autoplay
A aparut numarul 136
numarul urmator
arhiva autoplay
arhiva autoplay
IMG_9503nou_1382386173
25 Septembrie 2013
Autor: Dragos Gaspar
Foto: Autoplay
Noul Ford Kuga 2.0 TDCi PowerShift -- Diamantul

Fără îndoială am fost un privilegiat anul ăsta. Cum a început toamna am avut din nou prilejul să merg cu Noul Kuga, pentru a treia oară. De fiecare dată a fost altceva, parcă şi mai bun de fiecare dată. Acum însă a fost parcă mai bun ca niciodată, de mă întreb cât m-ar mai putea surprinde.

Schimbă cumplit de fin

Să vă spun repede de ce am mers din nou cu Noul Kuga. M-am declarat extrem de plăcut surprins de cum am găsit această nouă generaţie. Am prins ultima zăpadă la primul test şi iată că o prindeam şi pe următoarea dacă mai întârziam un pic. Excelentul motor Diesel m-a cucerit de la prima întâlnire, de asemenea şi dinamica maşinii, însă acum aveam să văd cum se comportă cu PowerShift, cutia automată cu şase viteze. Mulţi ştiu că DSG ar fi lider la acest capitol, al transmisiei cu dublu ambreiaj, dar chiar a fost în stare PowerShift să recupereze terenul pierdut?

Ar fi multe de spus despre Noul Kuga, nu neapărat ceva ce am mai scris deja, şi dacă va mai fi spaţiu voi trece repejor în revistă şi câteva amănunte ce pot face diferenţa, dar când vine vorba de PowerShift nu mi-au trebuit prea mulţi kilometri prin oraş ca să mă duc repede cu gândul la cutiile de viteze întâlnite pe maşinile hibrid, care dispun de transmisie variabilă continuă. La ele practic e vorba de o singură viteză, dar nici la Kuga nu prea pare să fie altfel. Schimbă vitezele cumplit de fin, aproape insesizabil. Mai degrabă te prinzi ascultând motorul, dar numai în cazul în care accelerezi ceva mai consistent. Auzi cum scade turaţia ca s-o ia iar repejor de jos în sus pe turometru. Călătoria devine extrem de liniară şi dacă aş fi avut şi drumuri cum scrie la carte, sau mai bine zis la nivelul acestei maşini, atunci chiar că parcă aş fi plutit pe asfalt. Nici n-am pretenţia că aş schimba eu mai bine vitezele, de asta nici nu prea am fost tentat să stau prea mult pe „manual”. Am avut însă parte de o joacă pe cinste şi veţi vedea ceva mai încolo ce s-a petrecut.

Mult pe „D”, puţin pe „S”

Motorul Diesel de 2.0 litri şi 163 CP este peste ce are nevoie maşina asta. O călcare responsabilă a pedalei de acceleraţie îţi rezolvă rapid încadrările pe benzi în oraş, iar una care o trimite la podea îi face „KO” pe toţi partenerii din trafic care nu ştiu cum se circulă pe străzile patriei. Depăşeşti tot ce-ţi stă în calea unui comportament rutier civilizat şi totul se petrece cu maneta schimbătorului în „D”. Am trecut şi pe „S”, acolo reacţiile pedalei de acceleraţie fiind şi mai prompte, dar zău că n-am prea avut nevoie să văd această ultimă literă marcată pe excelentul display albastru. Am trecut eu la apăsat butonaşele cu „+” şi „-”, aflate pe faţa stângă a mantei, pentru a schimba manual vitezele. Cum însă am mers cam mult la o turaţie constantă, maşina a comutat singură în modul automat. Au trecut ceva kilometri până să trec din nou pe manual, perioadă în care comportamentul rutier a mai primit câteva plusuri după ce am trecut cu brio de câteva serpentine aşa cum îmi place mie, să accelerez acolo unde mulţi frânează. Am scos eu ceva zgomot din roţi, dar traiectoria a fost cea impusă de la volan. Prin unele curbe, ceva mai domoale, mi-am amintit cum, la un test de acum doi ani, conduceam un SUV premium, dar premium, într-o coloană şi mi s-a spus să nu mai tai curbele pentru că maşina este suficient de stabilă. Chiar n-am vrut să le tai cu Kuga şi chiar n-am ieşit de pe banda mea. N-am pretenţia că ar avea aceeaşi stabilitate şi dacă ar fi pusă împreună cu celălalt SUV în condiţii extreme, dar la cum o veţi folosi cei mai mulţi dintre voi are întreaga stabilitate de care aveţi nevoie.

Chef de joacă

Iată că am spus şi altceva decât despre PowerShift, dar aş fi uitat probabil şi chiar n-ar fi meritat Kuga o astfel de omisiune. Revin acum la cutia automată şi trebuie să recunosc că am încercat să mă joc un pic cu ea pe modul manual. Mai întâi am vrut s-o văd cum se comportă într-a şasea la turaţie scăzută. Nu m-a lăsat. S-a dus singură în a patra. Am coborât în a doua, iar la 1.000 rot/min i-am dat a treia. S-o credeţi voi c-a vrut! Nici vorbă! Abia când am ajuns la 1.500 ture s-a încumetat să mă lase. Nu era deloc o întâmplare. Aşa a procedat şi mai departe, dintr-a treia în următoarea... Mi-am zis să urc în turaţie şi să văd când trece sigură în treapta imediat superioară, aşa cum fac unele maşini premium, cu padele puse numai de moft. Şi-am început să accelerez. Am trecut de 1.500, de 2.000 cât ai bate din palme, iar de la 3.000 începea să-i zică şi motorul că ar trebui să-şi schimbe atitudinea. Mi-am zis că nu mai rezistă mult şi că la 4.000 va ceda. Motorul deja o implora, dar ea ajunsese la 4.500, acolo unde începe zona roşie pe turometru, dar nici că voia să schimbe viteza. Am ajuns la 5.000 ture şi tot neînduplecată era. Dar nici n-a mai crescut turaţia. Nici eu n-am chinuit-o, dar abia atunci am auzit motorul complet trezit la viaţă, el care este atât de cuminte, atât de docil.

Te bucuri de maşină şi nu treci de 7 la sută!

Am revenit în modul automat, dar consumul mediu n-a prea avut de suferit. Am parcurs jumătate din traseu cu o medie ce n-a trecut de 7 la sută. Ştiţi bine deja că nu ţin cont de acest aspect decât dacă un constructor afişează nişte cifre care musai trebuie verificate, însă asta am văzut eu pe afişaj. Maşina am predat-o cu 6,7 şi chiar n-am făcut vreun efort să-l cobor. Ba chiar abia ce-aţi citit de urcat în turaţie, ba chiar am avut ceva bagaje în plus, dar cu toate astea consumul a scăzut. Cred că se poate ajunge fără mare efort la 6 la sută, însă eu unul n-aş face aşa ceva. Pentru mine nu s-ar justifica să am o aşa maşină şi să nu te bucuri pe deplin de ea din moment ce nu treci de 7 la sută. Mă întrebam la început cât mă va mai surprinde Noul Kuga şi chiar mi-e greu să răspund. Aş vrea să mă mai surprindă pentru că mi-ar plăcea să merg din nou cu Kuga, deşi PowerShift cred că este diamantul care îi dă strălucirea deplină acestei maşini ce are atât de multe de oferit.

comentarii
 
piata auto       revista auto      stiri auto      anunturi auto gratuite