autoplay
A aparut numarul 135
numarul urmator
arhiva autoplay
arhiva autoplay
278255_resize_1359049989
25 Decembrie 2012
Autor: Adrian Mitrea
Foto: Opel
Opel ADAM -- Aparitie surprinzatoare si indrazneata

Opel, prin intermediul celui mai mic model al său, ADAM, are curajul să scrie reţeta după care vor fi construite maşinile mici şi „fashion” de acum înainte. Ca orice reţetă nouă, nu toate ingredientele sunt dozate aşa cum trebuie, însă chiar şi aşa rezultatul te face să te lingi pe degete. Fie că eşti bărbat sau femeie, tânăr sau bătrân, homosexual, om de afaceri sau student, poţi fi sigur că există un ADAM şi pentru tine. Teoretic există o şansă la 30.000 să întâlneşti două maşini Opel ADAM la fel. Dar haideţi să vedem cum se comportă unul dintre ele!

Am condus Opel ADAM în Portugalia, prin Lisabona şi împrejurimi, până în cea mai vestică bucăţică de uscat din Europa: Capo de Roca. După vreo 200 kilometri, Opel m-a convins că ADAM este cea mai interesantă apariţie în clasa maşinilor de oraş (segment A), din 2007 încoace, când Fiat a relansat modelul 500. De fapt, Fiat 500 este principalul rival al lui ADAM, iar în plan secund ar fi modelele Citroen DS3, MINI Cooper şi Audi A1 – toate acestea fiind mai mari, mai spaţioase, dar cu acelaşi lipici la public.

Nu doar ADAM în sine e copleşitor, ci şi marketing-ul de care are parte. Spre exemplu, culorile pentru caroserie nu sunt denumite simplu -- galben, verde, albastru sau mai ştiu eu cum -- ci au fiecare câte un nume. De exemplu, galben se cheamă „James Blonde”, iar negrul se numeşte „I’ll be black”. Încă două: „Purple Fiction” în loc de violet şi „Red’n Roll” în loc de roşu.

Interesant este că maşina nu are versiuni de echipare, ci nişte teme generale de design şi echipare

denumite JAM, GLAM şi SLAM. Fiecare dintre ele pot fi ulterior configurate cu nişte pachete estetice, decoruri interioare, decoruri exterioare şi jante. Există patru dimensiuni pentru jante (15, 16, 17 şi 18 inch), iar în total, ca varietate, sunt 31 de modele de roţi. Cele mai mari jante, cele de 18 inch, au nişte decoruri din plastic, de diverse culori, care se pot aplica şi se pot schimba atunci când te plictiseşti de ele.

La lansare sunt disponibile în total douăsprezece culori pentru caroserie, trei tipuri de vopsea pentru plafonul exterior, iar cheia de contact vine în culoarea caroseriei. În ceea ce priveşte interiorul, există patru culori generale şi 19 decoruri pentru scaune. Plafonul poate fi vitrat sau poţi opta între trei tipuri de decoruri pentru el. Dintre cele trei decoruri interioare pentru plafon, două dintre ele pot fi iluminate cu 64 de LED-uri şi se pot aprinde de la un buton de lângă plafonieră. Separat de plafonul cu LED-uri ce imita un cer înstelat există iluminare ambientală în feţele de uşi

şi consola centrală. LED-urile multicolore îţi lasă posibilitatea să alegi între opt culori.

Interesant este că decorurile din plastic din maşină pot fi schimbate. Opel promite un fel de colecţii care vor fi lansate periodic şi astfel oamenii vor putea schimba ambianţa din maşină fără a cumpăra un alt automobil. Vă imaginaţi ce se va întâmpla când un tip şi o tipă, amândoi posesori de ADAM, se vor întâlni la semafor: „Bună, vrei să facem schimb de decoruri?”.

Toate exemplele şi enumerările de mai sus arată cât de complex e ADAM. Mai mult decât atât, calitatea materialelor şi a finisajelor poate concura lejer cu orice maşină premium de mici dimensiuni pentru că, surprinzător sau nu, celor de la Opel chiar le-a ieşit o maşină premium. Discuţia poate fi continuată de aici prin răspunsuri la întrebările: „De ce are ADAM cele mai frumoase şi avansate instrumente de bord şi nu Astra sau Insignia?”, „De ce IntelliLink se găseşte doar pe ADAM, nu şi pe modelele mai mari şi mai scumpe?”. Sunt o serie de paradoxuri care în cele din urmă pun micul ADAM într-o lumină bună. Poate este modelul prin intermediul căruia Opel ne arată ce va schimba în viitor la maşinile sale. Vom vedea…

Pe ADAM debutează tehnologia IntelliLink, un sistem multimedia cu ecran tactil de 7 inch, teoretic compatibil cu orice smartphone de pe piaţă, fie că rulează sistem de operare Apple sau Android. Există şi vor exista tot mai multe aplicaţii speciale care pot fi pornite pe telefon şi reproduse pe ecranul IntelliLink, cu tot cu comenzi. Un exemplu este aplicaţia de navigaţie BringGo, aflată deocamdată în testare (nu e disponibilă încă în App Store sau Android Market). Conceptul este interesant: sistemul multimedia din maşină nu mai concurează cu telefonul, ci devine o gazdă bună pentru acesta şi sunt din ce în ce mai compatibile. În sfârşit cineva abordează calea corectă! Pe lângă Opel, mai există câţiva producători auto care au adoptat această strategie într-un fel sau altul: Peugeot, Renault, Chevrolet. Iar în următorii ani vom avea cu siguranţă mai multe exemple.

Pe Opel ADAM sunt câteva dotări exotice, pe care nu prea le găseşti în acest segment. Este vorba despre volan încălzit, climatizare automată, sistem de parcare automată (laterală sau garare) şi sistemul FlexFix pentru a transporta biciclete. Din păcate portbagajul este mic (170 litri) sau foarte mic (95 litri pentru versiunea cu sistem audio Infinity). La fel ca la alte maşini din această clasă, ADAM are un buton City care face că volanul să se învârtă extraordinar de uşor la viteze de parcare. La viteze mai mari direcţia se întăreşte şi descoperi în Opel ADAM o maşină foarte agilă şi plăcută, uşor de condus şi confortabilă.

Designul interior, ergonomia comenzilor şi scaunele sunt punctele forte ale acestei maşini. Există suspensii sport şi confort, însă personal cred că alegerea ideală o reprezintă suspensia confort în combinaţie cu roţi de 15 sau 16 inch. Suspensia sport şi roţile mai mari sacrifică mult confortul, iar

sportivitatea astfel câştigată nu e pură, ci trasă de păr, forţată. Asta am experimentat în Portugalia, unde toate maşinile aveau roţi de 17 şi 18 inch, cu suspensie sport sau confort.

Variantele cu roţi de 17 inch imprimă o dinamică foarte bună maşinii. Nu se înclină pe viraje şi te face să te simţi că într-o jucărie mare. E o a adevărată plăcere să te afli la volan. Un minus merge însă la direcţie pentru că este prea asistată, prea artificială. Practic, simţi că maşina poate

mai mult, însă lipsa reacţiilor naturale din partea direcţiei nu îţi dau suficientă încredere încât să conduci aşa cum ar fi capabilă maşina să fie condusă. E ca un atlet amator.

ADAM vine cu trei motorizări, una de 1,2 litri 70 CP, alta de 1,4 litri şi 87 CP şi există varianta

de top, de 1,4 litri şi 100 CP. În Portugalia toate maşinile puse la dispoziţia presei pentru test-drive au fost echipate cu motorul de 87 CP (0-100 km/h în 12,5 secunde), despre care oficialii Opel zic că va fi cel mai bine vândut. Acest propulsor de 1,4 litri e de nivel mediu. Nu e nici un motor foarte vechi, dar nici modern. Cel mai mare neajuns al său este că nu are un sunet sportiv, care să te incite la condus. Sunetul motorului este banal la majoritatea maşinilor Opel pe benzină şi iată că ADAM nu face excepţie. În plus, motorul este penalizat de transmisie, manuală cu cinci trepte, care are treptele 2, 3, 4 cam lungi şi treapta a cincea scurtă. Asta face ca maşina să nu aibă suficient zvâc în realitate şi să pară lipsită de vigoare, iar în treapta a cincea accelerarea este rezonabilă, dar turaţia este prea ridicată pentru a obţine un consum mic la viteze de autostradă. Între treapta a patra şi a cincea este o diferenţă doar de 400-500 rotaţii pe minut (rpm), ceea ce spune multe despre etajarea perfectibilă a treptelor de viteză. Pare acelaşi grup motopropulsor care echipează Astra

Classic II şi Astra H: 1.4 Twinport cu transmisie manuală cu cinci trepte.

Pentru fanii motoarelor Diesel am o veste proastă: nu va exista un Opel ADAM Diesel pentru că – spun cei de la Opel – în acest segment nu se vând maşini cu astfel de motoare, însă peste 18 luni va fi lansată o variantă turbo pe benzină, cu o transmisie nouă, cu şase trepte.

În concluzie, ADAM este o apariţie surprinzătoare şi îndrăzneaţă venită din partea Opel. E o maşină cu materiale şi finisaje premium, cu un design trăsnet şi opţiuni de personalizare extrem de variate.
comentarii
 
piata auto       revista auto      stiri auto      anunturi auto gratuite