autoplay
A aparut numarul 134
numarul urmator
arhiva autoplay
arhiva autoplay
IMG_0018_resize_1327995164
25 August 2011
Autor: Adrian Mitrea
Opel Ampera -- Eficienta maxima
IMG_0019_resize_1327995165
IMG_0021_resize_1327995165
IMG_0022_resize_1327995166
IMG_0024_resize_1327995166
IMG_0032_resize_1327995167
IMG_0035_resize_1327995167
Ampera, primul automobil electric ce va fi produs in masă de către Opel, se distinge in peisajul maşinilor de azi prin tehnologia E-REV, care presupune propulsie electrică pentru a pune maşina in mişcare şi utilizarea unui motor pe benzină (range extender/extensor de autonomie) pentru a obţine energia necesară deplasării pe distanţe mai lungi de 40-80 km.
Am condus Ampera in Olanda, cu ocazia primelor teste pentru presă, iar după mai bine de 150 kilometri petrecuţi la volan concluzia este că avem in faţă un automobil care cere
compromisuri minime din partea utilizatorului, in schimbul unei eficienţe care ar face să pălească atit maşinile electrice aflate in acest moment pe piaţă, cit şi cele mai avansate automobile hibride convenţionale (tehnologie hibridă in paralel). Pentru cei interesaţi, Opel Ampera va fi la vinzare in Rominia peste un an, in 2012.
0-100.ro a publicat pină acum zece teste cu maşini ale căror roţi sunt invirtite de energie electrică. Pe unele dintre ele le-aţi putut citi şi in numerele trecute ale Autoplay. Aş aminti doar Tesla Roadster, MINI E, Mitsubishi i-MiEV, Nissan Leaf şi Renault Fluence Z.E.
Opel Ampera, derivat din Chevrolet Volt, costă 42.900 euro cu tot cu TVA in Europa şi este o alternativă foarte interesantă la tot ceea ce există pe piaţa in acest moment. Opel are deja peste 6.000 de rezervări pentru acest model, fără ca oamenii să fi văzut măcar maşina in carne şi oase. Cel mai important lucru este că senzaţia potrivit căreia Ampera n-ar merita suma cerută de Opel este minimă sau inexistentă. Pentru cei 43.000 euro primeşti o maşină la fel de mare ca un Opel Astra sedan, cu un design original, patru locuri cu scaune individuale, imbrăcate in piele, un portbagaj decent (310 litri), şi o acceleraţie de la 0 la 100
km in circa 9 secunde. In plus, navigaţia este standard.
De fapt, totul este standard. Există doar trei variante de stil interior care modifică, fără cost suplimentar, stilul şi culoarea panourilor interioare ale uşilor. E drept că lipsesc reglajele electrice pentru scaune şi la 43.000 euro poţi cumpăra cu siguranţă un alt automobil de la Opel sau de la altă marcă ce „face suta” in mai puţin de 8 secunde. Cuvintul de ordine este
totuşi, in cazul Ampera, eficienţa.
Cu ocazia acestui test, este pentru prima oară cind oficialii Opel au vorbit detaliat despre tehnologia ce se ascunde sub capota acestei maşini. Concret, tehnologia complicată a fost „dresată” pentru ca celui de la volan să nu i se pară că utilizează nu ştiu ce navetă spaţială. Creatorii săi susţin că este o maşină electrică pentru că roţile sunt invirtite de un motor electric de 150 CP, dar in fapt Ampera funcţionează ca un automobil hibrid, avind in total trei motoare conectate in serie. Este vorba despre unul electric principal, de 150 CP, de unul electric auxiliar, de 72 CP, care funcţionează şi pe post de generator la frinare sau cind este invirtit de al treilea motor, unul cu ardere internă, pe benzină, de 1,4 litri, ce dezvoltă 86 CP. Deci trei motoare.
Roţile maşinii sunt invirtite aproape mereu de motorul electric de 150 CP, dar in cazuri extreme (accelerare puternică atunci cind bateria este aproape descărcată) poate fi conectat la roţi şi propulsorul cu ardere internă. Trebuie reţinut faptul că chiar şi atunci cind energia din baterie se epuizează, rotile maşinii sunt invirtite in mod normal tot de propulsorul electric de 150 CP, dar energia vine, in acest caz, din arderea benzinei.
Puterea este trimisă roţilor printr-un sistem de transmisie cu angrenaj planetar. Este o soluţie tehnică complicată şi greu de explicat, dar importantă este ideea de bază: roţile pot fi invirtite de oricare dintre cele două motoare principale – cel electric mare şi cel pe benzină, iar propulsorul electric secundar (de 72 CP) intervine pentru a livra putere suplimentară cind e cazul, recuperează energie la frinare şi asigură energia necesară rulării atunci cind extensorul de autonomie funcţionează.
Levierul transmisiei are funcţii tipice unei cutii de viteze automate: P (treaptă de parcare/staţionare), R (marşarier), N (neutru), D (drive, mers inainte) şi L (in acest caz frina de motor devine mai puternică şi recuperarea energiei la frinare este mai eficientă).
In viaţa reală maşină poate parcurge lejer peste 60 kilometri doar cu energia din baterie, astfel că pentru cei mai mulţi care vor cumpăra şi conduce un Opel Ampera această maşină va fi una electrică, iar motorul cu ardere internă va porni rar. Deci maşina asta a fost gindită să consume cit mai eficient energie şi este o mare realizare inginerească.
Cel mai important lucru este că se conduce ca o maşină obişnuită. Trage foarte bine, e silenţioasă şi – o spun pentru a nu ştiu cita oară – propulsia electrică este absolut incintătoare! Este elementul care te face să te indrăgosteşti din nou de condus şi de automobilele care-ţi oferă această senzaţie rară.
Ampera propune patru moduri de condus: Normal – automobilul utilizează energie din bateria de 16 kWh pentru a se deplasa, iar cind rămine fără curent activează automat extensorul de autonomie; Sport – in acest caz automobilul utilizează la maximum resursele de care dispune pentru a minimiza timpii de accelerare; Mountain – acest mod trebuie cuplat cu 10-15 minute inainte de inceperea urcării unui munte pentru că extensorul de autonomie să pornească, avind ca scop asigurarea unui nivel optim de performanţă şi pentru a evita situaţia in care, să zicem, energia din baterie s-ar epuiza şi propulsarea maşinii ar reveni exclusiv motorului cu ardere internă. Această situaţie ar presupune şi scăderea dramatică a performanţelor, pentru că, evident, 86 CP nu pot face acelaşi lucru ca 150 CP; Hold – in acest caz fluxul de electricitate de la baterie către roţi este oprit, energia acumulatorului fiind astfel conservată. In acest caz funcţionează permanent extensorul de autonomie, a cărui activitate este necesară pentru a invirti generatorul de 72 CP, asigurind astfel energia necesară deplasării. In funcţie de cit de mult apeşi acceleraţia, turaţia motorului pe benzină variază.
In timp ce unii dintre colegii din presă au incercat să parcurgă cit mai mulţi kilometri doar electric, eu am făcut un experiment contrar. Am activat modul Hold şi am rulat 100  kilometri doar pe benzină, (80% autostradă, 20% drum naţional). Rezultatul? Un consum de 6 litri de benzină/100 km. Deci chiar şi in cazul in care ai merge doar pe benzină Ampera este oricum mult mai eficientă decit o maşină pe benzină de performanţe similare.
Oricum, situaţia in care am pus eu maşina va fi intilnită rar, in călătorii de sute şi mii de kilometri parcurşi fără pauză de reincărcare a acumulatorului. Desigur, oricine va cumpăra un Opel Ampera va dori să-l utilizeze cit mai mult ca pe o maşină electrică. Reincărcarea bateriei durează mai puţin de patru ore la o priză convenţională (230V/16A).
Cei care s-au străduit să meargă eco au reuşit să parcurgă 73,4 km doar electric, cu energie in baterie pentru incă 17 km. Este vorba despre doi jurnalişti din Cehia. Deci iată că autonomia pur electrică declarată de Opel, cuprinsă intre 40 şi 80 km, poate fi chiar depăşită in viaţa de zi cu zi.
In mod electric eu am parcurs 42 kilometri, iar la oprire mai aveam energie pentru incă 17 km in mod pur electric. Tot timpul am circulat pe drumuri naţionale sau autostrăzi, la viteze cuprinse intre 70 şi 140 km/h. In oraş am rulat doar cit a fost nevoie să ies din el. Am condus Ampera ca pe orice altă maşină, fără grija consumului.
Fanii gadget-urilor se vor simţi că la ei acasă in Opel Ampera. Maşina este dotată cu două ecrane de inaltă rezoluţie ce inlocuiesc clasicele instrumente de bord cu ceasuri analogice şi afişaje monocrome cu cristale lichide dispuse pe linii. De la volan parcă te uiţi la două terminale mobile de ultima generaţie. Cel central este capabil să recepţioneze şi comenzi tactile. Şi majoritatea butoanele de pe planşa de bord au devenit digitale. Pe cit de high-tech arată, pe atit sunt de enervante, pentru că pină ajungi să te obişnuieşti cu ele rişti să apeşi mai multe decit ţi-ai dori. Aproape orice atingere accidentală a suprafeţei consolei centrale se traduce in apăsarea unui buton. Funcţiile computerului de bord sunt foarte avansate şi acum, pentru prima oară intr-un automobil, termenul computer de bord nu sună pompos. Poţi vedea grafice de eficienţă a maşinii, poţi selecta intre mai multe tipuri de utilizare a instalaţiei de aer condiţionat, iar animaţiile sunt foarte moderne.
comentarii
 
piata auto       revista auto      stiri auto      anunturi auto gratuite