autoplay
A aparut numarul 134
numarul urmator
arhiva autoplay
arhiva autoplay
IMG_4526_resize_1339788674
25 Mai 2012
Autor: Adrian Mitrea
Foto: Alexandru Dorobantu
Rolls-Royce Ghost -- Experienta nobila, senzuala si chiar intimidanta
IMG_4529_resize_1339788674
IMG_4533_resize_1339788675
IMG_4537_resize_1339788676
IMG_4539_resize_1339788676
IMG_4547_resize_1339788677
IMG_4548_resize_1339788677

Pe lângă numele enigmatic şi intimidant pe care-l poartă, Rolls-Royce Ghost este fără îndoială o piesă emoţionantă de colecţie – una dintre puţinele maşini din lume pe care le poţi numi „bijuterie pe roţi”. Există bijuterii moştenite de la străbunici şi bijuterii din secolul XXI. Ghost este mândru să se afle în cea de-a doua categorie, iar eu… mândru că am avut privilegiul să conduc o zi, circa 250 kilometri, un automobil de 260.000 euro. Fără taxe.

Există multe prejudecăţi legate de această legendară marcă britanică: e pentru persoane în vârstă, e demodată, şi tot aşa. De fapt, Ghost e mai modern decât îţi permite imaginaţia să crezi şi clientela este cu totul alta decât cea la care te trimite instant cu gândul logo-ul format din două litere „R” suprapuse.

Ghost e pe piaţă de mai bine de doi ani, însă chiar şi aşa este una dintre maşinile puţin cunoscute publicului larg şi chiar milionarilor. Există puţine teste cu el pe internet şi accesul la o asemenea maşină e dificil, chiar dacă ai câteva sute de mii de euro în contul pentru cumpărături.

Înainte să vă repeziţi să-mi sugeraţi că la o maşină ca asta trebuie testată bancheta din spate, vreau să vă spun ceva. În primul rând… n-are banchetă, ci două fotolii foarte confortabile. În al doilea rând, acest Rolls-Royce este creat pentru şofer. Am fost uimit să descopăr mult BMW în Rolls-Royce Ghost. Circa 20-30% din maşină este BMW, în special partea electronică (iDrive, Navi, Night Vision, etc…), dar şi unele componente

mecanice. Dat fiind faptul că marca Rolls-Royce este 100% deţinută de Grupul BMW, din 1998 încoace, surpriza că Ghost e o maşină creată pentru şofer nu mai pare aşa colosală.

Sub capota imensă se ascunde un motor foarte interesant, de 6,6 litri, pe benzină, biturbo, cu 12 cilindri. E cel mai mare propulsor pe care am avut plăcerea să-l încerc vreodată. Motorul livrează 571 CP şi un cuplu maxim de 780 Nm. Cifrele sunt fără îndoială impresionante, mai ales dacă ţii cont că maşina de peste 2,4 tone atinge 100 km/h în doar 4,9 secunde. Desigur, transmisia automată cu 8 trepte şi propulsia (tracţiunea spate) au roluri esenţiale. În mod normal consumul n-ar trebui să te intereseze la o maşină ca aceasta, iar eu n-ar trebui să-l divulg. Dar „regulile” sunt făcute pentru a fi încălcate… Ghost e

nesperat de economic: 16 litri benzină/100 km în extraurban şi până în 25 litri/100 km în oraş.

Foarte plăcută mi s-a părut senzaţia contrastantă pe care o ai de la volan. Ghost e o maşină modernă 100%, dar tehnologia e strunită pe un făgaş riguros care nu-i permite să te facă să te simţi ca într-o maşină de secol XXI. Suspensiile sunt foarte moi şi incredibil de confortabile, iar direcţia e lipsită de orice fel de feedback. E ca la maşinile de lux din anii ’30-’40. Acesta poate fi atât un plus, dar totodată şi un minus al lui Ghost, mai

ales dacă te gândeşti că este totuşi un automobil creat pentru şofer. Mai concret, volanul cu cerc foarte subţire se comportă precum o timonă de ambarcaţiune mare. Cum pui

volanul, aşa stă. Nu opune nici un fel de rezistenţă şi nu are tendinţa firească să revină la poziţia neutră atunci când roţile sunt virate. Probabil că acest comportament este cel mai mare minus al maşinii. Repet, este un minus doar dacă te gândeşti că trăieşti în anul 2012 şi aştepţi ceva mai mult, pe partea de condus, de la maşina pe care tocmai ai dat 260.000 euro, fără taxe.

Un alt punct minus al lui Rolls-Royce Ghost sunt scaunele din faţă, care au reglaje mai puţine decât cele din spate. Cu alte cuvinte, un BMW Seria 7 bine dotat oferă mai mult confort pe locurile din faţă. Trecând peste asta, Ghost nu se dezminte. Este o limuzină veritabilă în care simţi o plăcere sublimă şi rafinată când stai în spate. E atât de linişte şi ai parte de atât de mult confort! Izolarea fonică e atât de bună încât rareori auzi motorul sau sunetul produs de anvelope la rulare. În mod ciudat, trilurile păsărelelor se pot

auzi în maşină când rulezi pe drumuri primăvăratice, dar alte zgomote nu. Întreaga maşina este o oază de lux pe care o poţi folosi pentru a evada din pielea unui muritor de rând, pe drumul de la birou spre casă sau între două întâlniri scorţoase. E ca şi când ai putea oricând să ai acces la casa ta de vacanţă din Monaco sau Monte Carlo.

Dacă ai plăcerea să conduci chiar tu, nu şoferul, te vei putea juca cu un instrument care mie îmi place foarte mult: indicatorul analogic pentru puterea disponibilă, în procente (%). Circa 80% dintre proprietarii de Rolls-Royce Ghost îşi conduc singuri maşina. Interesant, nu-i aşa?

Senzaţia regală din interior este susţinută consecvent de materiale: lemnul e lemn, iar cele mai multe butoane sunt din metal. Inclusiv tijele care opresc/pornesc fluxul de aer de la climatizare şi care fac parte din tradiţia de zeci de ani a mărcii Rolls-Royce.

În concluzie, îndrăznesc să compar timpul petrecut la volanul lui Ghost cu o zi alături de o femeie bogată, frumoasă şi educată. E o experienţă nobilă, senzuală şi chiar intimidantă. Ce vreau să spun – cu alte cuvinte – este că lumea e plină de maşini scumpe, însă foarte puţine reuşesc să adune laolaltă atât de multe virtuţi precum acest Rolls-Royce Ghost.

Dacă te-ai hotărât să-ţi cumperi unul, va fi probabil greu să decizi culorile exteriorului. Există „doar” 44.000 de variante!

comentarii
 
piata auto       revista auto      stiri auto      anunturi auto gratuite