autoplay
A aparut numarul 135
numarul urmator
arhiva autoplay
arhiva autoplay
Paul_Rosche_i_Nelson_Piquet_1984_big_3000x2088_1400780162
25 Aprilie 2014
Paul Rosche, inima motoarelor BMW

BMW s-a format şi definit prin pasiunea inginerilor săi, performanţele şi calitatea motoarelor mărcii devenind legendară. Din acest punct de vedere una dintre cele mai emblematice figuri care au marcat istoria companiei este Paul Rosche, cel care mai bine de 40 de ani şi-a lăsat amprenta pe multe dintre propulsoarele care au marcat evoluţia BMW şi care zilele trecute a împlinit 80 de ani.

În 1957, imediat după ce îşi obţinea diploma în inginerie, tânărul Paul Rosche se alătura echipei de dezvoltare BMW, pe atunci condusă de o altă figură emblematică – Alex von Falkehnhausen. Aşa cum povesteşte cu umor, angajarea a venit la insistenţele mamei care dorea o carieră de inginer pentru fiul său.

Printre primele lui proiecte s-a numărat şi dezvoltarea de axe cu came pentru motoarele de curse. Aceasta a devenit specializarea lui Rosche şi avea să-i confere şi supranumele de „Nocken-Paul” (Paul-Axă-cu-Came), folosit şi astăzi cu un amestec de admiraţie şi afecţiune. Primul propulsor care avea să îl consacreze, BMW M10, avea să fie produs între 1962 şi 1988 şi devenea unul dintre cele mai renumite şi importante motoare ale mărcii. Aceasta avea să fie baza cu care în 1969 un BMW 2002 câştiga European Touring Car Championship. Trei ani mai târziu, dezvoltat de la acelaşi M10, se năştea BMW 2002 Turbo, primul model cu motor cu turbină al mărcii.

În 1973, Paul Rosche era numit şeful pentru dezvoltare avansată şi motoare sport. Doi ani mai târziu, Robert Lutz, şeful de vânzări BMW de la acea vreme, decidea înfinţarea BMW Motorsport GmbH. În cadrul BMW Motorsport, Paul Rosche deţine poziţia de şef de dezvoltare pentru producţie şi motoare de curse pentru BMW M1, singurul supercar al mărcii echipat cu un motor central. După acest proiect, Roshce avea să deţină poziţia de Director Tehnic. Sub coordonarea lui s-au născut motoarele care au fost inima modelelor BMW M, printre care şi cel care a propulsat prima generaţie BMW M3 şi deschidea calea către cel mai de succes touring car din istorie pe circuit, dar şi pentru o nouă experienţă de condus pe şosea.

Paul Rosche este de asemenea considerat părintele motorului turbo care i-a asigurat lui Neslon Piquet titlul piloţilor în Formula 1 în 1983. BMW luase hotărârea de a se implica în Formula 1 la începutul anilor ’80, ca urmare a determinării lui Rosche. Echipa lui crease cel mai puternic argument în această direcţie: un motor de 4 cilindri şi 1,5 litri cu potenţial de Campion Mondial. Puterea iniţială de 800 CP era asigurată cu un design cu 16 valveturbină şi, în premieră în Formula 1, managementul digital al motorului. Până în 1987 propulsorul turbo realiza 9 victorii în Marele Circ şi demonstra un potenţial remarcabil. Întrebat de puterea maximă, Paul Rosche avea să răspundă în stilul său unic: „Trebuie să fie peste 1400 CP; nu ştim exact pentru că dinamometrul nu poate merge dincolo de 1280 CP”.

De-a lungul anilor, motoarele lui Paul Rosche aveau să aducă multe victorii pentru BMW: peste 150, precum şi 6 titluri, în Campionatul European Formula 2, mai multe titluri în Campionatul European de Turisme, dar şi în Cursa de 24h de la LeMans. Semnătura lui Paul Rosche avea să o poarte şi motorul pe care BMW l-a dezvoltat pentru McLaren F1.

Chiar dacă s-a pensionat cu 15 ani în urmă, Paul Rosche este şi acum menţionat cu reverenţă de către inginerii BMW. În continuare expresia „Şi lui Paul Rosche o să îi placă” este cea mai mare apreciere pentru sportivitatea unui motor.

comentarii
 
piata auto       revista auto      stiri auto      anunturi auto gratuite