autoplay
A aparut numarul 138
numarul urmator
arhiva autoplay
arhiva autoplay
FFX14796nou_1382385502
25 Septembrie 2013
Autor: Adrian Mitrea, www.0-100.ro
Foto: Frank Ratering
Porsche Panamera facelift -- Tulbura din nou apele din segment

Cea mai sportivă şi controversată limuzină sport de pe piaţă, Porsche Panamera, îndrăzneşte să tulbure din nou apele în segmentul sau (clasă F) odată cu un facelift discret, dar plin de noutăţi de ordin tehnic. Versiunea Panamera Diesel are acum motor biturbo V6 de 3 litri, faţă de un propulsor similar, dar cu o singură turbină până acum, iar variantă hibridă reîncărcabilă la priză -“ nou introdusă acum -€“ e o mare capodoperă inginerească. Mai mult decât atât, este disponibilă acum şi o versiune cu ampatament mărit, denumită Executive, ce oferă mai mult loc pentru pasagerii din spate. Şi atunci ce mai e de criticat la această maşină?

Fără îndoială, Panamera S e-hybrid este cea mai îndrăzneaţă noutate adusă de facelift şi cifrele sfidează logica maşinilor eco. Panamera S e-hybrid atinge 100 km/h în 5,5 secunde, viteza maximă în mod pur electric este de 135 km/h, însă utilizând şi motorul pe benzină V6 supraalimentat poate atinge 270 km/h.

Această Panamera hibrid are un motor electric amplasat între motorul pe benzină şi cutia de viteze, făcut sandwich. Acest motor electric dezvoltă 83 CP în mod obişnuit şi prin funcţia overboost poate ajunge la 95 CP.

E incredibil ce au reuşit cei de la Porsche să facă din Panamera S e-hybrid. Poate parcurge în viaţa reală până la 30 de kilometri cu două persoane şi aer condiţionat pornit. Am reuşit această performanţă în testul de la Lisabona. Producătorul anunţa o autonomie de până la 36 kilometri în mod pur electric. După 26,5 kilometri parcurşi am avut un consum mediu de 0,4 litri/100 km (motorul pe benzină a pornit foarte puţin), iar după 119 kilometri rulaţi consumul a urcat la 7,7 litri/100 km -€“ o valoare excelentă pentru o maşină ce dezvoltă 416 CP şi atinge 100 km/h în 5,5 secunde. Ca o paranteză, tot 7,7 litri/100 km am scos şi cu Panamera Diesel, abordând un stil de condus similar.

Aşadar, singurul dezavantaj de ordin practic al hibridei este portbagajul cu 110 litri mai mic faţă de al celorlalte versiuni. Nici măcar preţul nu e prohibitiv, în sensul că hibridă nu e cea mai scumpă versiune din gamă Panamera, ci undeva la jumătatea distanţei dintre Diesel şi Turbo, adică fix 110.409 euro cu TVA în Germania. Un minus de ergonomie vizuală pe care l-am sesizat la versiunea hibridă este că indicatorul pentru viteză analog a fost înlocuit cu un indicator analog pentru a putea consulta starea motorului electric. Astfel, singurul loc în care poţi să mai vezi viteză de deplasare este în partea inferioară a turometrului, pe un mic afişaj digital.

La variantele non-hibride viteza este afişată în două locuri: ceas clasic şi afişaj digital. La capitolul critici, Panamerei îi mai poate fi imputat faptul că facelift-ul nu prea se vede. Adică trebuie să ai ambele maşini în faţă -€“ cea nouă şi cea veche -€“ că să poţi vedea diferenţele. Dacă vrei să recunoşti facelift-ul, e mai simplu să te uiţi la stopuri (au acum semnătura luminoasă nouă şi destul de vizibilă), la faruri (un pic mai mari şi mai rotunjite) şi la grilele de admisie din faţă (sunt puţin mai mari acum decât în trecut).

După cum menţionam anterior, Panamera facelift aduce noutăţi şi pentru fanii motoarelor Diesel. Porsche a montat un nou V6, biturbo, sub capotă acestui model. Înainte, Panamera Diesel avea un V6 cu o singură turbină. Creşterea de putere nu e spectaculoasă: +5 CP, la 250 CP acum. Mai perceptibil este rafinamentul câştigat odată cu introducerea acestui nou motor, precum şi bazele puse pentru mai departe. Pentru anul viitor se pregăteşte o versiune Diesel chiar mai puternică, care probabil se va numi Porsche Panamera Diesel S.

De asemenea, cine îşi dorea un Porsche Panamera şi mai mare acum e disponibilă şi versiunea Executive, cu ampatament mărit cu 150 milimetri. Această creştere se reflectă în spaţiul crescut pentru picioarele pasagerilor din spate. La Lisabona am condus vârful de gamă, Panamera 4S Turbo Executive. Această maşină are tracţiune integrală (de acolo cifra „€œ4”), dezvoltă 520 CP şi atinge 100 km/h în doar 4,2 secunde. Este o maşină în care nu simţi nici viteza şi nici acceleraţia fulminantă la cotele pe care ţi le-ai imagina înainte să te afli la bord, ceea ce face ca orice călătorie cu 150 km/h sa pară la 80 km/h. Desigur că acest lux are şi un preţ pe măsură: 163.364 euro cu TVA în Germania, fără opţionale. Această este cea mai scumpă, luxoasă şi performantă versiune a Panamera pe care ţi-o poţi cumpăra.

Acestea fiind spuse, cea mai sportivă limuzină de pe piaţă arată acum şi mai bine, a apărut şi versiunea hibridă reîncărcabilă la priză, precum şi varianta cu ampatament mărit. Ce ţi-ai putea dori mai mult?

comentarii
 
piata auto       revista auto      stiri auto      anunturi auto gratuite