autoplay
A aparut numarul 136
numarul urmator
arhiva autoplay
arhiva autoplay
25 Martie 2012
Autor: Adrian Mitrea
Foto: Fiat
Fiat Punto 0,9 l TwinAir -- Te trimite cu gandul la Abarth

Actuala generaţie Punto, a treia, a fost lansată în 2005, iar în 2009 a primit câteva retuşuri estetice şi o nouă planşă de bord, în stilul fratelui mai mare, Bravo. Totodată, numele maşinii s-a transformat din Grande Punto în Punto Evo. Acum, în 2012, Punto Evo devine iar Punto şi afişează modificări estetice minore, dar ascunde schimbări de esenţă.

Concret, Punto poate fi echipat acum cu un nou motor pe benzină, foarte îndrăzneţ, cu doar două pistoane. Acest propulsor e în stare să-ţi creeze prejudecăţi rapid, dar ţi le demontează extraordinar de repede.

Propulsorul TwinAir are o capacitate cilindrică de 875 cmc, deci un motor de 0,9 litri, cu doar doi cilindri, care dezvoltă 85 CP, cam cât un motor pe benzină de 1,2 litri, aspirat. TwinAir reuşeşte să scoată performanțe similare graţie unei turbine.

Cuplul este de 145 Nm, cât al unui motor aspirat de 1,6 litri, livrat pe o plajă de turaţii foarte largă, începând de la 2.000 rotaţii pe minut. Dacă apeşi butonul Eco de pe planşa de bord, cuplul este plafonat la 120 Nm. Simţi imediat cum maşina pierde din vigoare, însă Fiat spune că în oraş consumul scade simţitor. Sunetul pe care-l scoate acest motor este de-a dreptul fascinant!

Atunci când accelerezi violent, Punto rage de parcă ar fi o maşină de curse şi te trimite cu gândul la Abarth. Pe de altă parte, dacă ţii turaţia constantă, motorul nu se aude deloc. E o bijuterie tehnică lăudată de toţi care au încercat-o până acum.

Probabil te gândeşti că la ralanti acest motor cu două pistoane vibrează destul de rău, dar nu e aşa. Vibraţiile sunt foarte reduse, mai reduse chiar decât la unele propulsoare cu trei pistoane.

Interesantă este şi transmisia cu şase viteze care echipează acest motor, cu volant cu masă dublă. Primele două trepte sunt foarte scurte, ca să faciliteze un demaraj rapid. În prima treaptă, la turaţie maximă, maşina abia atinge 35 km/h, faţă de aproape 45 sau 50 km/h la alte motorizări de putere comparabilă. Seamănă mai degrabă cu transmisia unui motor Diesel, care are primele 2-3 trepte de viteză foarte scurte. Cu alte cuvinte, Punto cu două pistoane are o cutie de viteze foarte bine adaptată pentru maşină şi motor, astfel că obţii un demaraj viguros de pe loc. În mod surprinzător, micul motor TwinAir accelerează foarte bine chiar şi la viteze de peste 100 km/h.

Am condus Punto pe o distanţă de 60 kilometri în Italia, pe drumuri naţionale şi autostrăzi. Consumul mediu a fost de puţin peste 7 litri de benzină/100 km. Deci consumul e comparabil cu al unui motor de 1,2 litri de generaţie veche, aspirat. Avantajul lui Punto cu TwinAir sunt costurile mai mici de exploatare. Asigurările sunt mai ieftine, iar la revizie în motor va intra mai puţin ulei şi vei avea de schimbat două bujii, nu patru. Într-un regim de exploatare cumpătat, TwinAir va consuma mai puţin decât un motor de 1,2 litri sau 1,4 litri (aspirate).

Punto facelift va fi lansat în România în aprilie şi încă nu sunt cunoscute preţurile pentru el. Cel mai probabil motorul TwinAir va fi mai scump decât propulsorul Fire (1,4 litri, aspirat, 77 CP), însă merita fiecare cent. Maşina este totuşi o investiţie (sau cheltuială) majoră pe care o faci într-o viaţă şi pentru doar câteva sute de euro în plus merită să cumperi tehnologia modernă, contemporană, nu propulsoarele vechi şi uzate moral, aspirate (fără turbo), care, în plus, nici nu îţi creează senzaţii deosebite la volan.

Oricum, dincolo de considerentele financiare, Punto cu TwinAir este o maşină care te face să te îndrăgosteşti din nou de condus!

comentarii
 
piata auto       revista auto      stiri auto      anunturi auto gratuite