autoplay
A aparut numarul 135
numarul urmator
arhiva autoplay
arhiva autoplay
IMG_A002_1379620764
25 August 2013
Autor: Adrian Mitrea, www.0-100.ro
Foto: Alexandru Dorobantu, www.0-100.ro
Opel Mokka -- O combinatie de succes

Opel Mokka nu e gratis, cum fac mişto băieţii de la spălătorie. Numele acestei maşini e de fapt inspirat din boabele de cafea mici şi rotunde, renumite pentru rafinamentul, tăria şi energia lor. Surprinzător e că această cafea Moca chiar defineşte bine micul SUV Opel, dar cum nici o cafea nu e perfectă, nici Opel Mokka nu e lipsit de cusur.

Concept

Într-o piaţă a SUV-urilor de clasă B în care Nissan Juke a dat lovitura, chiar dacă are un design uşor contestabil, era imposibil că alţii să nu urmeze tendinţa. Reţetă pentru SUV-ul ideal de mici dimensiuni nu a fost uşor de găsit, după cum putem vedea fiecare dintre noi. Acest segment abia acum se naşte. General Motors estimează că SUV-urile de oraş vor avea o cotă de piaţă de circa 2,8% în 2018, faţă de numai 0,7% cât era în 2008. Acestea fiind spuse, e clar de ce General Motors a lansat Opel Mokka aici de faţă şi fratele sau Chevrolet Trax: într-o piaţă cu o creştere estimată de patru ori e bine să exişti! Dar cum se văd toate astea din perspectivă clientului?

Design

Opel merge pe o carte câştigătoare, pentru că noi, clienţii şi pasionaţii de maşini, le-am arătat că ne plac Insignia şi Astra, aşa că designul acestor modele a fost preluat la Mokka şi interpretat într-un mod original. Deşi e frate cu Chevrolet Trax şi produs în Coreea de Sud, Mokka are un stil propriu inconfundabil şi poţi să-ţi dai seama din prima că ai de-a face cu un Opel. Maşina are un design îndrăzneţ, dinamic şi modern, fie că vorbim de exterior sau interior.

Singurele elemente care par luate de la maşini mai vechi sunt afişajele cu cristale lichide şi lumina roşie. Se văd pixelat şi au un aer demodat dacă le compari cu ce găseşti la celelalte modele din segment. Dacă poţi să treci peste asta, Mokka ţi se dezvăluie că o maşină tinerească şi jucăuşă. Spiritul sau jovial este subliniat de luminile ambientale cu LED-uri roşii în interior, iar instrumentele de bord preluate de la Astra au un aer simplu, dar sunt iluminate sofisticat. Cadranele ceasurilor sunt îmbrăcate într-o aură de lumina albă, iar vârful acelor aruncă un mic punct roşu de lumină, că un laser, pe cifră din dreptul căreia se află.

Tehnologie, confort şi dotări

Opel Mokka e genul de maşină care te cucereşte mai degrabă prin atenţia pentru detalii, nu neapărat prin imaginea de ansamblu.

Deosebit de plăcute sunt materialele din interior. Părţile superioare ale bordului şi feţelor de uşi sunt moi şi plăcute la atingere, iar asamblarea e semnificativ mai bună decât la modelele lansate anterior de Opel. Liniile sofisticate ale bordului, care se continuă pe uşi, se aliniază foarte bine şi nivelul de calitate percepută e deosebit de ridicat. Volanul e identic cu cel de la alte modele Opel, iar blocurile de comenzi pentru sistemul audio şi climatizare seamănă cu cele de pe alte modele ale mărcii, dar nu sunt identice.

Deşi concurează cu Juke, Mokka este semnificativ mai mare. Portbagajul acestui Opel are 356 de litri şi este deci cu 40% mai mare decât al lui Juke. De asemenea, Mokka este cu 14 centimetri mai lung decât Juke. Aşadar, se plasează la graniţă superioară a SUV-urilor de clasă B.

Pe lângă portbagajul mare, latura practică a lui Mokka este subliniată de cele două torpedouri şi de multiplele spaţii de depozitare bine organizate în habitaclu şi portbagaj. Există şi posibilitatea de a avea priză de 220 V, montată în spatele tunelului ce desparte cele două scaune din faţă.

Cotiera pentru pasagerii din faţă, prinsă de scaunul şoferului, e un pic enervantă când vrei să acţionezi frâna de mână, însă în rest e confortabilă şi pe ea îşi poate odihni cotul şi pasagerul din dreaptă, ergonomic, chiar dacă la prima vedere ar părea imposibil.

Pe şosea

O maşină relativ mică sau compactă cu roţi mari e aproape fără excepţie o combinaţie proastă deoarece suspensia e gălăgioasă şi prea dură. Nu însă şi la Opel Mokka. Roţile de pe maşină din test sunt de 18 inch, dar asta nici nu se vede şi nici nu se simte. Ceea ce e bine. Suspensiile lucrează foarte discret şi păstrează un contact foarte bun cu asfaltul. Manevrabilitatea e un pic peste aşteptările pe care ţi le creează o astfel de maşină.

Totuşi, direcţia e moale şi sistemul de tracţiune integrală e „€œcastrat” de electronică. Deci nu vei găsi acea senzaţie de propulsie de la roţile din spate, aşa cum se întâmplă la alte SUV-uri cu tracţiune integrală. Electronica limitează mult intervenţia roţilor din spate şi, probabil, doar în condiţii de aderenţă foarte redusă le vei putea simţi în acţiune. În restul timpului Mokka se comportă că o maşină cu tracţiune faţă şi plăcerea de a conduce un automobil 4x—4 nu prea se face simţită. Asta strict din punct de vedere al tracţiunii. Rămân, desigur, avantajele unei poziţii de condus mai înalte şi gardă la sol mai mare.

Varianta din test e echipată cu motor pe benzină turbo, de 1,4 litri şi 140 CP. Din cauza greutăţii ridicate pentru o maşină totuşi mică -€“ sau hai să-i spunem compactă -, de peste 1,4 tone, cei 140 CP par mai puţini. Maşină rămâne totuşi suficient de agilă graţie unui cuplu maxim de 200 Nm şi atinge 100 km/h în 9,9 secunde.

Consumul urban real e de sub 9 litri de benzină pentru 100 km parcurşi, în mare parte graţie sistemului Start/Stop.

Concurenţi

Lista cu rivali pentru Mokka este relativ restrânsă, însă nume noi vor tot veni în acest segment. Deocamdată avem Nissan Juke, Renault Captur şi Chevrolet Trax, iar pe lista cu modele aşteptate pe piaţă în cel mult un an se numără Ford EcoSport. Rămâne de văzut ce răspuns va avea Grupul Volkswagen, prin mărcile sale populare, dar şi Toyota şi Honda.

Concluzii

În concluzie, Opel Mokka îmbină cu succes designul atrăgător al unei maşini mici cu spaţiul dintr-un automobil compact şi polivalenţa de utilizare a unui SUV. Mokka are un preţ de listă de pornire de 16.790 euro cu TVA, iar o versiune identică cu cea testată costă 22.780 de euro cu TVA (preţ de listă).

comentarii
 
piata auto       revista auto      stiri auto      anunturi auto gratuite