autoplay
A aparut numarul 136
numarul urmator
arhiva autoplay
arhiva autoplay
IMG_7203_resize_1342975890
25 Iunie 2012
Autor: Dragos Gaspar
Foto: Autoplay
Opel Ampera -- Prima masina electrica de cursa lunga

La început a fost Volt. Chevrolet Volt, care acum câţiva ani se lăuda că este prima maşină electrică din lume în stare să ofere o autonomie considerabilă. Aşa şi era, chiar dacă se omitea un mic mare amănunt. Pentru Europa va fi disponibil fratele său, de la Opel. Nu-i chiar geamăn, dar nici prea multe deosebiri nu sunt între ei.

Drum Iaşi – Bucureşti fără emoţii

Pe vremea când Volt era încă departe de a fi lansat ca model de serie se vorbea despre o autonomie cifrată undeva în jur de 300 kilometri. Acum, la Ampera, ni s-a spus despre ceva mai bine de 500, aşa că binecunoscutul drum Iaşi -- Bucureşti se poate parcurge fără pic de emoţii. Să nu vă repeziţi să-mi reproşaţi că am vrut să vă dau de înţeles că o maşină electrică nu-ţi poate transmite pic de emoţie când o conduci! Chiar n-am vrut asta. Dar nici nu te pot năpădi trăirile, însă iată că s-a găsit maşina electrică disponibilă pentru un drum mai lung. Imediat te întrebi cu ce costuri, iar organizatorii rapidului test de la Iaşi au răspuns că una dintre maşinile lor a adunat peste 26.000 kilometri şi înregistrează un consum de 6 litri la sută. Ce consum de 6 la sută, că doar e electrică? O mică paranteză şi vă explic. Alte calcule, de data asta cu caracter oficial, ne vorbesc despre un cost de vreo 3 euro la suta de kilometri parcursă, adică jumătate faţă de o maşină pe motorină. Se refereau la varianta în care maşina rulează doar pe baza bateriei, adică  între 40 şi 80 kilometri cu o încărcare de 4 ore.

Confort cu spatele lipit de scaun

Dar nu vă spun acum ce-i cu acel consum, pentru că eram nerăbdător să văd cum merge maşina. Împreună cu un reprezentant Opel, am urcat încă trei persoane în Ampera, model despre care se spune că se află în concurenţă cu maşini premium din clasa medie. Varianta pe care am condus-o, avea maximum de dotări, şi costa 44.500 euro, bani cu care îţi cumperi şi maşini premium din clasa mare. Dar în preţul pentru Ampera este inclusă această tehnologie care te face cel mai bun prieten cu mediul. Spuneam că am urcat primul la volan, dar n-am făcut eu cea mai fericită alegere. „Veţi conduce până la ieşirea din Iaşi”, mi s-a spus, iar eu am crezut că-i o glumă. Ieşirea din Iaşi pornind din parcarea Iulius Center era la doi paşi.

Dar măcar am fost primul care a simţit cuplul de 370 Nm care te lasă cu tot spatele lipit bine de spătar. Opel se laudă chiar cu vreo 3 secunde până ca Ampera să ajungă de la 0 la 50 km/h, dar am pornit aşadar în modul NORMAL, adică electric. Am zărit cu coada ochiului pe display că mai există un modul SPORT, unul HOLD, care lasă la latitudinea maşinii să ruleze ori pe baza bateriei, ori pe baza generatorului ce oferă acea autonomie extinsă la peste 500 kilometri, şi un altul pe care nu mi-l amintesc acum, dar probabil că este cel în care maşina merge exclusiv pe baza curentului produs de generator. Am citit suplimentar şi am aflat că este un mod MUNTE, accesat atunci când maşina abordează rampe de mare dificultate.

Când am pornit, maşina indica o autonomie de aproape 50 kilometri pe baza bateriei, iar restul până la 305 era lăsat în grija generatorului. Am vrut să văd cum se comportă Ampera doar pe baza bateriei şi pot spune că merge fără cusur. Dar mai mult de o depăşire n-am avut unde să efectuez că mi s-a spus să opresc undeva pe dreapta în condiţii de siguranţă. Am replicat că nu am unde, şi chiar aşa şi era, dar n-a ţinut. Speram eu să mai merg câteva sute de metri pentru a prinde şi câteva viraje, dar m-am supus. A trebuit să cobor, însă nu înainte să mi se spună că dealerul ANDE Motors Iaşi va avea pentru o perioadă Ampera la dispoziţie şi poate că voi avea ocazia să vă vorbesc ceva mai mult despre toate calităţile maşinii încoronată cu titlul „Car Of The Year” 2012 la Salonul Auto de la Geneva.

Are şi motor termic, dar nu-i hybrid!

Ei bine, acum să vă spun şi ce-i cu acel 6 litri la sută consum. V-am dat cred de înţeles că Chevrolet s-a ferit mai tot timpul să spună şi faptul că Volt are un motor termic, pe benzină. Şi de ce e electrică maşina asta deşi are şi motor termic? Pentru că şi Volt, şi Ampera folosesc acel propulsor pe benzină, de 1,4 litri şi 86 CP la Ampera, doar pentru a furniza energie, nu pentru a antrena roţile. De asta nu e hybrid, deşi are şi motor termic. La hybrid se merge prea puţin doar în modul electric, pentru că la viteze ceva mai mari intră imediat şi motorul termic şi învârte roţile. La Ampera doar este legat de generatorul ce încarcă bateria. Spuneam de consumul de 6 la sută realizat în condiţii de test. Probabil că în condiţii normale consumă vreo 5 la sută, comparabil cu un hybrid.

Şi, totuşi, să vă zic şi ce face din Ampera combinaţia ideală între un hybrid şi o maşină electrică fără nici un motor termic. Cu Ampera poţi merge zi de zi, cu încărcare în fiecare noapte, doar în modul electric prin oraş. Mă refer la o utilizare normală, când e greu totuşi să treci şi de 40 kilometri. Cu un hybrid nu poţi aşa ceva. Poţi însă cu o maşină electrică de la Renault sau de la Mitsubishi. Perfect de acord. Dar cu ele nu poţi pleca la drum lung, pentru că autonomia lor e tare redusă, maxim 100 kilometri reali, pe când cu Ampera poţi merge liniştit, deoarece autonomia extinsă îţi permite şi aşa ceva. Practic maşina de la Opel poate face de amândouă, spre satisfacţia şi liniştea proprietarului.

comentarii
 
piata auto       revista auto      stiri auto      anunturi auto gratuite