autoplay
A aparut numarul 138
numarul urmator
arhiva autoplay
arhiva autoplay
IMG_A007_1396695479
25 Februarie 2014
Autor: Adrian Mitrea, 0-100.ro
Foto: Alexandru Dorobanţu, 0-100.ro
MINI Paceman -- Trebuie sa te obisnuiesti sa fii privit

Cine îşi putea imagina o gamă MINI atât de mare? Odată cu maşina din imagini, Paceman, MINI a ajuns la şapte modele diferite, atât din punctul de vedere al comportamentului rutier, cât şi din punct de vedere estetic. Iar dacă vrei un MINI bun la toate, dar care să păstreze nealterat spiritul ideii originale, atunci MINI Paceman este fără îndoială cea mai bună alegere.

Concept

Concret, Paceman este un MINI cu trei uşi mai mare, cu spaţiu adevărat pentru toţi pasagerii şi un portbagaj decent: 330 de litri. El a fost lansat pe fondul unei cereri în creştere pentru aşa-zisele SUV-uri de oraş, adică acele maşini preferate de fanii lor pentru că oferă vizibilitate mai bună, o poziţie de condus mai înaltă şi dimensiuni exterioare rezonabile pentru a putea fi parcate cu uşurinţă.

Design

Din punct de vedere estetic, MINI Paceman seamănă cel mai mult cu Countryman -€“ modelul din care derivă. Dar dincolo de bot, Paceman este cu totul altă maşină din punct de vedere estetic.

Interesant de menţionat este că Paceman este primul model MINI care afişează pe hayon numele modelului. Cu litere de-o şchioapă chiar. Alte detalii drăguţe sunt inscripţiile MINI din faruri şi stopuri, care vin să sublinieze cât de atenţi sunt britanicii şi germanii la detalii.

Foarte important, Paceman este o maşină în care te simţi tânăr şi plin de viaţă, chiar şi în cea mai proastă zi a ta. E maşină în care nu poţi să fii trist. Totodată, e o maşină în care trebuie să te obişnuieşti să fii privit, pentru că întoarce capete la fel ca modele de patru ori mai scumpe şi mai exotice.

Tehnologie, confort şi dotări

MINI a excelat întotdeauna la designul interior, iar Paceman nu face excepţie. Panourile interioare ale uşilor arată senzaţional: au un aspect tridimensional pus foarte bine în valoare de albul pentru fundal şi de suprafeţele de culoare închisă care vin în relief -€“ glossy şi mat. Iluminarea ambientală e foarte reuşită, cu douăsprezece culori, la alegere, şi 6 niveluri de intensitate şi îşi face simţită cel mai mult prezenţa în feţele de uşi şi pe tunelul dintre cele două scaune, creând un show vizual ca în nicio altă maşină de pe piaţă.

Dincolo de frumuseţe şi spectacol, latura practică nu este deloc neglijată. Paceman are portbagaj cu podea dublă, iar spaţiul cargo standard este de 330 de litri. Şi în habitaclu există multe şi încăpătoare spaţii pentru depozitare, plus două intrări USB -€“ una în torpedou şi alta în spatele schimbătorului de viteze. Deci poţi încărca două telefoane în acelaşi timp fără să fie nevoie să recurgi la adaptoare pentru brichetă sau splittere. Dacă optezi pentru kit-ul de conectivitate pentru iPhone, telefonul tău va fi perfect integrat şi alimentat în cotieră, vei putea asculta radio on-line şi poştă pe Twitter, însă nu va mai fi loc nici măcar pentru un băţ de chibrit în cotiera centrală din faţă.

Locurile individuale îţi permit să stai foarte bine în spate dacă ai până în 1,75 metri înălţime -€“ ceea ce pare de neconceput într-un mic MINI cu trei uşi.

Interiorul lui Paceman are aerul unui cockpit de avion de vânătoare -€“ cu parbriz îngust şi doar puţin înclinat - asemenea altor modele MINI, dar parcă această senzaţie e mai adecvată în Paceman deoarece e mai înalt şi îţi imprimă un uşor aer de superioritate.

Micul joystick dintre scaune este o clonă a lui iDrive de la BMW şi este practic butonul multifuncţional din care poţi face aproape orice în sistemul de infotainment al maşinii.

La versiunile cu navigaţie există teme de culoare pentru fiecare categorie a meniului în care te afli. Cifrele şi fundalul coloristic diferă de la un meniu la altul. Există opt categorii principale (CD/Multimedia, Setings, Vehicle Information, MINI Connected, Office, Navigation, Telephone, Radio) cu pictograme cu design funky. Apare o bulină colorată sub fiecare meniu selectat, iar bulina este colorată exact în culoarea respectivului meniu.

Dincolo de toate acestea, am identificat şi unele probleme la MINI Paceman. Deşi MINI se află de 13 ani sub patronajul BMW, calitatea ingineriei şi a asamblării interiorului este dezamăgitoare pentru o maşină aşa frumoasă şi scumpă. Plasticul scârţâie, iar diversele butoane şi elemente din plastic se mişcă vizibil sub cea mai mică atingere cu mâna. Toate acestea inspiră o calitate îndoielnică a produsului, deşi maşină este absolut încântătoare în rest.

Concurenţi

Grupul BMW a reuşit să-l transforme pe micul Paceman într-un deschizător de drumuri, pentru că nu există un alt SUV comparabil pe piaţă. Sigur că poate va gândiţi la Nissan Juke, dar el e un pic mai mic, nu e premium şi are două portiere în plus. Aşa că orice pereche sau rival ai încerca să-i găseşti lui Paceman, pur şi simplu nu prea poţi.

Pe şosea

Paceman nu e nici pe departe o maşină uşoară. Cântăreşte 1,4 tone, însă puternicul motor turbo de 1,6 litri care echipează variantele Cooper S compensează kilogramele în plus (faţă de un MINI cu trei uşi). Cei 184 CP şi cuplul maxim de 260 Nm, livrat de la 1.700 rpm, fac că MINI Paceman să atingă 100 km/h în 7,8 secunde.

Transmisia automată Steptronic cu doar şase viteze e cam adormită şi indecisă dacă o utilizezi în mod normal, însă modul Sport scoate ce e mai bun din ea şi comportamentul se schimbă semnificativ în bine. Pentru senzaţii şi mai intense, există pe bord un buton „€œSport” care amplifică reacţiile pedalei de acceleraţie, contribuind la creşterea suplimentară a agresivităţii maşinii. Acest buton este amplasat lângă cele pentru deschiderea geamurilor, în acelaşi bloc de comenzi.

Direcţia lui Paceman e foarte promptă, că la orice MINI, ruliul pe viraje - foarte redus şi mereu ai senzaţia că maşina stă lipită pe drum, în pofida gărzii la sol evident mai mare decât la modelele MINI Coupe, Roadster sau cu 3 uşi.

Varianta din acest test are doar tracţiune faţă. Pe Countryman am testat acelaşi motor, dar cu tracţiune integrală (ALL4), şi senzaţiile sunt de departe mai palide. Dacă vrei un MINI de care se te bucuri la volan, atunci vei alege o versiune cu tracţiune doar pe faţă.

Roţile de pe maşina din test arată excelent (225/40 R19), însă balonul mic al anvelopelor fac suspensia cam gălăgioasă. Recomandat este să alegi roţi de 17-18 inch dacă te interesează măcar un pic confortul.

Concluzii

MINI Paceman porneşte de la circa 25.200 euro cu TVA, iar o versiune de top precum cea testată are un preţ de aproape 42.200 euro cu TVA -€“ un preţ mare dacă judeci la rece maşina. Dar dacă totuşi îţi cumperi un Paceman ca acesta vei găsi mereu noi şi noi motive de bucurie, semn că banii plătiţi pentru el nu au fost totuşi aruncaţi pe fereastră. Acesta e farmecul MINI: plăteşti mult pentru o maşină mică, primeşti mult pentru ceea ce oferă în mod obişnuit o maşină mică.

comentarii
 
piata auto       revista auto      stiri auto      anunturi auto gratuite