scadere de pret, atita timp cit taxele vor creste", ne-a spus Roland Kipper. Chiar daca de anul viitor nu vor mai exista restrictii la importuri in functie de vechimea masinii, preturile autoturismelor, chiar si fara taxele impuse de statul roman, vor fi mai mari. Nici in privinta autoturismelor cu un grad de poluare mai scazut nu se anticipeaza o ieftinire. "Pentru Euro 3 si Euro 4, singura ieftinire ar putea proveni de la taxele de transport, care va fi mai usor de facut dupa 1 ianuarie 2007", a adaugat Kipper. Dealerii de masini noi sustin ca masinile noi s-au ieftinit suficient si ca nu va mai fi rentabil sa-ti aduci din afara o masina rulata. "Aceste taxe sint introduse pentru innoirea parcului auto din Romania. Multora nu le va mai conveni sa introduca in tara masini second-hand, chiar daca vor fi eliminate accizele dupa aderare, pentru ca inmatricularea acestora va costa mult mai mult decit masina in sine. Oricum, cine va dori sa-si cumpere o masina nu se va zgirci la citiva lei", ne-a declarat Nicusor Radu, director comercial la Sandra Trading, dealer Volkswagen.


Cit vor fi taxele
Iesenii care vor dori sa-si cumpere o masina dupa 1 ianuarie 2007 vor trebui sa scoata din buzunar intre 612 si 7.500 de euro pentru taxa speciala de inmatriculare, in functie de gradul de poluare si de vechimea masinii achizitionate, dar si de capacitatea cilindrica.
Odata cu adoptarea acestei legi, cea mai ieftina taxa speciala de inmatriculare este de 612 euro si va fi platita pentru un automobil nu mai vechi de sase luni, cu Euro 3, si un motor de pina la 1.600 cmc. Pentru un autoturism cu un motor de 1.600 cmc, cu o vechime cuprinsa intre doi si patru ani si cu Euro 3, taxa va fi de 1.196 de euro. Cele mai mare taxe li se vor aplica masinilor mai poluante. Astfel, pentru un automobil cu Euro 2, cu motor de peste 3.000 cmc si mai vechi de sase ani, noul proprietar va trebui sa scoata din buzunar 6.240 de euro. Automobilele non-Euro, mai vechi de sase ani si cu motoare de peste 3.000 cmc vor fi taxate cu 7.500 de euro, iar cele cu motoare mai mici -– cu 4.000, 4.750 sau 5.000 de euro, in functie de capacitatea cilindrica.


Masinile "almost new" au de cistigat
Pentru modelele aproape noi, lucrurile nu se vor schimba foarte mult. Practic, algoritmul de calcul din Codul Fiscal avantajeaza tot vehiculele echipate cu motoare Euro 3. Taxa pentru acestea, continuind exemplul tot cu un motor de 1.8, pe benzina, va fi undeva in jurul valorii de 1.500 de euro, ceea ce reprezinta cam tot cit se platea inainte acciza. Cei mai avantajati vor fi, din nou, cei cu bani multi. Pentru masinile foarte putin rulate, aproape noi si echipate, eventual, cu motoare Euro 4 se va plati o taxa de sub 1.000 de euro. Asta inseamna ca tot mecanismul gindit de Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA) pentru a stavili afluxul de second-hand-uri, s-ar putea intoarce impotriva lor. Un exemplu poate lamuri si aici problema: pina la 1 ianuarie, aceste masini "almost new", cum sint denumite de specialisti, au de achitat o acciza care se calculeaza plecind de la pretul in vama la masinii. Un Volkswagen Passat din 2006, cu 20.000 km efectuati, se poate cumpara cu 17.000 de euro. TVA-ul se recupereaza doar partial si se plateste o acciza de 2 la suta, iar masina ajunge sa coste cel putin 18.000 de euro cu tot cu transport. Dupa integrare, taxa de inmatriculare va fi de numai 200 de euro, astfel ca avantajul este evident. Intre un Passat nou, care costa minimum 20.000 de euro, si unul cu putini kilometri, dar care costa 17.200, vor fi multi care vor alege masina rulata. Si va pierde in acest fel importatorul. In schimb, cei care si-ar fi putut cumpara autoturisme de 5.000 de euro nu vor aspira, cel putin un an-doi, la o masina noua.


Europa, impartita cind vine vorba de taxe auto
Taxa pe care Executivul o va introduce incepind de anul viitor pentru inmatricularea masinilor second-hand aduse in tara dupa aderarea la Uniunea Europeana va fi stabilita luindu-se in calcul metodologia aplicata in acest sens de tarile care au intrat in UE in ultimul val.


Ungaria
Noul sistem de taxare aplicat in Ungaria de la 1 mai 2004 a condus la mentinerea volumului de automobile rulate importate la un nivel apropiat de cel consemnat anterior. Pentru inmatricularea unui autoturism pe benzina cu o capacitate cilindrica mai mica de 1,1 litri, taxa se ridica in Ungaria la 525 de euro pentru cele echipate cu motoare Euro 3 si Euro 4, respectiv 787 euro pentru cele cu motoare Euro 2 sau non-euro. Aceste niveluri de taxare se aplica si pentru autoturismele cu motoare Diesel mai mici de 1,3 litri.
In cazul masinilor cu propulsoare pe benzina care au capacitati cuprinse intre 1,4 si 1,6 litri, precum si pentru cele cu motoare Diesel cu o cilindree intre 1,5 si 1,7 litri, taxa de inmatriculare este de 1.050 euro (pentru motoare Euro 3 si Euro 4), respectiv 1.575 de euro pentru Euro 2 sau mai putin.
Astfel, un cetatean din Ungaria care doreste sa inmatriculeze o Skoda Octavia cu motor pe benzina, fabricata in urma cu trei ani, plateste statului o taxa de 1.050 de euro la momentul inscrierii in circulatie a masinii.
Pentru masinile mai puternice, cu o capacitate cilindrica cuprinsa intre 2,5 si 3 litri pentru motoare pe benzina si 3-3,5 litri pentru motoare Diesel, taxa de inmatriculare ajunge la 5.250 de euro (pentru Euro 3 si Euro 4), respectiv la 7.875 de euro pentru masinile care respecta normele de poluare Euro 2, Euro 1 sau pentru cele non-euro.


Polonia
In Polonia, inainte de aderarea la Uniunea Europeana, exista o limitare de cel putin Euro 2 si un sistem de accizare pentru importurile de masini de ocazie, insa ambele restrictii au fost eliminate. Dupa explozia importurilor de masini second-hand, Polonia a negociat cu Uniunea Europeana introducerea unei taxe de inmatriculare.
Pentru autoturismele Euro 4 fabricate dupa anul 2005, taxa de inmatriculare va fi de 0,24 euro pentru un centimetru cub, in timp ce pentru masinile Euro 3 cu an de fabricatie cuprins intre 2000 si 2004, cuantumul acesteia ajunge la 0,36 euro pentru un centimetru cub.
Pentru aceeasi Skoda Octavia, inmatriculata insa in Polonia, proprietarul ar urma sa plateasca o taxa de 576 de euro.
Taxa de inmatriculare pentru masinile Euro 2 fabricate intre anii 1996 si 1999 va fi de 0,48 euro pentru un centimetru cub, de 0,72 euro pe centimetru cub pentru cele Euro 1 (anii 1992-1995), respectiv 0,95 euro pentru masinile non-euro de dinainte de anul 1992.


Grecia
Sistemul aplicat in Grecia prevede o taxare progresiva care tine cont de pretul masinii de ocazie, de capacitatea cilindrica si de norma de poluare in care se incadreaza.
Pretul unei masini rulate cu o vechime cuprinsa intre o jumatate de an si un an este cu 7 la suta mai mic decit al cel la care se vindea noua, in vreme ce valoarea acesteia poate scadea cu 21 la suta in cazul unei vechimi de 2-3 ani si cu 52 la suta in cazul unui autoturism cu o vechime de 7-8 ani. Valoarea masinilor cu o vechime de peste 15 ani este cu 80 la suta mai mica decit cea a aceluiasi model, insa nou.
Astfel stabilita valoarea masinii, la inmatriculare se plateste o taxa in functie de capacitatea cilindrica a vehiculului. Pentru autoturismele cu o cilindree cuprinsa intre 1,6 si 1,8 litri va fi de 30 la suta pentru Euro 3, de 62 la suta pentru Euro 2, de 143 la suta pentru Euro 1 si 165 la suta pentru non-euro.
Aceeasi Skoda Octavia inmatriculata in Grecia presupune plata unei taxe de circa 3.500 de euro, daca masina, veche de trei ani, a fost evaluata la circa 12.000 de euro.
Pentru modelele mai puternice, cu o capacitate cilindrica intre 1,8 si 2 litri, cuantumul taxei se ridica la 40 la suta pentru Euro 3, la 92 la suta pentru Euro 2, la 240 la suta pentru Euro 1, respectiv la 296 la suta din pretul stabilit pentru masinile non-euro.

 
piata auto       revista auto      stiri auto      anunturi auto gratuite