autoplay
A aparut numarul 138
numarul urmator
arhiva autoplay
arhiva autoplay
Ford_Tourneo_Custom__02_resize_1359050292
25 Decembrie 2012
Autor: Adrian Mitrea
Foto: Ford
Ford Transit Tourneo Custom -- Se conduce ca un autoturism

Ford Transit a fost complet reproiectat pentru 2012 şi acum sunt schimbate şi blana, şi năravul, în sensul că acest model se simte mai degrabă ca un autoturism, nu ca un vehicul utilitar uşor, sau, mai simplu spus, ca o „dubă”. Am testat în Germania versiunea Transit Tourneo Custom, pentru pasageri, care se dovedeşte un autovehicul complet ce poate fi utilizat atât de clienţii-companii, cât şi de familiile numeroase. Pe lângă şirul impresionant de calităţi, am găsit şi două hibe la noul Transit

Această nouă generaţie Transit, a şasea, afişează limbajul estetic Ford Kinetic Design, care a debutat pe Fiesta în 2008 şi iată că atinge şi vehiculele comerciale ale mărcii. Mult mai expresiv decât până acum, Ford Transit face un mare pas înainte şi prin tehnologie, ergonomie şi calitatea percepută a materialelor. Noul Transit vine cu un singur propulsor, turboDiesel de 2,2 litri, disponibil în trei versiuni de putere: 100, 125 şi 155 CP. Puterea este transmisă roţilor din faţă, iar masa maximă autorizată este cuprinsă între 2,5 şi 3,3 tone.

Sunt disponibile două versiuni de ampatament şi cinci caroserii: Van, Bus, Kombi, Kombi Van şi DCIV – Double Cab In Van. Ultimele două sunt omologabile M1 (autoturism) şi N1 (autoutilitara). Maşinile cu ampatament scurt (2.993 mm) au o lungime totală de 4.970 mm, iar cele cu ampatament lung (3.300 mm) au o lungime totală de 5.340 mm.

În Germania am condus versiunea pentru pasageri, Transit Tourneo Custom (Bus) cu motor de 155 CP. Faţă de vechiul Transit, principalul lucru pe care-l remarci din prima privire este designul complet şi radical schimbat, iar din primii zece metri parcurşi la volan îţi dai seama că Transit păşeşte într-o nouă eră. Transit are acum prestaţii dinamice mult mai apropiate de un autoturism. Se conduce mult mai uşor şi nu mai îţi transmite acea senzaţie de barbaritate pe care o avea vechiul model. Sigur că unora este posibil să nu le placă această „domesticire” a lui Transit, dar până la urma… cine vrea să se chinuie la volan?

Schimbătorul de viteze e bine poziţionat, sus, în bord, şi se acţionează la fel de uşor ca pe Focus sau

Mondeo. Cursele manetei sunt scurte, iar etajarea cutiei de viteze este ideală atât pentru a te simţi bine la volan, cât şi pentru economie.

Rândurile 2 şi 3 de scaune pot fi pliate, rabatate sau chiar scoase de tot. În total există 30 de poziţii în care pot fi aşezate scaunele de pe ultimele două rânduri. În poziţia „pliat”, spătarul scaunelor poate deveni o veritabilă masă pentru picnic sau măsuţa de scris. În faţă, sub şezutul locurilor din dreapta şoferului, se găsesc spaţii de depozitare generoase, iar locurile ce servesc drept suport pentru pahare şi sticle abundă (feţele de uşi, partea superioară a bordului şi partea inferioară a acestuia).

Pe noul Transit au pătruns atât instrumentele de bord de nouă generaţie de la Focus, cât şi tehnologii de la acest model. Aşa se face că Transit beneficiază de sistemele precum Lane Departure Warning (LDW) şi SYNC. Primul funcţionează utilizând o cameră video montată în spatele oglinzii centrale şi dacă nu semnalizezi atunci când schimbi banda, sistemul consideră că ai adormit la volan şi volanul începe să vibreze. SYNC, asistentul digital personal de pe maşinile Ford, este capabil să preia comenzi vocale şi să sune automat la 112 în caz de accident. Iată că acum SYNC ajunge şi pe Transit, ceea ce până la urmă este şi firesc din moment ce, teoretic, un astfel de autovehicul parcurge mai mulţi kilometri decât o Fiesta sau un Focus.

O altă dotare care merită atenţie este camera video pentru marşarier, mai rar întâlnită pe asemenea

autovehicule (cu afişaj integrat în oglindă retrovizoare centrală). La fel de interesantă este şi funcţia Auto High Beam (AHB), care comută automat pe fază scurtă/lumini de întâlnire când din/în faţă  apare o altă maşină al cărui şofer ar putea fi orbit. Când drumul devine liber din nou, sistemul AHB comută fază lungă/lumini de drum din nou. Această tehnologie funcţionează tot prin intermediul camerei video utilizată de LDW.

Ca şofer în noul Transit poţi să ai aproape tot ce-ţi doreşti. Există chiar şi un suport pentru telefonul mobil care integrează perfect un smartphone, amplasat în fata schimbătorului de viteze. Deasupra instrumentelor de bord se afla o cutie cu capac în care sunt ascunse o mufă USB, una pentru dispozitive auxiliare şi o priză de 12 V. Aşadar poţi să-ţi pui acolo telefonul la încărcat sau documentele. E un loc oarecum ascuns.

Nu toate lucrurile sunt însă perfecte la noul Ford Transit. Spre exemplu, ergonomia e penalizată pentru că pedala de odihnă pentru piciorul stâng este pusă prea sus în comparaţie cu pedala de ambreiaj, iar spaţiul pentru vârful degetelor este foarte mic. E posibil ca încălţat în bocanci nici să nu poţi ţine piciorul acolo, iar dacă porţi sandale te loveşti la degete în fundul (ascuţit şi dur) unui suport pentru sticlă sau pahar. Aceasta este prima hibă pe care am observat-o. A doua este că planşa de bord se poate apăsa destul de uşor în zona airbag-ului pentru pasager şi creează impresia de fragilitate, chiar dacă poate nu e cazul. E o zonă pe care oamenii o pipăie atunci când vor să vadă cum e o maşină şi prin faptul că bordul se apasă destul de vizibil… nu creează o impresie foarte bună.

În rest materialele sunt bune la interior, chiar dacă e plastic tare peste tot. Are un aspect plăcut, îmbinările sunt în regulă, iar asamblarea nu stârneşte suspiciuni cum că fabricaţia ar fi perfectibilă.

Ca element interesant, noul Ford Transit are un buton Eco în stânga volanului, care limitează viteza maximă a autovehiculului la 110 km/h. E o funcţie interesantă care e menită, desigur, să reducă consumul de carburant. O altă funcţie regăsită la Ford şi la foarte puţine alte mărci este parbrizul încălzit, disponibil, iată, şi pe Transit.

În concluzie, Ford reuşeşte să impresioneze în mod plăcut cu acest nou Transit. E un autovehicul care se conduce mai degrabă ca un autoturism, ceea ce este un mare plus, iar diversitatea mare de caroserii disponibile, în combinaţie cu cele două variante de ampatament, fac din Transit un model pretabil pentru aproape orice.

comentarii
 
piata auto       revista auto      stiri auto      anunturi auto gratuite