autoplay
A aparut numarul 138
numarul urmator
arhiva autoplay
arhiva autoplay
SEAT_LEON_CUPRA-002H_1398107811
25 Martie 2014
Autor: Adrian Mitrea, 0-100.ro
Foto: Seat
SEAT Leon CUPRA -- O masinarie perfecta pentru condus

SEAT Leon CUPRA este o mașină care se vede pe străzile de la noi mai mult decât alte modele compacte sport, iar acum avem în față o nouă generaţie, mai bună că niciodată. Asta pentru că acest automobil e cel mai puternic, de serie, produs vreodată de SEAT. Am condus noul Leon CUPRA pe lângă Barcelona și pe circuitul Castelloli, iar după aproape 200 de kilometri petrecuţi la volan te dai jos mânjit de satisfacţie și adrenalină, dar și un pic trist pentru că SEAT n-a reușit să facă interiorul acestui model ceva mai sclipitor, mai memorabil.

Totuşi, exteriorul lui SEAT Leon CUPRA trădează mult bun gust și o atenţie deosebită la detalii, cu muchii îmbinate perfect și linii care continuă fără cusur. Toate elementele care îţi sugerează că acest Leon e mai puternic decât celelalte se remarcă uşor, evident, precum un machiaj reușit aplicat unei femei care ar fi frumoasă și fără.

De parcă designul foarte reușit n-ar fi suficient că să te convingă să-ţi cumperi o astfel de mașină, noul Leon CUPRA vine și foarte bine echipat, iar multe dintre tehnologii nu sunt de găsit și la rivalii săi direcţi. Echiparea standard include faruri integrale cu LED, direcţie variabila, diferenţial cu alunecare limitată, suspensie controlată electronic, volan îmbrăcat în piele, sistem multimedia cu ecran tactil de 5,8 inch, scaune sport și climatizare automată.

Pe lista cu opţionale mai rămân dotări precum trapă (panoramică), cutia de viteze DSG și scaunele față tip scoică. De asemenea, poţi alege puterea motorului de 2 litri TSI: 265 CP cu jante de 18 inch sau 280 CP cu jante de 19 inch.

Aceste cifre capătă ecou în capul oricărui pasionat de maşini și stârnesc curiozitate instant, plus o întrebare: cum gestionează roţile din față atât de multă putere? Da, SEAT Leon CUPRA este oferit doar cu tracţiune față, indiferent de versiunea de putere.

Şi unde ai putea experimenta ce poate cel mai bine maşina decât pe circuit?! Castelloli nu e nici pe departe un circuit la fel frumos sau de cunoscut cum e Jerez, însă e foarte bun pentru evenimente cum sunt cele de test-drive. Fără teamă de Poliţie și cu mai puţină atenţie direcţionată pietonilor și celorlalţi participanţi la trafic reuşeşti să stabileşti o legătură mai intimă cu noul Leon CUPRA. Să încep cu sfârşitul. E o maşinărie perfectă pentru condus.

Direcţia variabila te ajută foarte bine să pui botul maşinii acolo unde îţi doreşti, iar diferenţialul cu alunecare limitată, format dintr-un ambreiaj multidisc, ajută enorm sistemul de direcţie, stabilitatea și modul în care puterea este pusă la sol. În noul Leon CUPRA nu resimţi absolut deloc cuplu la virare (torque steering), iar singurul reproş ar putea fi că spatele maşinii se simte un pic prea uşor la viteze ridicate și la schimbări bruşte de direcţie. Am sesizat asta doar pe circuit, ceea ce mă face să cred că pe drumuri publice acest mic neajuns nu va ajunge să fie perceput.

Suspensiile cu reglaj electronic (DCC -€“ Dynamic Chasis Control) te ajută să faci reglaje fine ale comportamentului maşinii în funcţie de preferinţele tale și de tipul de drum pe care rulezi, fără a fi foarte mari diferenţe între modurile Comfort și CUPRA. În cazul suspensiei FlexRide de la Opel diferenţele percepute de șofer sunt mai mari între Tour și Sport, de exemplu.

Apăsând butonul CUPRA Drive Profile de pe planşa de bord poţi modifica modul de lucru al suspensiilor, agresivitatea diferenţialului, răspunsul motorului, reacţiile cutiei de viteze și chiar sunetul eşapamentului. În total există patru moduri între care poţi alege: Comfort (Normal), Sport, CUPRA și Individual. Ultimul îţi permite să-ţi configurezi setările după propriul plac. De reţinut e și că la pornirea motorului modul standard selectat automat de mașină este CUPRA.

Sistemul de control al stabilităţii -€“ ESP -€“ poate lucra în modurile Normal, Sport sau complet decuplat. Nu am încercat ESP decuplat de tot pe circuit, ci modul Sport, care e mai mult decât suficient pentru a te simţi bine. Asta cu atât mai mult cu cât Leon CUPRA are o distribuţie a maselor bună și maşina se comportă foarte previzibil și echilibrat.

În plutonul de cinci maşini care eram pe pistă la un moment-dat am văzut în retrovizoare unul dintre colegii din presă cum a muşcat un pic din nisipul de pe margine, după ce spatele maşinii a rupt aderenţa, într-un viraj de stânga. Este genul de situaţie care produce accidente sau chiar ucide pe drumuri publice, astfel că rularea cu o asemenea mașină fără ESP cuplat e o cale sigură și rapidă către o daună sau chiar mai mult decât atât.

Şi cutia de viteze funcţionează foarte bine. Este vorba despre binecunoscutul DSG, cu șase trepte. Este, poate, cea mai bună cutie de viteze automată, cu dublu ambreiaj, pe care o poţi avea, la această oră, într-o mașină de volum. SEAT Leon CUPRA 280 cu DSG atinge 100 km/h în 5,7 secunde, iar cu transmisie manuală în 5,8 secunde. În cazul CUPRA 265 se mai adaugă 0,1 secunde la timpii de accelerare, deci 5,8 secunde cu DSG, respectiv 5,9 secunde cu transmisie manuală.

Am condus pentru scurt timp și varianta cu transmisie manuală, cu șase trepte, pe un Leon CUPRA 265. E surprinzător de plăcută această cutie de viteze, are curse foarte scurte schimbătorul, însă îi lipseşte fineţea și rapiditatea pe care le-am experimentat în Ford Focus ST sau Renault Megane R.S.. E drept că versiunea manuală îţi da senzaţia că maşina e ceva mai rapidă și că deţii mai mult control, însă senzaţia e totuşi doar senzaţie și nu prea are legătură cu realitatea.

Deci în cazul lui Leon CUPRA aş merge pe varianta cu DSG, pentru că îţi permite să exploatezi mult mai bine resursele motorului, să obţii un consum mai bun și, mai presus de toate, să te bucuri de notele de eşapament foarte frumoase pe care le poate scoate motorul doar în combinaţie cu DSG și ale sale schimbări instantanee de trepte. Referitor la coloană sonoră naturală a eşapamentului - ea se modifică în funcţie de modul de condus selectat, însă chiar și în setarea CUPRA rămâne totuşi silenţios și nu te face să simţi că ai în mână frâiele unei bestii nesătule, aşa cum se întâmplă în cazul lui Focus ST. Din punct de vedere al sunetului, Leon CUPRA seamănă mai mult cu Renault Megane R.S., fiind mai liniştit și mai potrivit ca mașină de zi cu zi decât Focus ST.

SEAT Leon CUPRA va fi disponibil în România doar în varianta de caroserie cu cinci uşi și doar în versiunea de putere de 280 CP, cu jante standard de 19 inch. La un preţ de pornire de 28.000 de Euro cu TVA, Leon CUPRA e o mașină bine echipată și foarte potentă, iar dacă eşti fanul compactelor sport cu transmisie automată e cam cea mai bună alegere la sub 30.000 de euro cu tot cu TVA. Rivalii direcţi nu oferă cutii de viteze automate sau cu dublu ambreiaj.

comentarii
 
piata auto       revista auto      stiri auto      anunturi auto gratuite