autoplay
A aparut numarul 140
numarul urmator
arhiva autoplay
arhiva autoplay
Ford2016_FocusRS_03_resize_1458468862
25 Februarie 2016
Autor: Adrian Mitrea, 0-100.ro
Foto: Ford
Noul Ford Focus RS -- Atat de practic, atat de performant!

Cel mai avansat model Ford Performance de până acum – înainte să ajungă pe piaţă noul Ford GT – este Ford Focus RS: o maşină care duce la superlativ orice îţi trece prin cap când te gândeşti la un automobil. Avându-l că unic rival pe Volkswagen Golf R şi un preţ de pornire de 37.000 euro cu tot cu TVA în România, noul Ford Focus RS merită atenţie. Şi mai merită să fie condus tare şi abuzat. Pentru că-i place!

Încă de la primul contact cu maşina îţi dai seama că, până acum, Ford nu a mai construit un model RS atât de practic şi de performant. Noul Focus RS vine exclusiv cu o caroserie cu cinci uşi, ceea ce îl califică din start ca maşină de zi cu zi şi de familie. În definitiv, Ford nici nu avea ce să facă, pentru că actuala generaţie Focus are doar versiuni Sedan, Hatchback cu cinci uşi şi Break. Iar RS-ul trebuia făcut din „ceva”.

Noutăţile aduse de a treia generaţie Ford Focus RS sunt multe: tracţiune integrală (AWD) în premieră pe un Focus de orice fel, mod Launch Control pentru plecări de pe loc foarte rapide, mod Drift, pentru distracţie în mediu controlat, sistem de eşapament cu evacuare dublă, cu supapă mecanică controlată electronic, pentru un plus de sunet de înaltă performanţă sau suspensii mult mai rigide chiar şi decât la Focus ST.

„Inima” noului Ford Focus RS, motorul de 2,3 litri EcoBoost, care se mai regăseşte în Europa doar pe Mustang, a fost recalibrat şi regândit pentru acest model. Dezvoltă 350 CP şi un cuplu maxim de 440 Nm – chiar 470 Nm în overboost, adică atunci eşti cu acceleraţia la podea şi ceri totul de la maşină, pentru câteva secunde.

Cu 0-100 km/h în doar 4,7 secunde, Focus RS revendică teritorii sub pragul de 5 secunde. Foarte puţine maşini sportive ajung în această zonă. De fapt, din punctul meu de vedere, tot ce coboară sub 5 secunde ca timp de accelerare până la 100 km/h este deja o maşină sport, indiferent de cum arată.

Focus RS este un automobil diabolic de-a dreptul şi nu se fereşte să arate asta. Exteriorul este agresiv şi totul e la vedere. Inclusiv clapeta de pe evacuare care deschide şi a doua ieşire din eşapament, făcând că motorul şi eşapamentul să sune chiar mai violent şi să trosnească superb prin rateuri controlate de fiecare dată când iei piciorul din acceleraţie, în urma unei reprize mai agresive.

E foarte uşor să fii încântat de o asemenea maşină, să transpiri, să ai orgasm. E mai degrabă porno decât erotică. Dacă iei maşina aşa cum este, e ireproşabilă.

Poţi însă să-i găseşti nod în papură, dacă vrei. Şi asta aş vrea să fac eu acum. Mi-aş fi dorit măcar opţional o cutie de viteze automatizată PowerShift, dar Focus RS vine doar cu manuală cu şase trepte. Mi-aş fi dorit un interior ceva mai deosebit faţă de alte modele Focus şi ceva mai multă diferenţiere faţă de Focus ST. În habitaclu cu greu îţi dai seama dacă te afli în RS sau în ST. Trebuie să fii chiar cunoscător. Nu în ultimul rând, mi-aş fi dorit nişte scaune cu reglaje mai ample pe înălţime. Scaunele standard sunt perfecte, dar nu coboară suficient de mult aproape de podeaua maşinii, aproape de sol. Scaunele opţionale tip scoică, tot Recaro, sunt fixe pe înălţime şi poziţia standard e cam înaltă: un fel „Ford Transit RS”.

Dar dincolo de toate acestea Ford Focus RS e o maşină foarte bine făcută, robustă, ireproşabil proiectată pentru performanţă şi pentru experienţa de a conduce.

Lăsând la o parte orice argumente tehnice şi cifre din mapa de prezentare, va spun ce m-a convins, de fapt, la maşină asta: să vezi ore în şir aceleaşi două maşini care fac Launch Control şi Drift pe bandă rulantă, schimbând la fiecare 10 minute şoferul (jurnalişti şi VIP-uri veniţi să testeze maşina), e mare lucru! Niciuna nu a mirosit a ambreiaj, niciuna n-a dat erori. După sute de sesiuni de Launch Control mă aşteptăm să aud pocnind vreun ambreiaj, vreun tampon motor, vreun cardan, să o ia razna vreun termostat, să cedeze nişte frâne, nu ştiu… ceva să meargă prost. Nu s-a întâmplat. Şi asta spune mai multe despre noul Focus RS decât orice altceva.

Am încercat şi funcţia Launch Control pentru prima data în viaţa mea pe o transmisie manuală. Am fost sceptic, dar m-a convins. Maşina se lansează că din puşcă şi singurele sale limite sunt de fapt… tu, omul. Limitele tale sunt limitele maşinii. Nu invers.

Modul Drift trimite din start 70% din cuplu către roţile din spate. Apoi, după ce apeşi acceleraţia la maximum, în treapta întâi, şi iei un pic de volan, Focus RS ştie să frâneze automat, uşor, roata din faţă în jurul căreia te învârţi, ca tu să ai control mai bun şi să îţi iasă un drift perfect. Mai e ceva. Sistemul de ambreiaje multidisc de pe puntea spate poate transmite, din maximul de 70% cuplu pe care îl primesc de la motor, până la 100% între cele două roţi din spate, stânga-dreapta. Ceea ce se traduce printr-o flexibilitate şi o dinamică ireproşabile oriunde ai merge cu această maşină şi oricum ai conduce-o.

Merită să reţineţi că maşina aceasta poate genera accelerări laterale de 1 G, ceea ce e foarte rar întâlnit.

La siguranţa manevrelor contribuie semnificativ şi excelentele anvelope Michelin Pilot Super Sport (235/35 ZR19 91Y) cu care maşina vine standard. E aproape imposibil să derapezi cu ele pe asfalt uscat. Ţin maşina ca pe şine.

De-a lungul timpului am avut ocazia sa conduc toată gama Ford Performance: Fiesta ST, Focus ST, Focus ST Diesel chiar, Mustang – cu ambele motorizări, 2,3 litri, deci acest motor, şi 5 litri. Am avut privilegiul să observ şi să analizez fiecare model în parte, şi, da, Ford Focus RS e „cel mai tare”.

Pentru cine cunoaşte mai puţin marca Ford, divizia Ford Performance înseamnă pentru Ford cam ce reprezintă M pentru BMW sau AMG pentru Mercedes-Benz.

După drumuri naţionale, Launch Control, Drift şi circuit, condus şi în bătaie de joc, dar şi liniştit, Ford Focus RS m-a convins că e o bestie alături de care e minunat să-ţi trăieşti viaţa şi, în egală măsură, o maşină care poate face viaţa de şofer minunată!

comentarii
 
piata auto       revista auto      stiri auto      anunturi auto gratuite