autoplay
A aparut numarul 138
numarul urmator
arhiva autoplay
arhiva autoplay
zoe006_resize_1369423889
25 Aprilie 2013
Autor: Adrian Mitrea, www.0-100.ro
Foto: Renault
Renault ZOE Z.E. -- Autonomie conforma cu cea promisa!

Visul lui Carlos Ghosn, şeful Grupului Renault, a devenit realitate şi maşina electrică „populară” este tot mai aproape de noi. Pentru câteva zeci de kilometri am putut testa, la Lisabona, unul dintre roadele fanteziilor lui Ghosn. Modelul se cheamă ZOE şi este primul automobil electric al Renault gândit încă de la început să fie aşa - electric. Cu o autonomie reală de aproape 150 km şi un preţ de pornire de 13.700 euro cu TVA în Franţa, ZOE are mari şanse să aibă un cuvânt greu de spus în reinventarea industriei auto.

Gama de automobile electrice a Renault este acum completă: are sedanul Fluence Z.E., utilitara Kangoo Z.E., cvadriciclul Twizy Z.E. şi, acum, şi ZOE Z.E.

Despre ZOE, Renault spune că are o autonomie de până la 210 km în condiţii ideale şi autonomie reală cuprinsă între 100 şi 150 km.

Pe străzile din Lisabona şi împrejurimi, unde au avut loc testele internaţionale pentru presă, am condus ZOE Z.E. pe o distanţă de peste 150 km în două zile. Pentru că am avut experienţe dintre cele mai interesante cu automobile 100% electrice ca Tesla Roadster, Nissan Leaf, Mitsubishi i-MiEV/Citroen C-Zero, MINI E şi smart Electric Drive mi-am propus să fiu foarte riguros cu ZOE în acest prim test-drive.

Pentru început, m-am comportat cu ZOE ca şi cu orice altă maşină, fără teamă că voi rămâne fără energie electrică. În Lisabona oricum ai multe colace de salvare pentru că la nivelul întregului oraş există 700 de staţii publice de încărcare. Da, 700!

Pentru acurateţe, am făcut o fotografie bordului de cum m-am pus la volan: autonomie 127 km anunţată de computerul de bord al maşinii. După ce am parcurs 65,3 km până la primul stop - prima pauză de cafea -, am făcut o nouă fotografie bordului cu autonomia rămasă: 65 km. Deci iată că în distanţa parcursă (65,3 km) am reuşit să câştig autonomie pentru încă 3,5 km faţă de ce anunţa computerul de bord iniţial. Şi toate acestea cu un stil de condus uşor agresiv prin Lisabona şi împrejurimi, în condiţii reale de trafic, cu instalaţia de climatizare pornită în majoritatea timpului şi cu sistemul de navigaţie/multimedia pornit. Cu alte cuvinte, fără a sacrifica nimic din confortul unui automobil, am avut o autonomie conformă cu cea promisă. E mare lucru!

Bateria are o capacitate de 22 kWh şi cântăreşte 290 kg. Are 400 V şi 192 de celule în douăsprezece module. Cu totul, ZOE are o greutate de 1.468 kg.

Bateria lui ZOE Z.E. poate fi reîncărcată doar la prize speciale. Asta înseamnă că acasă ai nevoie de o priză specială de perete, numită wall-box, de 3 kW, 16 Amperi. Încărcarea durează în acest caz între 6 şi 9 ore. Durata de încărcare de la 0% autonomie la 80% poate fi scăzută la o oră dacă foloseşti o priză de încărcare rapidă (trifazică) de 32 kW, 32 A sau chiar la 30 de minute în cazul unei prize de 43 kW, 63 A.

Interesant este că în modul de recuperare a energiei la frânare poţi câştiga autonomie consistent. Spre exemplu, dacă anticipezi corect o ieşire de pe autostradă şi scazi viteza gradual, nu foarte agresiv, poţi câştiga autonomie pentru 3 km în timpul în care reduci viteza de la 130 km/h la 50-60 km/h.

Lăsând autonomia şi aceste calcule obositoare la o parte, ZOE Z.E. se dovedeşte o maşină de clasa mică (segment B) foarte practică, cu un portbagaj chiar mare: 338 litri, cu 12% mai mare decât al lui Clio IV (300 litri).

ZOE este un fel de varianta electrică a lui Clio IV, fără a avea prea multe în comun cu acesta. De la Clio IV este preluată arhitectura de vehicul şi adaptată, iar suspensiile faţă sunt de la Megane. De asemenea, şi unele butoane (climatizare, geamuri electrice) sunt comune cu cele de pe alte modele Renault.

Interiorul impresionează printr-un design simplu şi aerisit, curat, plăcut. Evident că e plastic tare peste tot din motive de costuri, însă asamblarea e foarte bună şi nu am auzit sunete suspecte în habitaclu absolut deloc, iar străzile din Lisabona sunt cel puţin la fel de proaste ca cele din Bucureşti.

Partea multimedia tronează în centrul bordului, foarte vizibil, având ca piesă de rezistenţă tableta R-Link. Prin intermediul aplicaţiilor speciale poţi face o sumedenie de lucruri, cum ar fi acces la e-mail, acces la publicaţiile tale preferate, controlul maşinii (încărcare, climatizare) de la distanţă şi multe altele.

Desigur, R-Link integrează şi navigaţie. Singura voce pentru România este Oana şi sună foarte interesant. Pare o tipă din Republica Moldova ca accent, iar calmul său zici că e ardelenesc. Este o voce pe care n-am mai auzit-o în alte maşini Renault sau pe alte sisteme de navigaţie dezvoltate de TomTom.

Graţie unui motor electric sincron cu rotor (5Agen2) de 65 kW/88 CP şi unei transmisii (reductor) cu o singură viteză, ZOE atinge 50km/h în 4 secunde şi 100 km/h în 13,5 secunde. Puterea maximă este livrată între 3.000 şi 11.300 rotaţii pe minut. Dar nu o să ştii asta pentru că oricum maşina n-are turometru şi cuplul maxim de 220 Nm este disponibil aproape instant (între 250 şi 2.500 rpm).

ZOE se conduce foarte uşor, e foarte silenţioasă şi scoate un sunet discret şi plăcut de mic avion cu reacţie.

Din păcate, suspensiile lui ZOE sunt parcă prea moi. Efectele nu sunt grave, pentru că maşina are centrul de greutate foarte jos (graţie bateriei), însă afectează un pic percepţia şoferului asupra manevrabilităţii. Sistemul de direcţie este foarte bun, direct şi comunicativ, însă performanţele sale bune sunt trase în jos de balansul caroseriei pe viraje şi chiar la frânare şi accelerare. Şi poate că moliciunea n-ar fi o problemă, însă suspensiile – mai ales pe spate – duc un pic lipsă de rafinament. Mai simplu spus, suspensiile lui ZOE amintesc mai degrabă de prima generaţie Logan decât de Clio IV sau Megane. Nu că suspensiile primului Logan n-ar fi bune, dar vorbind de o maşină futuristă de la Renault mă aşteptam la ceva mai mult rafinament, sofisticare.

Pe lângă suspensie am mai identificat un minus care ţine de confort. La nici o versiune de echipare scaunele din faţă nu sunt reglabile pe înălţime, nici măcar cel pentru şofer. E drept că poziţia la volan e bună şi n-am simţit nevoia s-o modific, însă persoanele care nu au „specificaţiile” mele vor simţi poate nevoia de reglaje mai ample. Bine măcar că volanul este reglabil pe înălţime şi în adâncime.

În concluzie, Renault ZOE e o surpriză foarte plăcută, autonomia e bună şi preţul de pornire de 13.700 euro cu TVA în Franţa sună foarte bine. E drept că fără 7.000 euro bonus ecologic de la stat maşina depăşeşte pragul de 20.000 euro cu TVA, dar chiar şi aşa preţul de achiziţie - fără baterie - nu e rău deloc.

Chiria pentru baterie porneşte de 79 euro/lună în Franţa şi garanţia este pe viaţă (logic, din moment ce Renault îşi asuma totul şi bateria nu este teoretic a ta). Oficialii Renault spun că faţă de o maşină Diesel sau pe benzină echivalentă, ZOE Z.E. are costuri de întreţinere şi exploatare mai mici cu până la 30%. Dacă e aşa, rămâne de văzut în urma unor teste mai lungi şi după ce primii clienţi vor putea împărtăşi experienţele lor. Până una-alta, rămâne de văzut şi în ce condiţii financiare va fi modelul Renault ZOE Z.E. disponibil în România, din toamna lui 2013.

comentarii
 
piata auto       revista auto      stiri auto      anunturi auto gratuite