autoplay
A aparut numarul 135
numarul urmator
arhiva autoplay
arhiva autoplay
politisti_1
00 0000
Autor: Andrei Vartolomei
Conduceti in ton cu noul Cod rutier!
Intrat in vigoare pe 1 decembrie, noul Cod Rutier prevede noutati in modul de sanctionare a soferilor imprudenti. Cea mai importanta modificare a reglementarilor rutiere este introducerea punctelor de penalizare, care reprezinta o sanctiune complementara amenzii. In plus, apar noi situatii in care se aplica sanctiuni, spre exemplu rularea cu farurile stinse pe timpul zilei, pe autostrazi

Amenzi indexabile
In noul cod sunt prevazute doua moduri de sanctionare a contraventiilor: punctele amenda si punctele de penalizare.
Punctul amenda reprezinta "unitatea de masura" a cuantumului amenzii si are o valoare de 10 la suta din salariul minim pe economie (in acest moment, aproximativ 33 RON). Aceasta raportare permanenta a amenzilor la salariul minim a fost introdusa pentru a fi eliminate efectele inflatiei.
Potrivit noului cod, amenzile contraventionale se stabilesc "in cuantumul determinat de valoarea unui numar de puncte amenda, in functie de regula de circulatie incalcata". Au fost stabilite cinci clase de sanctiuni carora le corespunde un anumit numar de puncte amenda: clasa I de sanctiuni -- 2 3 puncte amenda, clasa a II a de sanctiuni -- 4 5 puncte amenda, clasa a III a de sanctiuni -- 6 8 puncte amenda, clasa a IV a de sanctiuni -- 9 20 puncte amenda si clasa a V a de sanctiuni (aplicabila numai persoanelor juridice) -- 21 100 puncte amenda.


15 puncte si esti... eliminat
Punctele de penalizare functioneaza intr un mod asemanator cartonaselor galbene din fotbal. Odata acumulate, punctele se anuleaza numai dupa sase luni. Acumularea a 15 astfel de puncte atrage suspendarea permisului timp de o luna si obligativitatea de a sustine din nou examenul de legislatie rutiera, la care se va percepe taxa de inscriere. Recidiva se pedepseste chiar mai aspru: daca in decurs de 12 luni dupa suspendarea permisului un sofer acumuleaza alte 15 puncte de penalizare, urmeaza o noua interdictie de a urca la volan, de aceasta data valabila 60 de zile. Soferii care in termen de 6 luni de la a doua suspendare a permisului aduna din nou 15 puncte vor pierde dreptul de a conduce masina pentru 90 de zile.


Gata cu inocenta pietonilor
In regulamentele anterioare, pietonii erau absolviti in mare masura de vina de a fi traversat neregulamentar. Acum s au schimbat radical datele acestei probleme, pentru ca textul noului cod precizeaza ca pietonii "surprinsi si accidentati ca urmare a traversarii prin locuri nepermise sau la culoarea rosie a semaforului (...) poarta intreaga raspundere". Pe de alta parte, se mentine incriminarea soferului in cazul in care acesta nu a respectat intocmai "prevederile legale privind circulatia prin acel sector".


Viata mai usoara pentru vitezomani
Desi risca amenzi mai mari, soferii grabiti au si motive de satisfactie datorita noului cod, pentru ca acesta le permite sa se fereasca de radare. Textul articolului 44 din Codul Rutier   "conducatorii auto pot folosi mijloace proprii de detectare a dispozitivelor de masurare a vitezei", este o mana cereasca pentru comerciantii de detectoare de radar. Devine legala folosirea dispozitivelor care au doar rol de detectie a radarelor Politiei, aparatele cu functii de bruiaj fiind in continuare interzise. Agentii de circulatie vor confisca doar aparatele care "perturba buna functionare a dispozitivelor de supraveghere a traficului" si ii vor amenda pe proprietari.


Plata pe loc
Articolul 109 mentioneaza ca "pentru amenzile contraventionale in cuantum de pina la 20 de puncte amenda, contravenientul poate achita pe loc agentului constatator jumatate din minimul amenzii". Masura are in vedere eliminarea birocratiei existente inainte de aplicarea noului cod, cind amenzile se puteau plati numai la Trezorerie. Acest aspect pozitiv este trecut cu vederea de unii soferi care se pling ca prevederea privind plata pe loc va da politistilor de la Rutiera posibilitatea de a pretinde spaga pentru a incadra altfel contraventia.


Abstinenta dupa accident
Un alt punct sensibil vizeaza eliminarea situatiilor in care soferii depistati cu alcoolemia peste limita legala declara ca au consumat alcool in intervalul de timp de la producerea accidentului pina la recoltarea probelor biologice. De pe 1 decembrie, aceasta conduita devine infractiune de sine statatoare, fiind interzis consumul de bauturi alcoolice din momentul producerii unui accident pina la efectuarea analizelor de singe.

2 puncte de penalizare:
* folosirea fazei lungi la intilnirea cu un autovehicul care circula din sens invers * vorbitul la telefonul mobil in timpul sofatului, cu exceptia celor prevazute cu dispozitive de tip "miini libere" * sofatul fara centura de siguranta * depasirea cu 10 20 km/h a vitezei maxime admise * circulatia pe un sector de drum pe care accesul este interzis * nerespectarea regulilor privind manevra de intoarcere, mersul inapoi, schimbarea benzii de circulatie sau a directiei de mers * nerespectarea obligatiei de a folosi luminile de intilnire pe timpul zilei, pe autostrazi, drumuri expres si pe drumuri nationale europene * stationarea neregulamentara * refuzul de a inmina politistului actul de identitate, permisul de conducere, certificatul de inmatriculare sau de inregistrare.

3 puncte de penalizare:
* oprirea nejustificata sau circulatia pe banda de urgenta a autostrazilor * depasirea cu 21  30 km/h a vitezei maxime admise
* nerespectarea regulilor privind manevra de intoarcere, mersul inapoi, schimbarea benzii de circulatie sau a directiei de mers, daca prin aceasta s a produs un accident din care au rezultat avarierea unui vehicul sau alte pagube materiale * nerespectarea distantei corespunzatoare fata de vehiculul din fata, daca prin aceasta s a produs un accident din care au rezultat avarierea unui vehicul sau alte pagube materiale * nerespectarea semnificatiei indicatorului "ocolire", instalat pe refugiul statiilor de tramvai * patrunderea intr o intersectie atunci cind circulatia in interiorul acesteia este blocata.

4 puncte de penalizare:
* nerespectarea semnificatiei indicatorului "STOP" * depasirea cu 31 40 km/h a vitezei maxime admise * circulatia in timpul noptii sau ziua, pe timp de ceata, ninsoare abundenta sau ploaie torentiala, cu un autovehicul fara lumini sau fara semnalizare corespunzatoare * conducerea unui autovehicul sau tractarea unei remorci atunci cind dovada inlocuitoare a certificatului de inmatriculare sau de inregistrare este eliberata fara drept de circulatie sau durata acesteia a expirat.

6 puncte de penalizare:
* refuzul de a permite imobilizarea vehiculului sau verificarea tehnica a acestuia * nerespectarea semnificatiei semnalelor la trecerile la nivel cu calea ferata * depasirea cu 41 50 km/h a vitezei maxime admise * conducerea unui vehicul inmatriculat sau inregistrat care nu are montata una dintre placutele cu numarul de inmatriculare sau de inregistrare * circulatia sau stationarea pe spatiul interzis care separa sensurile de circulatie pe autostrada * stationarea ori parcarea autovehiculelor pe autostrada in alte locuri decit cele special amenajate si semnalizate * nerespectarea semnificatiei indicatoarelor de trecere la nivel cu o cale ferata simpla, fara bariere sau trecere la nivel cu o cale ferata dubla, fara bariere sau oprire * schimbarea directiei de mers prin viraj spre stinga, daca prin aceasta se incalca marcajul longitudinal continuu care separa sensurile de circulatie * patrunderea intr o intersectie dirijata prin semafoare, daca prin aceasta se produce blocarea circulatiei in interiorul intersectiei.

 
piata auto       revista auto      stiri auto      anunturi auto gratuite