autoplay
A aparut numarul 136
numarul urmator
arhiva autoplay
arhiva autoplay
IMG_2328_resize_1429537140
25 Martie 2015
Autor: Adrian Mitrea, ThrottleChannel.com
Foto: Adrian Mitrea, ThrottleChannel.com
Noul Ford Focus ST Diesel -- Trei atuuri ce fac diferenta

Ford Focus ST - versiunea sportivă a compactei Focus - vine cu îmbunătăţiri substanţiale şi disponibilitatea, în premieră, a unui motor Diesel, numai bun pentru a face concurenţă veteranului Volkswagen Golf GTD. Am condus Ford Focus ST Diesel pe drumurile înguste şi sinuoase din Spania, iar după primele sute de kilometri petrecuţi la volan, mă întreb oare de ce a aşteptat Ford atât de mult să lanseze excelentul ST Diesel?

Odată cu restilizarea, versiunea ST primeşte elemente pe care variantele mai puţin puternice le au deja de câteva luni, adică noi faruri, noi stopuri, o capotă nouă şi, desigur, sistemul multimedia SYNC 2, cu ecran mare, tactil, de 8 inch.

Focus ST Diesel este echipat cu motor 2.0 TDCi de 185 CP şi 400 Nm cuplu maxim. Este acelaşi propulsor de pe noul Mondeo, care în acest caz dezolta maximum 180 CP. Sunt 185 CP de ajuns pentru o maşină compactă cu pretenţii sportive? Cu siguranţă! Având tracţiune pe roţile din faţă, un Diesel mai puternic de 200 CP ar deveni inutil de performant şi chiar periculos. Cu tracţiune integrală povestea s-ar schimbă, însă.

Aşadar, Focus ST Diesel îţi oferă exact atâta putere cât să te transforme într-un şofer rapid, dinamic, dar sigur şi cu cheltuieli reduse pentru combustibil. Din multe puncte de vedere un ST pe benzină nici nu se justifică. Mai ales dacă vorbim de o maşină pe care să o foloseşti în fiecare zi şi pe distante lungi.

Sunetul motorului beneficiază de îmbunătăţiri prin instalaţia audio pentru a da o notă mai pronunţată de sportivitate. Este un truc discret, neintruziv şi nici nu îţi dai seama că sunetul nu vine de la motor ori eşapament. Ştiu, pare greu de crezut, dar tocmai de aceea va invit să mergeţi să conduceţi chiar voi maşina, la cel mai apropiat dealer Ford.

Mai presus de orice, inginerii Ford au lucrat mult la suspensii şi la sistemul de direcţie pentru că ST -€“ în general -€“ să fie chiar mai precis decât înainte.

Dacă în 2012, când am condus pentru prima data Focus ST, semnalam că ST-ul a fost făcut să fie hatchback, iar break-ul are o ţinută de drum mai puţin precisă, cu tendinţe pronunţate de a-ţi fura volanul din mână, acum această problemă a fost corectată integral.

Suspensiile au fost întărite, în special la wagon (break) prin noi arcuri şi amortizoare, iar direcţia - recalibrată pentru reacţii mai neutre. Rezultatul? Acum nu îţi dai seama ce Focus ST conduci -€“ hatchback sau Wagon -€“ pentru că ambele se comportă exemplar din punct de vedere dinamic. De asemenea, indiferent dacă alegi Diesel sau benzină, Ford Focus ST are aceleaşi trei puncte forte. Este vorba despre direcţie, suspensii şi motor.

Suspensiile sunt rigide, dar silenţioase şi capabile să ţină un contact bun cu solul (nu ţopăie). Direcţia este neutră şi doar în cazul unui stil de condus foarte agresiv poţi sesiza influenţele cuplului în volan -€“ ceea ce e remarcabil pentru o maşină atât de puternică cu tracţiune faţă. Dacă îmi permiteţi comparaţii, influenţele cuplului motor în sistemul de direcţie la Focus ST sunt comparabile cu ceea ce poţi experimenta la MINI Cooper S şi la BMW Seria 2 Active Tourer (225i) -€“ primul BMW cu tracţiune faţă.

Deşi în majoritatea cazurilor aderenţa asigurată de suspensii şi anvelope este foarte bună, plecările de pe loc în forţă vor fi mereu un capitol delicat la Focus ST deoarece e foarte uşor să faci burnout (învârtirea roţilor în gol), mai ales cu versiunea pe benzină. Chiar dacă, să zicem, rulezi cu 15 km/h în treapta întâi şi ambreiajul este perfect cuplat, iar apoi apeşi la fund pedala de acceleraţie, maşina tot va rupe aderenţa. Asta la ST pe benzină.

Focus ST Diesel, fiind cu 65 CP mai slab decât variantă pe benzină, pune mai bine puterea la sol şi reuşeşte să fie în ansamblu o maşină mai echilibrată, din toate punctele de vedere.

Puteţi să-i spuneţi cum vreţi lui Focus ST Diesel: „compromis”, „sportiva pentru zgârciţi”, „compacta pentru tractorişti”. Surpriza e atât de plăcută când conduci pentru prima dată un ST Diesel încât apetitul pentru benzină devine brusc temperat.  Nu degeaba oficialii Ford estimează că până la 45% din vânzările totale de Focus ST vor fi Diesel.

Privit în ansamblu, ca model, Focus ST are, evident, şi unele neajunsuri: poziţia de condus e uşor înaltă, chiar şi cu scaunul coborât la minimum, iar opţiunea pentru o cutie de viteze automată e inexistentă.

Pachetul standard de dotări este însă impresionant: aer condiţionat automat cu reglare separată stânga-dreaptă, scaune faţă sport Recaro, sistem de control avansat al cuplului motor (Torque Vectoring Control ) optimizat ST, spoiler faţă şi spate sport cu design ST, eleron ST, praguri laterale sport ST, radio CD/MP3 cu 6 difuzoare şi comenzi audio pe volan, precum şi geamuri faţă-spate acţionate electric cu funcţia „shot up/down” (impuls) pe partea şoferului.

Ford Focus ST Diesel porneşte de la 29.250 euro cu TVA în România, în varianta de caroserie hatchback, iar pentru wagon preţul este cu 500 euro mai mare.

comentarii
 
piata auto       revista auto      stiri auto      anunturi auto gratuite