autoplay
A aparut numarul 135
numarul urmator
arhiva autoplay
arhiva autoplay
FiestaST_22_resize_1374259877
25 Iunie 2013
Autor: Adrian Mitrea, www.0-100.ro
Foto: Ford
Ford Fiesta ST -- Satisface pofta oricui

La opt ani de când a fost lansată prima generaţie Ford Fiesta ST a venit vremea ca americanii de la Ford să ne arate din nou ce pot în clasa mică. „La cuţite” cu Volkswagen Polo GTI şi Renault Clio R.S., noua generaţie Fiesta ST vorbeşte un limbaj propriu şi are în joben toate trucurile necesare pentru a crea o primă impresie bună. Cât de bună? Am fost pe drumurile şerpuite de lângă Nisa pentru a afla.

Vechea generaţie Fiesta ST beneficia de un motor de 2 litri pe benzină, natural aspirat, ce dezvoltă 150 CP. Dar fenomenul downzising a atins şi această mică bombiţă Ford, care acum dezvoltă 182 CP, dintr-un motor turbo pe benzină de 1,6 litri EcoBoost. Mai mic, dar mai performant. În momentele de acceleraţie maximă motorul dezvoltă chiar 200 CP, iar cuplul maxim creşte de la 240 la 290 Nm.

Noua Fiesta ST are o putere crescută cu 20% faţă de vechiul model, însă emisiile au scăzut cu 20% (declarat: 5,9 litri benzină/100 km în medie şi 139 g CO2/km). În realitate consumul extraurban stă în jurul valorii 8 litri/100 km într-un stil de condus sportiv, pe drumuri de munte. În condiţii de rulare normală, pe drumuri naţionale şi autostrăzi, consumul extraurban poate coborî în realitate sub 6,5 litri benzină/100 km. Merită reţinut că maşina nu are sistem Start/Stop şi deci consumul real în regim urban va fi probabil în jurul valorii de 11 litri/100 km.

Fiesta ST atinge 100 km/h în 6,9 secunde, cu doar 0,4 secunde mai mult decât fratele mai mare Focus ST. Aceste cifre plasează Fiesta ST la nivelul lui Polo GTI şi al Ibiza Cupra. Este mai rapid decât Fiesta ST un singur model: noul Renault Clio R.S., care atinge 100 km/h în 6,7 secunde. Interesant este că Fiesta ST, Clio R.S., Opel Corsa OPC şi Peugeot 208 GTi sunt singurele maşini din segment cu motor de 1,6 litri, restul având propulsoare de 1,4 litri, ceea ce poate fi un avantaj în termeni de tuning ulterior, dar şi un dezavantaj în ceea ce priveşte taxele şi asigurările. Oricum, aceste mici diferenţe nu pot să facă… diferenţa. La fel de interesant este că Fiesta ST, Corsa OPC şi 208 GTi sunt singurele pe care le poţi comanda cu o cutie de viteze manuală (6 trepte), restul având transmisii cu dublu ambreiaj (DSG, EDC).

Probabil că te întrebi prin ce este diferită Fiesta ST de celelalte versiuni ale sale, care au sub capotă motoare mai cuminţi. Ei bine, Fiesta a fost mereu o maşină care se conduce foarte bine, în segmentul său, aşa că punctul de plecare pentru versiunea sportivă ST a fost oricum unul foarte bun. La nivel estetic Fiesta ST are în plus, în partea din spate, un difuzor de aer şi eşapament cu evacuare dublă, cromată. Jantele sunt de 17 inch (standard) şi vin încălţate cu anvelope Bridgestone. Partea din faţă beneficiază de un spoiler mai agresiv şi inscripţia ST. Acelaşi logo specific se regăseşte şi pe praguri, iluminat (opţional). Per ansamblu, suspensia este mai coborâtă cu 15 mm, iar întreaga mecanică a fost revizuită pentru a asigura un comportament rutier unic, dar şi sigur. Bara stabilizatoare e mai rigidă, arcurile şi amortizoarele la fel, pedalele sunt din aluminiu, iar volanul şi schimbătorul de viteze au design sport şi arborează logo-ul ST. Apropo de volan, sistemul de direcţie are un raport de demultiplicare de 13,6:1, fată de 14,6:1 cât au versiunile standard ale Fiesta, iar acţionarea volanului este deci ceva mai fermă, mai directă. De asemenea, discurile de frână sunt mai mari şi - în premieră pe gama Fiesta - roţile din spate beneficiază de frâne pe disc. De cum te urci în maşină şi faci primele sute de metri observi că Fiesta ST este o maşină foarte, foarte rigidă şi chiar şi aşa suspensia lucrează destul de finuţ, e silenţioasă şi doar la gropi mai mari începe să se simtă neplăcut şi să se audă. Impresia pe care o lasă e foarte bună, dar pentru utilizare urbană se simte nevoia de ceva mai mult cauciuc pe jante. Pur şi simplu maşina se mişcă tot timpul din cauza denivelărilor şi asta afectează destul de mult confortul pasagerilor. Probabil că nişte roţi de 16 inch ar fi fost mai nimerite, însă nu există aşa ceva pe Fiesta ST, ci doar de 17 inch. Mizând pe un spirit ceva mai purist - cu motor destul de mare, cutie de viteze manuală şi eşapament ce sună ca un Porsche - Fiesta ST se dovedeşte a fi o maşină ireproşabilă pentru ce a fost creată să fie. Sunetul motorului are un impact crucial în ceea priveşte senzaţia de sportivitate, iar aici Fiesta ST stă excelent. Pe de altă parte, notele joase ale eşapamentului e posibil să-i facă rapid de petrecanie stomacului, fie că te afli la volan sau în dreapta. Acest sunet gutural şi puternic este obţinut printr-un „sound symphoser” - adică o cutie de rezonanţă ce captează sunetul motorului şi îl transmite în habitaclu. Pentru a te putea bucura de tot ce are de oferit această maşină Ford s-a gândit la un sistem ESP care lucrează în trei moduri. Modul standard este cu ESP cuplat. Sistemul intervine foarte  rapid, imediat cum simte o mişcare necontrolată a maşinii. Apoi, dacă apeşi o dată pe butonul de decuplare a ESP, sistemul trece în modul Sport, care lasă mai mult spatele maşinii să se joace, iar controlul tracţiunii este dezactivat. Cu alte cuvinte…

Poţi să faci burnout şi să te dai un pic de-a latul pe viraje. În fine, al treilea mod este ESP decuplat, recomandat desigur doar pentru circuit. În acest din urmă caz electronica cedează în totalitate frâiele fizicii pentru a ţine maşina pe drum.

E cinstit să recunoaştem că cei de la Renault au popularizat acest sistem ESP, cu mai multe moduri de lucru, odată cu lansarea noului Megane R.S..

Pentru distracţie garantată lucrează la Fiesta ST şi sistemul eTVC (Enhanced Vectoring Control), care frânează selectiv roţile pe viraje pentru a reduce subvirarea. Acest sistem rămâne activ tot timpul, chiar dacă ESP este decuplat. Graţie eTVC şi sistemului de direcţie prompt, Fiesta ST abordează virajele foarte rapid şi curajos, dându-ţi încredere în tine şi în maşină. Se vede că nu degeaba Ford a stat opt ani până să lanseze o nouă Fiesta ST. Aşteptarea a meritat şi probabil şi-a spus cuvântul şi experienţa strânsă din 1981 (când a fost lansată Fiesta XR2, predecesoarea Fiesta ST) şi până în prezent.

Noua generaţie Fiesta ST poate fi comandată cu trei culori speciale (Race Red, Molten Orange şi Spirit Blue). Cu un preţ de pornire de 19.250 de euro cu TVA în România, Fiesta ST are în mânecă toţi aşii necesari pentru a satisface pofta de sportivitate a oricărui şofer - amator sau pilot. Singura „problemă” s-ar putea să fie competiţia foarte puternică venită din partea modelelor rivale amintite mai sus.

comentarii
 
piata auto       revista auto      stiri auto      anunturi auto gratuite