autoplay
A aparut numarul 138
numarul urmator
arhiva autoplay
arhiva autoplay
140527_ÁKODA_RS_1406791829
25 Iunie 2014
SKODA RS -- 40 de ani de pasiune pentru viteza

RS: conform istoricilor mărcii, pasionaţii ŠKODA asociază aceste iniţiale, care înseamnă Rally Sport, cu automobilele foarte sportive, stilate şi dinamice. Povestea ŠKODA RS a început în 1974, cu maşinile de curse ŠKODA 180 RS şi ŠKODA 200 RS. Legendara ŠKODA 130 RS din anii 1970 şi 1980 a fost una dintre cele mai de succes maşini sport din acea perioadă. Producătorul de automobile din Republica Cehă a lansat ŠKODA Octavia RS drept primul model RS din noua eră, în 2000. Apoi a venit ŠKODA Fabia RS în 2003. Noua ŠKODA Octavia RS a devenit, în anul care a trecut, actualul star al piloţilor de ŠKODA RS – este cea mai rapidă şi mai puternică Octavia din toate timpurile.

„Modelele noastre RS sunt maşinile sport puternice ale mărcii ŠKODA”, declară Prof. Dr. h.c. Winfried Vahland, CEO ŠKODA. „Iar acest lucru este la fel de adevărat astăzi, cum era şi acum 40 de ani. Iniţialele RS denotă succesul ŠKODA în motorsport, precum şi performanţele ridicate şi pasiunea pentru anumite modele din producţia de serie. Acestea sunt o expresie a extraordinarei noastre tradiţii în motorsport”, mai declară Vahland.

1974: ŠKODA 180 RS şi 200 RS – maşini spectaculoase de curse

ŠKODA a utilizat pentru prima dată în 1974 abrevierea RS pentru a denumi un model. Automobilele de curse ŠKODA 180 RS şi 200 RS sunt considerate a fi maşinile RS originare. Motivul dezvoltării lor a fost dorinţa de a concura în clasele prestigioase şi de volum mai mare ale curselor auto, precum şi dorinţa de a aduce pe pistele de curse mărci care aveau succes la vânzări la nivel internaţional.

După o pregătire de numai o jumătate de an, în primăvara anului 1974, ŠKODA lansa trei modele supersport (un 180 RS şi două 200 RS), care concurau pentru prima dată într-o competiţie oficială de motorsport în luna iunie a aceluiaşi an, cunoscute apoi drept ŠKODA Rally. „Modelele ŠKODA 180 RS şi 200 RS reprezentau intrarea mărcii în raliurile de înaltă clasă”, spune Michal Velebný, Restoration Workshop Manager la Muzeul ŠKODA.

Capota acestei mingi de foc ascundea un motor de doi litri şi 163 CP, cu un arbore cu came în cap. Viteza maximă a modelului ŠKODA 200 RS era de 210 km/h. Maşina impresiona prin acceleraţia sa şi viteza sa maximă, dar şi prin manevrabilitatea extraordinară, care era favorizată de puntea spate cu braţ mobil. Transmisia provenea de la Porsche.

ŠKODA 130 RS – se naşte o legendă a curselor

Experienţele pozitive cu modelul 200 RS i-au făcut pe cei care deţineau funcţii de decizie să construiască repede un automobil destinat curselor generale de motorsport. Doar un an mai târziu, ŠKODA 130 RS păşea în lumina reflectoarelor curselor internaţionale, gata pentru sezonul 1975. Acesta era începutul a şase ani minunaţi de curse auto.

ŠKODA 130 RS a devenit una dintre cele mai de succes maşini din timpul său şi a fost un concurent puternic în raliuri şi curse până la începutul anilor 1980. Mulţi fani ai motorsport-ului cunosc modelul 130 RS şi se referă la el cu denumirea „Porsche din Est”. Succesul modelului 130 RS a profilat până în ziua de astăzi reputaţia extraordinară a mărcii ŠKODA în motorsport.

130 RS şi-a sărbătorit cele mai mari triumfuri cu o dublă victorie la Raliul Monte Carlo din 1977, la clasa de cilindree de peste 1.300 cm3 şi cu o victorie la ediţia din 1981 a Campionatului European de Turisme. Modelul a obţinut multe victorii şi în cele mai importante competiţii din Republica Cehă, precum Barum Rally, Bohemia Rally sau Sumava Rally.

Maşina de curse cu tracţiune spate era propulsată de un motor de 1,3 litri, 140 CP, cu patru cilindri. Configuraţia de curse a avut succes printre altele datorită carburatoarelor Weber care erau responsabile pentru amestecul carburant/aer, o chiulasă cu opt supape şi a sistemului de lubrifiere cu carter uscat. Automobilul de curse de aproape patru metri lungime avea o lăţime de 1,72 metri şi doar 1,34 metri înălţime şi atingea o viteză maximă de 220 km/h.

Când producţia modelului 130 RS s-a încheiat în anul 1981, era RS de la ŠKODA a fost întreruptă pentru aproape 20 de ani.

RS intră în producţia de serie – ŠKODA Octavia RS (2000-2005)

La trecerea dintre milenii, ŠKODA oferea din nou un semnal clar în ceea ce priveşte producţia de automobile sport, cu o referinţă clară la era RS. În 2000, producătorul lansa ŠKODA Octavia RS. Cu patru ani înainte de acest eveniment, noua Octavia îşi sărbătorise debutul – era primul model al mărcii care fusese dezvoltat de la zero după căderea Cortinei de Fier şi de la asocierea dintre Volkswagen şi producătorul din Republica Cehă. Acum, noul best-seller de la ŠKODA era primul care primea propria versiune RS ca model de producţie de serie – un alt omagiu adus tradiţiei modelului ŠKODA 180/200 RS şi în special succesului modelului ŠKODA 130 RS. Noul model din era RS a dovedit că a exercitat o atracţie imediată asupra clienţilor. Un motor mai puternic, manevrabilitate excelentă şi sportivitate, combinate cu toate avantajele unui automobil compact pentru familie – o combinaţie irezistibilă.

Automobilul avea un motor turbo de 1,8 litri, cu patru cilindri, care dezvolta 180 CP. Transmisia era una manuală, cu cinci trepte de viteză. Octavia RS accelera de la 0 la 100 km/h, în 7,9 secunde; iar viteza maximă era de 235 km/h. Prima generaţie Octavia RS a fost produsă între 2000 şi 2005.

În 2001, o versiune specială Octavia RS a atras multă atenţie. Cu ocazia celebrării primului centenar al ŠKODA Motorsport, marca a lansat o ediţie limitată de 100 de exemplare a modelului ŠKODA Octavia RS WRC Edition.

Pornind de la maşina de raliu ŠKODA Octavia WRC, care concura în Campionatul Mondial de Raliu (WRC) încă din 1998, ŠKODA a dotat Octavia RS WRC cu anumite caracteristici de design sport. Printre acestea se numărau jantele din aliaj de 17 inch şi farurile cu xenon. Automobilul dispunea şi de ESC în dotarea standard.

Prima generaţie ŠKODA Fabia RS (2003-2007)

În 2003, producătorul şi-a extins gama RS cu un al doilea model şi a dat undă verde automobilului sport de dimensiuni mici, ŠKODA Fabia RS.

Primul model hatchback sport al mărcii era propulsat de un motor turboDiesel de 1,9 litri de 130 CP şi avea o transmisie cu şase trepte de viteză. Automobilul accelera între 0 şi 100 km/h în 9,6 secunde şi era capabil de o viteză maximă de 204 km/h. Prima generaţie ŠKODA Fabia RS a ieşit de pe linia de producţie între 2003 şi 2007.

A doua generaţie ŠKODA Octavia RS (2005-2013)

O nouă ŠKODA Octavia RS a urmat în 2005, cu a doua generaţie ŠKODA Octavia. Acest automobil sport a fost fabricat până în 2013. În plus faţă de limuzină, versiunea RS era disponibilă şi pentru ŠKODA Octavia Combi.

Adiţional, ŠKODA a dotat ŠKODA Octavia RS cu două versiuni de motorizare. Clientul putea alege între un motor turbo, pe benzină, de doi litri şi 200 CP şi un turboDiesel de doi litri, care furniza 170 CP. Ambele motoare puteau fi cuplate la o transmisie manuală cu şase trepte de viteză sau, pentru prima dată, la o transmisie automată DSG cu şase trepte.

A doua generaţie ŠKODA Octavia RS impresiona din nou prin acceleraţia semnificativ îmbunătăţită şi viteza maximă. Motorul pe benzină oferea un timp de acceleraţie de la 0 la 100 km/h de numai 7,2 secunde (până atunci fusese de 7,9 secunde), iar automobilul atingea o viteză maximă de 240 km/h.

A doua generaţie ŠKODA Fabia RS (din 2010)

La Salonul Auto de la Geneva din 2010, ŠKODA lansa noua generaţie ŠKODA Fabia RS. De atunci, acest automobil compact sport a devenit disponibil în versiunile hatchback şi Combi.

Un automobil mic cu un motor puternic: Fabia dispune în dotarea standard de o transmisie automată DSG, cu şapte trepte de viteză. Motorul pe benzină 1.4 TSI cu dublă supraalimentare, care produce 180 CP accelerează maşina de la 0 la 100 km/h în doar 7,3 secunde. Viteza maximă este de 224 km/h.

Actuala generaţie ŠKODA Octavia RS: Cea mai rapidă Octavia din producţia de serie

A treia generaţie ŠKODA Octavia RS continuă să stabilească noi standarde între maşinile modificate pentru a permite un stil de condus sportiv. Clienţii pot alege dintre versiunile liftback sau Combi, în combinaţie cu un motor pe benzină 2.0 TSI foarte avansat, care produce 162 kW sau un Diesel supraalimentat 2.0 TDI (135 kW), care utilizează tehnologii de ultimă oră pentru a atinge combinaţia perfectă între consumul eficient de carburant şi nivelul de dinamică pe şosea. Versiunea pe benzină a modelului ŠKODA Octavia RS atinge o viteză maximă de 248 km/h, ceea ce-i conferă pe bună dreptate titlul de cel mai rapid model din toate timpurile produs în serie din gama ŠKODA Octavia.

comentarii
 
piata auto       revista auto      stiri auto      anunturi auto gratuite