autoplay
A aparut numarul 138
numarul urmator
arhiva autoplay
arhiva autoplay
IMG_6085_resize_1329840612
25 Ianuarie 2012
Autor: Dragos Gaspar
Foto: Autoplay
Jaguar XF / Jaguar XJ -- Ce privilegiu!
IMG_6059_resize_1329840609
IMG_6060_resize_1329840609
IMG_6061_resize_1329840609
IMG_6063_resize_1329840610
IMG_6066_resize_1329840610
IMG_6067_resize_1329840610

Pentru lansarea noului Jaguar XF, dealerul ieşean Tester a organizat şi o sesiune de drive-test pentru potenţialii clienţi. A adus şi modelul XJ pentru a face evenimentul şi mai atractiv, cele două „feline” fiind un veritabil privilegiu pentru cei invitaţi să le conducă.

N-aveam timp de contemplat interiorul

Am avut şi eu ocazia să merg cu cele două maşini, iar în astfel de situaţii nu trebuie să aştepţi să fii invitat de două ori. Îţi faci timp pentru ele, chiar dacă trebuie să te trezeşti dis-de-dimineaţă, ceea ce nu-i tocmai pe gustul meu. Nici măcar o zi mohorâtă de noiembrie nu mă putea împiedica să amân întâlnirea cu „jaguarii”, atât de mohorâtă încât dacă ar fi fost vorba despre nişte biete pisicuţe nu ar fi meritat efortul.

Şi frig, şi înnorat, cam întuneric pentru poze bune, iată un decor nu tocmai încurajant, dar şi când am urcat în noul XF am cam uitat de toate. Am preferat să merg mai întâi cu XF pentru că altfel probabil nici n-ar mai fi avut rost să-l testez. Aş fi coborât probabil din XJ atât de copleşit încât poate n-aş fi observat unele dintre calităţile lui XF. Aşa însă am remarcat că display-ul uriaş de la XF este aproape identic cu cel de pe Land Rover Range Rover Evoque, model pe care am avut bafta să-l conduc cu o zi înainte. Ecranul tactil îţi permite să accesezi uşor orice comandă, însă nu prea aveam timp pentru a contempla interiorul.

Am pornit motorul de 2,2 litri şi 190 CP, identic cu cel de pe Evoque, însă pe XF, un concurent pentru Mercedes-Benz Clasa E, se comportă şi mai bine. Cadranele de bord sunt cam mici pentru vitezele mari pe care maşina le poate atinge, însă la început am mers mai liniştit. N-am avut nici cea mai mică intenţie de a deschide instalaţia audio, însă la cea de climatizare am remarcat că răspundea repede la comenzi. Aveam nevoie de ceva căldură în habitaclu, dar nu mă aşteptam la minuni. Era totuşi un motor Diesel şi ştiţi că acele modele trimit destul de greu căldură înăuntru. Trebuie parcurşi kilometri buni până să simţi că s-a mai dezmorţit până şi pielea fină de pe scaune. Dar la XF, ca şi la Evoque de altfel, căldura a venit mult mai repede decât mă aşteptam. Ba chiar am şi coborât de la cele 25 gradele Celsius pe care le comandasem la o temperatură care să nu mă moleşească.

Control deplin

Dacă tot am adus vorba de căldură trebuie să vă spun că aeratoarele pe timpul staţionării sunt practic închise. La alte modele te poţi juca la ele, le poţi orienta, dar la Jaguar nici n-ai spune că există. Abia când porneşti motorul ele se dau peste cap şi apar gurile de ventilaţie, şi ele foarte atent lucrate, doar vorbim de finisări de nivel premium.

Nu m-a mai interesat nici navigaţia cum merge, nici alte dotări din moment ce motorul colabora excelent cu cutia de viteze automată. Să nu vă aşteptaţi să vă povestesc despre consum, pentru că măcar în acele momente m-am lăsat doar pradă plăcerii condusului. Iar XF ştie cum să te facă mulţumit. Rulezi fără pic de efort din partea şoferului la 160 km/h. Nimic nu te împiedică să conduci în maximă siguranţă la această viteză, una mai mult totuşi de autostradă decât de drumurile noastre. Dar asta nu înseamnă că un om care-şi permite şi merită să aibă un XF ar trebui să aştepte să curgă autostrăzile prin România. Iar să-l obligi să respecte vitezele legale când nu-i oferi autostrada drept alternativă e iarăşi un subiect de discuţie. Nu-l voi dezbate în aceste rânduri pentru că mai am un pic şi ajung la XJ şi să vedeţi acolo cam cum ar trebui amendat statul pentru că nu-i oferă şoferului posibilitatea de a rula decent la volanul unei asemenea maşini.

După ce m-am lămurit cât de bine e la volanul lui XF, am trecut de pe Drive pe Sport, iar cutia de viteze schimba la turaţii mult mai ridicate. Am mai apăsat un buton, iar suspensia şi volanul s-au întărit pe dată. Normal, distanţa în sens invers am parcurs-o mult mai repede, dar, din cauza drumurilor, maşina n-a putut evolua la adevărata sa valoare. Am văzut doar acul vitezometrului călcând cifra 2, iar acceleraţia aş fi călcat-o fără nici o grijă. Frâna reacţiona eficient, deloc violent, aşa că aveam control deplin. Nu-l aveam însă şi pe cel asupra partenerilor de trafic şi tocmai de aceea am frânat, mulţumindu-mă să ştiu că rezervele de putere erau parcă intacte şi că poate n-am uitat chestii importante să vă spun. Ba mi-am amintit ceva. Avea şi sistem Start/Stop, care opreşte motorul când maşina stă, lucru care se va repercuta pozitiv la consum.

Te ajută la tot pasul

Era clar că timpul nu era atunci aliatul meu, dar când am urcat în XJ nu am putut să nu stau ceva vreme să admir habitaclul. Doar să pui contactul şi imediat vrei parcă să spui ceva, dar rămâi cu gura căscată. Nu mai zic nimic de display-ul central, ci de cel din faţa şoferului, complet digital. Nici nu ştii dacă e o chestie 3D sau ceva de pe la navele cosmice văzute la televizor. Nici nu l-aş descrie prea tare, pentru că el trebuie văzut pentru a fi estimat la adevărata sa valoare. În maşina asta, comparabilă cu „S”-ul de la Mercedes-Benz, chiar că te poţi exprima numai la superlativ. Bordul este conceput cu totul altfel şi nu se prelungeşte până spre parbriz. Se opreşte într-o zonă mai înaltă, în care se distinge lemnul, zonă care parcă te înconjoară într-un rafinament desăvârşit.

Maşină solidă, grea, care pare că se urneşte greu, dar e numai o părere la primii metri parcurşi. Motorul de 3 litri dezvoltă 275 CP, însă cu setările normale maşina este pentru domni respectabili, care nu fac slalom pe şosea decât cu maşini sport, de bărbaţi care ştiu ce înseamnă o maşină rafinată, pur şi simplu pentru cunoscători.

Iar ce nu se vede din multitudinea de butoane de pe consola centrală sau de pe ecranul tactic, şi el cu opţiune dual-view, în care şoferul vede de exemplu instalaţia audio, iar pasagerul din dreapta un film pe DVD dacă are chef, îţi semnalează maşina. „Forward alert” mi-a apărut scris în momentul în care mergeam cu ceva mai bine de 100 km/h, adică foarte încet, iar la peste 100 metri în faţă aveam un camion nehotărât pe ce bandă să meargă. Totuşi m-aş fi intersectat cu el dacă nici unul dintre noi n-ar fi schimbat traiectoria, iar XJ m-a alertat nu doar vizual, ci şi auditiv, ajutor mai mult decât lăudabil. Tot la acest capitol trebuie remarcat şi faptul că pe ambele oglinzi laterale stă mereu aprins un LED galben. Când pe banda din stânga, sau din drepta, se apropie o maşină astfel încât schimbarea benzii să devină o problemă, în locul ledului apare o pictogramă cu maşini care îţi transmite să amâni momentul schimbării benzii. N-am încercat să văd ce se întâmplă dacă totuşi aş fi semnalizat stânga sau să trag un pic de volan. Eram mai preocupat de cum merge maşina.

Îţi dă, secundă de secundă, tot ce are mai bun

Iar ea merge de rupe pământul chiar şi cu setările normale, dar când am trecut pe modul sportiv, responsabil fiind un buton cu un steag de sosire la curse pe el, parcă mi-a apăsat cineva acceleraţia. Cutia schimba vitezele la turaţie ridicată, iar maşina a devenit dintr-o dată numai bună de condus pe circuit. Depăşirile deveneau simple banalităţi, indiferent de maşinile pe care le-am întâlnit în faţă. Cu un astfel de bolid nici nu te mai enervează şoferii care parcă şi-au închiriat propria bandă, de fapt mai nimic din trafic nu te mai poate enerva. Doar acele limitări de viteză puse complet aiurea. Dar chiar şi pe acelea parcă le ignori mult mai uşor decât atunci când te afli în altă maşină. Cu XJ chiar că orice drum l-ai vrea tot mai lung, din moment ce poţi rula complet liniştit şi când apar mai multe cifre de „2” pe vitezometru, consecutive. Din păcate pentru puţine secunde.

Şi minutele petrecute în XJ au devenit prea puţine, aşa că am trecut pe modul acela normal pentru a mai prelungi şederea la volanul excelentului bolid. Chiar şi după ce am oprit motorul tot eram tentat de a mai contempla habitaclul, dar şezutul scaunului s-a dat un pic în spate, iar spătarul s-a îndreptat, oferindu-mi cea mai bună poziţie de coborât din maşină. De fapt, XJ îţi oferă în fiecare secundă tot ce poate fi mai bun.

comentarii
 
piata auto       revista auto      stiri auto      anunturi auto gratuite