autoplay
A aparut numarul 136
numarul urmator
arhiva autoplay
arhiva autoplay
IMG_A005_resize_1366394313
25 Martie 2013
Autor: Adrian Mitrea, www.0-100.ro
Foto: Alexandru Dorobantu
Jaguar XF facelift -- Nu degeaba poarta sigla... Jaguar

Lansat iniţial în 2008, Jaguar XF a primit un facelift consistent pentru 2012. Este vorba atât de modificări estetice, cât şi tehnologice. Aşadar, după un S-Type cu design îndrăzneţ, dar fără prea mare succes pe piaţă, Jaguar s-a reinventat cu adevărat odată cu lansarea lui XF. Acum, cu acest facelift, XF a devenit o propunere şi mai interesantă.

Unii critici s-au grăbit să spună că Jaguar va deveni o maşină indiană după ce marca britanică a fost cumpărată de Tata Motors în 2008 de la Ford. Dar Tata Motors a înţeles că e important să-i lase pe britanici să-şi facă treaba cum ştiu mai bine şi aşa s-a născut XF - poate primul automobil premium britanic ce anunţă revenirea în forţă a brand-urilor auto din Marea Britanie.

Jaguar nu a dat lovitura cu XF în 2008 şi anii imediat următori, însă a reuşit să atragă atenţia şi dintr-o dată cei care voiau altceva decât maşinile premium clasice de segment E au avut o alternativă.

Restilizarea i-a adus lui Jaguar XF faruri complet noi. Sunt mai mici şi inspirate din cele ale vârfului de gamă, limuzina Jaguar XJ. Şi stopurile sunt noi, cu benzi de LED-uri ce generează o semnătură luminoasă deosebită noaptea.

Noi tapiţerii, noi culori exterioare şi un sistem multimedia revizuit au venit „la pachet” cu facelift-ul. Motorizarea complet nouă, de 2,2 litri turboDiesel de 190 sau 200 CP este trădată la nivel estetic de eşapamentul cu o singură evacuare, pe partea dreaptă.

După sistemele de iluminare din afara maşinii, la fel de interesante sunt şi cele din interior. Lumina LED-urilor este albastră-turcoaz şi dă o notă de nobleţe interiorului bej din această maşină din test. La cât de bine pune în evidenţă tapiţeria de culoare deschisă interiorul acestei maşini ar fi păcat să alegi clasica piele neagră.

Combinaţia de materiale e variată şi dă foarte bine: piele, aluminiu şi lemn furniruit. Interiorul lui XF este tipic pentru o maşină britanică, atât prin design, cât şi prin combinaţia de materiale şi finisaje.

Cine ar da atenţie gurilor de ventilaţie? Jaguar, desigur! Aceste banale locuri prin care iese aer cald sau rece sunt adesea neglijate de ingineri şi designeri. Au mai degrabă un rol funcţional. Dar în XF fac spectacol. Atunci când climatizarea este pornită, ele se deschid prin rotire în sus, iar ceea ce pare un bord din aluminiu rece prinde viaţă. Când opreşti motorul şi părăseşti maşina gurile de ventilaţie revin în poziţia de repaos. Frumos, nu-i aşa?

La facelift, sistemul multimedia cu HDD a căpătat un ecran cu rezoluţie un pic mai bună şi noi funcţii. Conectivitatea cu telefonul mobil funcţionează foarte bine şi pentru că ecranul este sensibil la atingere (touchscreen) e relativ uşor să accesezi comenzile maşinii. Spun „relativ” pentru că Jaguar a sacrificat ergonomia în utilizare a comenzilor maşinii de dragul unui design mai curat, cu butoane mai puţine. Astfel, pentru a porni scaunele încălzite, de exemplu, trebuie să utilizezi touch-screen-ul, nu există un buton fizic pentru asta. Iar dacă în ecuaţie mai apar sistemul de navigaţie şi vreun apel telefonic deja e cam mult pentru un banal ecran tactil, cam mic şi pus cam departe de  şofer.

Mai mult decât atât, procesorul pentru multimedia e lent şi are un decalaj de circa o secundă între momentul în care apeşi şi momentul în care se întâmplă efectiv ceva. E valabil şi pentru computerul de bord, cu afişaj amplasat între indicatoarele pentru viteză şi turaţie.

Un alt minus al lui XF este că motoraşul electric de reglaj al volanului funcţionează gălăgios şi scoate sunete suspecte (păcăne discret). Nu inspiră încredere în ceea ce înseamnă fiabilitatea sistemului, dar cine ştie, poate o fi aşa doar la maşina testată.

În XF vei întâlni butoane de la alte maşini. Spre exemplu, butonul pentru reglajul electric al volanului este identic ca formă, textură şi feedback, cu cel pentru reglajul oglinzilor din Logan, iar butoanele pentru reglajul oglinzilor laterale sunt la fel ca la Volvo şi Aston Martin. Au rămas probabil din vremea în care Jaguar, Volvo şi Aston Martin erau surori sub marea umbrelă Ford Motor Company.

La capitolul tehnologii de vârf se remarcă sistemul de frânare automată în caz de impact iminent la viteze mici, cruise control-ul adaptiv şi sistemul de monitorizare a unghiurilor moarte. Mai puţin utilă - dar dă bine într-o limuzină premium - este jaluzeaua electrică pentru lunetă.

După cum spuneam, Jaguar XF facelift a primit şi un nou motor, turboDiesel de 2,2 litri. Are o singură turbină, cu geometrie variabilă, şi dezvoltă 190 sau 200 CP pe cele mai noi maşini. A fost vorba de un upgrade discret de soft. Cuplul maxim este de 450 Nm.

Înainte să porneşti motorul, butonul de Start pulsează, iar după ce-l apeşi se ridică butonul rotund, rotativ, de control al transmisiei. Este vorba despre o cutie automată cu opt viteze. Funcţionează fără cusur, e deopotrivă rapidă şi foarte eficientă. Pentru o acuitate a reacţiilor există şi un mod Sport.

Astfel echipat, XF atinge 100 km/h în 8,5 secunde. E o maşină agilă, cu un sistem de direcţie direct şi foarte plăcut. Nu este superior sistemelor de direcţie de pe maşinile BMW, despre care cred că sunt cele mai bune, după Porsche, însă şi Jaguar joacă în liga superioară.

Deşi XF e o maşină mare, se conduce foarte uşor şi agilitatea sa remarcabilă te trimite cu gândul la felinele sălbatice. Deci nu degeaba XF poartă sigla… Jaguar.

Merită observat şi faptul că maşina aceasta are o gardă la sol relativ mare în comparaţie cu alte limuzine din segmentul E.

La EuroNCAP a obţinut 4 stele din 5 posibile, ceea ce poate însemna un minus important pentru XF.

Şi fiindcă vorbim despre limuzine din segmentul E, rivalii lui XF sunt deci Mercedes-Benz Clasa E, BMW Seria 5, Audi A6, Infiniti M şi Lexus GS. Unde e „locul” lui Jaguar XF? Are raritatea unui Lexus, câte ceva din rafinamentul interior al lui Clasa E, A6 şi Infiniti M, iar dinamica bate spre BMW. Nu cred că Jaguar a copiat aceste caracteristici, însă fiindcă maşina e atât de rară mi se pare cel mai accesibil mod de a explica cum te simţi în ea. Şi totul este interpretat în stil britanic, cu acele foarte reuşite combinaţii de materiale.

Cu plusuri şi minusuri, ca orice maşină, Jaguar XF este fără îndoială o alternativă foarte bună la clasicele Seria 5, A6 sau Clasa E. XF e o berlină bine făcută, cu adevărat originală şi se bucură de o imagine mai curată decât maşinile germane. Jaguar XF porneşte de sub 45.000 de euro cu TVA, iar o variantă identică cu cea din test are un preţ de 68.600 euro cu TVA - adică aproximativ ca şi concurenţii direcţi.

comentarii
 
piata auto       revista auto      stiri auto      anunturi auto gratuite