autoplay
A aparut numarul 137
numarul urmator
arhiva autoplay
arhiva autoplay
leasing
15 Ianuarie 2007
Autor: Dan Caraiman
Leasingul auto fata cu aderarea la UE
* incepind cu luna decembrie 2007, contractele de leasing sint analizate la fel de strict ca un imprumut la banca * toti clientii achita TVA calculat la valoarea de achizitie * din acest an se achita si 1 la suta la Fondul Solidaritatea

Costurile leasingului auto au crescut dupa aderarea la Uniunea Europeana. Clientii care pina anul trecut au profitat de avantajele creditarii prin acest sistem de finantare pierd acum o parte dintre facilitati. Primele schimbari s-au produs chiar de la mijlocul lunii decembrie 2007, cind au intrat in vigoare noile norme de creditare impuse de BNR. "Cele mai importante modificari sint in cazul persoanelor fizice. Incepind cu decembrie 2006, analiza dosarelor se face la fel ca la banca, tinind cont de veniturile clientului si de datoriile pe care acesta le are la alte societati", ne-a explicat Mihai Cojocaru, din cadrul Volksbank Leasing Iasi. Astfel, leasingul isi va pierde una dintre principalele calitati, si anume flexibilitatea. "Vom avea obligatia totodata de a notifica orice intirziere la plata, la centrala incidentelor a BNR, lucru care pina in prezent nu se intimpla", a adaugat Mihai Cojocaru. Societatile de leasing vor fi organizate sub forma institutiilor financiare nebancare (IFN) si vor fi strict monitorizate de Banca Centrala. "Pe de o parte, exista si dezavantaje prin faptul ca vom fi mai restrictivi in analiza dosarelor, dar cream si o baza de date cu rau platnici, lucru care ne va avantaja", a adaugat reprezentantul Volksbank Leasing.


TVA la dobinda
O alta modificare importanta, operabila de pe 1 ianuarie 2007, este faptul ca dobinda la finantarea prin leasing va fi purtatoare de dobinda. "Pina in prezent societatile puteau alege daca sa fie sau nu platitoare de TVA. Taxa era pusa pe factura si achitata de catre firma de leasing. In cazul cumpararii prin firma a masinii, taxa putea fi ulterior recuperata", ne-a explicat Mihai Cojocaru. Conform legii, un autoturism este nou daca nu a fost livrat cu mai mult de sase luni inainte de data intrarii in functiune sau nu a efectuat deplasari care depasesc 6.000 km. TVA-ul se va aplica la valoarea emisa de furnizorul din strainatate, inainte de aplicarea taxei speciale de inmatriculare. "Daca un cetatean german vinde o masina noua catre o persoana fizica romana, o va vinde fara TVA, pentru ca persoana fizica romana trebuie sa plateasca TVA la bugetul de stat in Romania. La intoarcerea in tara, persoana fizica care a achizitionat masina trebuie sa depuna un decont special TVA", a declarat Mariana Vizoli, directorul general adjunct al Directiei generale Legislatie impozite indirecte din cadrul Ministerului Finantelor Publice. Decontul special de TVA se va depune la autoritatea fiscala competenta, respectiv la administratia fiscala in raza careia persoana fizica isi are domiciliul, pana pe 25 a lunii urmatoare celei in care a achizitionat un mijloc de transport nou dintr-o tara membra UE. Potrivit oficialului MFP, aceasta este singura operatiune pentru care persoana fizica plateste TVA, pe decont special. Daca autoturismele cumparate dintr-o tara membra UE, de o persoana fizica, nu sint noi, respectivul contribuabil va plati TVA in statul membru din care a cumparat bunul, iar acest impozit nu i se va restitui. La fel se intimpla si in cazul bunurilor second-hand.


Amenzile nu mai sint achitate de firma
Odata cu intrarea in vigoare a noului Cod Fiscal, clientul va deveni un fel de "proprietar fiscal" al masinii, in sensul ca toate taxele si impozitele vor fi achitate direct de catre el, si nu prin intermediul societatilor de leasing. "Inainte, chiar si impozitele locale erau achitate de catre noi si, ulterior, erau refacturate clientului. Tot noi eram cei care achitam amenzile rutiere", a adaugat reprezentantul Volksbank.


Cartea Verde vine odata cu RCA
O alta procedura care va simplifica activitatea societatilor de leasing vine de la asiguratori. Pina nu demult, un sofer care dorea sa paraseasca tara apela la firma de leasing pentru a-i cumpara Cartea Verde, avind in vedere ca nu el era proprietarul de drept al masinii. Incepind cu acest an, odata cu achizitia RCA, va fi platita si Cartea Verde.
Inca o taxa pe capul soferilor
O alta taxa care va conduce la scumpirea leasingului, vine pe linia Ministerului de Finante, via Ministerul Muncii. Acesta din urma a stabilit, in urma cu citiva ani, obligatia celor care cumpara masini de lux (cu o capacitate mai mare de 2.000 de centimetri cubi) sa contribuie la fondul de solidaritate. Taxa reprezenta unu la suta din pretul CIP (fara TVA) al masinii. "De citeva luni, Ministerul Finantelor a elaborat norme pentru acest act normativ si a inceput sa colecteze taxa", a adaugat Mihai Cojocaru.

 
piata auto       revista auto      stiri auto      anunturi auto gratuite