autoplay
A aparut numarul 138
numarul urmator
arhiva autoplay
arhiva autoplay
IMG_1445_resize_1356601511
25 Noiembrie 2012
Autor: Adrian Mitrea
Foto: Renault
Noul Renault Clio IV -- Isi striga noutatile din toate unghiurile

Noul Renault Clio, ajuns la patra generaţie, se afişează în straie complet noi şi e o maşină ce pare semnificativ mai bună decât cea căreia îi succede. După primii zeci de kilometri parcurşi prin Toscana, Italia, cu ocazia testelor pentru presă, am descoperit un Clio mai jovial, mai bine făcut, mai silenţios şi foarte economic, inclusiv noul motor TCe 90 care echipează şi modele Dacia. Pe de altă parte, Clio IV are o suspensie cam săltăreaţă şi oferta de transmisii e redusă: manuală cu cinci viteze. Pentru fanii vechiului model există veşti bune, rămâne în producţie cu eticheta Collection.

Noul Clio este inspirat din conceptul DeZir şi este primul model lansat de Renault sub condeiul designerului Laurens van den Acker, venit în 2009 de la Mazda. Faţă de alte maşini, la care trebuie să cauţi cu lupa elementele noi, Clio IV strigă din toate unghiurile că este un model nou, măcar în aparenţă, dacă platforma a rămas aceeaşi. Vestea bună e că platforma oricum reuşită a lui Clio III a fost revizuită, îmbunătăţită şi rafinată exact acolo unde era nevoie. Astfel, Clio a devenit mai plăcut de condus. Acum direcţia este mult mai comunicativă şi simţi mai bine ce se întâmplă cu roţile şi întreaga maşină. Noul Clio este mai închegat.

Şi totuşi suspensia lucrează un pic prea mult. Nu vei ajunge să simţi asta decât la viteze de autostradă şi pe drumuri vălurite, dar în comparaţie cu Ford Fiesta sau Volkswagen Polo este evident că „trupului” lui Clio îi place mai mult să danseze. Nu e deranjant şi chiar ajunge să-ţi placă asta, dar până la urmă e vorba de gusturile fiecăruia, nu-i aşa?

În Toscana am condus două motorizări de pe noul Renault Clio: binecunoscutul 1.5 dCi de 90 CP şi noul TCe 90 – motor complet nou, turbo, cu trei pistoane, care este produs şi în România şi echipează şi modele Dacia. Pe lângă acestea două mai există şi o motorizare de 1,2 litri pe benzină de 75 CP, iar din 2013 va fi disponibil un motor mai vânjos, turbo de 1,2 litri, de 120 CP. Acesta din urmă va putea fi asociat şi unei cutii de viteze automatizate, cu dublu ambreiaj (EDC).

Versiunea TCe 90 e foarte plăcută la condus şi vine la pachet cu rafinament şi un sunet uşor sportiv la accelerări mai puternice. Oricum, antifonarea e surprinzător de bună. Pentru cei 90 CP, micul TCe e foarte vioi şi economic, cu o medie de 4,7 litri benzină/100 km pe 80 km parcurşi prin Toscana în regim mixt. În mod definitiv e un motor mai plăcut şi mai economic (inclusiv din punct de vedere fiscal) decât vechile propulsoare de 1,4 şi 1,6 litri.

Din păcate, Renault oferă doar transmisii manuale cu cinci viteze pentru motorizările de 1,2 litri de 75 CP, 1.5 dCi 90 şi TCe 90. N-ar fi neapărat nevoie de o a şasea, dar pentru rulat în extraurban la viteză constantă e binevenită şi o treaptă a noua de dragul consumului mic.

Dincolo de acest mic neajuns pe partea de transmisie, sunt câteva plusuri pe care noul Clio le are şi sunt foarte evidente de cum te urci în maşină. Primul este ergonomia. Odată ce te-ai aşezat la volan constaţi că totul e amplasat exact cum trebuie: volanul, schimbătorul, scaunele. Volanul şi instrumentele de bord nu mai au acea poziţie exagerată aplecată spre înainte. Clio IV e o maşină mai germanică din acest punct de vedere.

Foarte plăcută este şi cotiera de pe faţa de uşă, care e destul de sus poziţionată şi înclinată într-o poziţie foarte comodă pentru mână, indiferent dacă îţi odihneşti doar cotul sau toată mâna.

Renault vrea să „rupă” piaţa cu o propunere de nerefuzat: navigaţie MediaNav în echiparea standard începând cu al doilea nivel de echipare (Expression). Arată la fel ca pe Dacia, însă culorile sunt un pic diferite. MediaNav e intuitiv, foarte uşor de folosit şi, mai presus de toate, e mare! Posesorii de Ford Fiesta cu navigaţie înţeleg mai bine ce vreau să zic. Varianta de intrare în gamă are un bord mai simplu, cu radio CD. Important de reţinut e că toate sistemele audio vin cu tehnologia Bass Reflex, oferind o calitate decentă a audiţiei.

Din 2013, opţional, va fi disponibilă tableta R-Link în bord – un fel de MediaNav mai avansat şi capabil să se conecteze la internet. Va exista şi un magazin online cu aplicaţii dedicate. Dar până atunci sistemul MediaNav merită cu siguranţă toţi banii, fiind foarte performant, simplu de utilizat şi accesibil. Aşa cum Ford Model T a democratizat automobilul, aşa Renault şi LG democratizează piaţa sistemelor multimedia şi de navigaţie „de fabrică” pentru automobile.

În completarea designului tineresc şi sistemului multimedia performant vin opţiunile de personalizare foarte variate pentru interior şi exterior. Sunt disponibile teme predefinite şi combinaţii la libera alegere, astfel încât să ai o maşină acum îţi doreşti şi să fii sigur că şansele să mai vezi una identică sunt foarte mici.

La un preţ de pornire de circa 10.500 euro cu TVA şi un plan de revizii cu intervale rare, noul Clio are un cuvânt greu de spus în fata clienţilor de flote, dar şi în faţa celor care vor o maşină franţuzească economică şi bine făcută. Cu siguranţă vom vedea noul Clio pe poziţii de top în clasamentul celor mai bine vândute automobile din Europa.

comentarii
 
piata auto       revista auto      stiri auto      anunturi auto gratuite