autoplay
A aparut numarul 136
numarul urmator
arhiva autoplay
arhiva autoplay
Prima_Impresie_-_Mini_E_-_00_resize_1328019765
25 Iulie 2011
Autor: Adrian Mitrea
Foto: Alexandru Dorobantu
MINI E -- Incintator
Prima_Impresie_-_Mini_E_-_01_resize_1328019768
Prima_Impresie_-_Mini_E_-_02_resize_1328019769
Prima_Impresie_-_Mini_E_-_03_resize_1328019770
Prima_Impresie_-_Mini_E_-_04_resize_1328019771
Prima_Impresie_-_Mini_E_-_05_resize_1328019772
Prima_Impresie_-_Mini_E_-_07_resize_1328019773
MINI E este primul automobil electric dezvoltat de marca britanică MINI, deţinută de BMW, şi este deocamdată o maşină experimentală. In total există doar vreo 650 de astfel de exemplare in lume şi sunt rezervate unor teste cu clienţi atent selecţionaţi din citeva ţări. Maşina cu numărul 421 a poposit in Rominia timp de trei zile, pentru teste, şi am condus-o! E cel puţin la fel de plăcută in reacţii ca o versiune de top MINI Cooper S, doar că sunetul puternic de eşapament e inlocuit cu succes de cel de… maşină de spălat de inaltă performanţă. E mai puţin practică decit un MINI convenţional şi, cel mai important, trebuie să fii foarte atent cu volanul pentru că motorul electric puternic te poate scoate imediat de pe şosea.
Deşi nu putem vorbi despre o piaţă pentru maşini electrice in Rominia, ţara noastră, ca intotdeauna, ţine pasul cu moda in materie de automobile. Am asistat la introducerea pe piaţă a primelor automobile electrice, Mitsubishi i-MiEV şi Citroen C-Zero, Renault a venit in ţara cu o flotă de teste să ne arate ce maşini electrice va lansa in toamnă, am fost martorii inaugurării primei staţii de reincărcare la sediul Transelectrica din Bucureşti, iar acum a venit rindul unui eveniment dedicat maşinilor eco, Green Car Event, ţinut in perioada 24-26 iunie in Capitală.
Modelul MINI E nu are incă un preţ şi nu-l poţi cumpăra. Totuşi, clienţi atent selecţionaţi de BMW din SUA, Marea Britanie, Germania, Franţa, China şi Japonia l-au putut conduce timp de mai multe luni pentru a furniza date preţioase in rezolvarea dilemei momentului: cum trecem la propulsia electrică?
MINI E nu are ţeavă de eşapament şi este propulsat exclusiv electric, de un motor ce dezvoltă 204 CP şi un cuplu maxim de 220 Nm. Puterea şi cuplul sunt mai mult decit suficiente pentru performanţe demne de invidiat. Maşina atinge „suta” in circa 8,5 secunde şi o viteză maximă de puţin peste 150 km/h.
Cel mai important e că MINI E nu pierde nimic din farmecul unui Cooper S de 184 CP (1,6 litri turbo benzină). Manevrabilitatea e deosebită, tipică unui kart şi maşinilor MINI. Există totuşi şi un minus, motorul puternic are tendinţa să-ţi fure repede volanul din miini (fenomen numit torque steering – n.r.), aşa că trebuie să fii foarte atent şi să ţii volanul bine in miini. Cuplul de 220 Nm este disponibil instant şi nu e de joacă. Probabil că pe versiunea electrică de serie, aşteptată undeva prin 2013, inginerii vor mai lucra ca acel torque steering să devină mai puţin violent.
Bateria litiu-ion are un total 5.088 de celule, o capacitate de 35 kWh (29 kWH efectiv) şi cintăreşte, impreună cu motorul, circa 260 kilograme. Acest acumulator asigură maşinii o autonomie de pină la 180 kilometri, in condiţii ideale de condus. Bateriile sunt produse de acelaşi furnizor care echipează şi Tesla, AC Propulsion. Instructorul de la MINI care m-a insoţit pe durata testului susţine că in regim de test-drive bateria ţine circa 100 km, iar dacă o conduci ca pe maşina ta de zi cu zi poţi parcurge lejer 150 km cu un „plin”. Un client din Germania a rulat chiar 248 kilometri, potrivit instructorului. Tind să-l cred avind in vedere că indicatorul din bord arăta autonomie 100 kilometri cu un nivel de incărcare a bateriei de 70-75% şi maşina asta pe care am condus-o numai normal n-a circulat.
Am condus maşini electrice precum Tesla Roadster, Nissan Leaf, Renault Fluence Z.E., Mitsubishi i-MiEV, Citroen C-Zero şi Renault Kangoo Z.E., iar dintre toate acest MINI E mi se pare cel mai incintător. E mult mai silenţios, mai puţin spartan şi mai practic decit Tesla Roadster, chiar dacă are tot două locuri, şi e mai performant decit Leaf, Fluence Z.E. şi i-MiEV/C-Zero. Din păcate, acest MINI e cel mai departe de a ajunge in showroom-uri şi nu are un preţ oficial, aşa că e posibil ca preţul să fie descurajant, de peste 30.000-35.000 euro. Totuşi, spun oficialii BMW, motivul pentru care incă nu poţi cumpăra un MINI E ţine tocmai de o analiză serioasă a preţului, a modului prin care intri in posesia maşinii şi a tuturor serviciilor conexe. Adică are sens să vinzi o maşină electrică la un preţ cu peste 20-50% mai mare decit un echivalent pe benzină al ei? Care e cea mai viabilă formă pentru ca oamenii să ajungă să conducă o astfel de maşină? Leasing? Credit? Inchiriere? Altceva? Rămine de văzut dacă nemţii vor rezolva această ecuaţie complicată.
Oricum, automobilul electric, in general, pare ca un smartphone deocamdată. Incă e scump, doar puţini şi-l pot permite, trebuie reincărcat mult mai des decit ai face plinul cu benzină sau motorină şi adesea ţi se pare inutil. Cu toate astea, costul pe kilometru e de citeva ori mai mic in comparaţie cu o maşină cu motor cu ardere internă, iar incărcarea durează maximum 8-10 ore (230 V, 16A), dar se poate face şi in 2-3 ore la curent de voltaj şi amperaj mai mari. In plus, maşina electrică are un farmec aparte şi experienţa de la volan e incintătoare, astfel că te face să-ţi doreşti una!
comentarii
 
piata auto       revista auto      stiri auto      anunturi auto gratuite