autoplay
A aparut numarul 132
numarul urmator
arhiva autoplay
arhiva autoplay
IMG_4542_resize_1437315962
25 Iunie 2015
Autor: Adrian Mitrea, ThrottleChannel.com
Foto: Adrian Mitrea, ThrottleChannel.com
BMW i8 -- Viitorul suna bine!

Sloganul unui operator de telefonie mobilă din România se potriveşte de minune acestei minunăţii a ingineriei germane, BMW i8, pentru că viitorul maşinilor chiar sună bine şi, totodată, arată spectaculos. Ai putea să te uiţi la i8 ca la ceva ireal, inaccesibil şi, poate, de neconceput. Dar de îndată ce te urci la volan sfiala dispare şi în doar câteva minute ajungi să te înţelegi cu el la fel ca şi cu orice alt model BMW.

Nu îmi place să mă arunc la specificaţii şi cifre din prima, dar acum chiar trebuie, pentru că fără ele n-ai înţelege nimic din ce vreau să spun.

BMW i8 beneficiază de două motoare, două cutii de viteze şi... nişte difuzoare care corectează şi amplifică sunetul motoarelor atât în maşină, cât şi în afara ei. Da, exact, în afara ei! De aceea, pentru cei mai mulţi muritori, experienţa de a trece un BMW i8 pe lângă ei, pentru prima oară, e de neuitat.

Motorul de bază este de 1,5 litri, turbo pe benzină, cu trei cilindri, care angrenează roţile din spate şi are o putere maximă de 231 CP la 5.800 rpm şi 320 Nm la 3.700 rpm. Acest motor este cuplat la o cutie de viteze automată cu şase trepte. Prin urmare, aceasta este propulsia („tracţiunea” spate, cum greşit este folosită exprimarea).

Motorul ajutător este electric şi dezvoltă 131 CP la 4.800 rpm, cu un cuplu maxim de 250 Nm de la 0 rpm. Acest motor este amplasat în faţa maşinii şi asigură tracţiunea, ajutând motorul pe benzină oricând e nevoie. Eficienţa acestei maşini constă în faptul că motorul pe benzină stă oprit mult timp pe durata unei deplasări obişnuite şi porneşte când şi când. Poti chiar „bloca” maşina în modul de condus EV (electric vehicle) şi atunci te vei folosi de energia din baterie la maximum. Practic, pedala de acceleraţie va deveni mai puţin sensibilă şi nu va mai porni motorul pe benzină repede, ci doar în cazul apăsării pedalei la fund (semn că eşti în pericol, să zicem, să te lovească din spate o altă maşină şi ai nevoie instant de puterea maximă să înaintezi).

Energia din bateria Litiu-Ion ajunge pentru circa 30 km, potrivit BMW, dar în realitate poţi parcurge între 20 şi 25 km în mod pur electric. şi fără să abuzezi de acceleraţie, că altfel intervine motorul pe benzină.

Totul pare atât de complicat, nu-i aşa? Între noi fie vorba, e mai complicat de explicat decât de condus. Pentru că în ciuda aparenţelor care fac BMW i8 o maşină extraterestră, atmosfera şi stilul ei de a merge se apropie foarte mult şi chiar depăşeşte senzaţiile dintr-un BMW sportiv. Să zicem un BMW M235i Coupe (adică BMW Seria 2 Coupe cu cel mai afurisit motor pe benzină, 326 CP).

Probabil că te-ai apucat să faci nişte calcule. Da, puterea maximă a lui i8 este 362 CP, adunând specificaţiile celor două motoare, nu ca la alte hibride (în special Toyota, Lexus şi Honda). Această putere îi este suficientă lui BMW i8 să atingă o viteză maximă de 250 km/h, ca orice BMW respectabil, şi să ajungă la primii 100 km/h în doar 4,4 secunde. Sunt performanţe demne de un BMW M, doar că este un... BMW i.

Interesant este că puterea şi performanţele impresionante sunt foarte bine puse la sol şi gestionate astfel încât să nu te smucească şi să-ţi rupă gâtul la fiecare demaraj. Nu. Evident că simţi un gol în stomac, dar ai cumva şi o uşoară senzaţie de teleportare până la viteza dorită, mai ales dacă te duci de la 60 km/h la 100 km/h. Tot ce nu implică start de pe loc presupune o accelerare atât de previzibilă şi rapidă încât ai senzaţia că navighezi pe Google Street View, stând într-o cabină futuristă care emite nişte sunete high-tech interesante.

şi fiindcă tot veni vorba de sunet, în caz că ai pune pariuri cu vecinii, nimeni n-ar fi în stare să-ţi spună că BMW i8 are şi boxe pentru a corecta şi îmbunătăţi experienţa acustică. Sunetul e operă de artă şi merită să te uiţi la clipuri cu i8 să asculţi ce vreau să spun. Acum măcar ştii cum stă treaba.

Având în vedere toate acestea, BMW i8 este o maşină fantastică. Arată senzaţional, merge exemplar şi te face să crezi că dacă toate maşinile hibride din lume ar fi aşa, nimeni n-ar mai cumpăra vreodata un diesel. Nu, n-am uitat să îţi spun despre consumul real. Eu am obţinut 11,6 l/100 km mers 110 km cu maşina exclusiv în stil „distracţie”. Probabil că utilizată ca orice alt automobil această cifră se apropie de 5-6 litri/100 km. Sau poate fi chiar 0 (zero) l/100 km dacă o foloseşti doar în modul electric şi ai unde să o încarci la priză în fiecare seară. Drumurile până la birou şi înapoi acasă pot fi parcurse exclusiv electric, dacă vrei. Aceasta a fost şi ideea la i8. Să ai o maşină a naibii de rapidă şi sport, cu performanţe de M, care să îţi ofere maximum de distracţie cu cât mai puţin combustibil fosil şi să îţi ofere specificaţiile necesare pentru a putea rula exclusiv electric în oraş, unde poluarea doare cel mai rău.

N-am uitat nici de preţ: circa 116.500 euro fără TVA, adică 144.460 euro cu TVA. Cu alte cuvinte, bani de un BMW M6 bine echipat.

Când alegi un BMW i8 nu o faci doar pentru ce ţi-am spus mai sus. O faci şi pentru că are faruri cu laser (pe care nu le-am testat, conducând-o doar câteva ore pe timp de zi), caroserie din fibră de carbon montată pe şasiu din aluminiu şi mult, foarte mult, sex-appeal. Timp de 4 ore şi 110 km parcurşi prin Bucureşti şi împrejurimi, zeci de oameni i-au facut poze şi au filmat-o în trafic. şi alte zeci de oameni au rămas cu gura căscată şi muţi de uimire ca văd aşa ceva pe stradă.

Dacă să vezi un BMW i8 pentru prima dată în realitate e o senzaţie de neuitat, atunci să-l şi conduci e clar o experienţă de repetat!

comentarii
 
piata auto       revista auto      stiri auto      anunturi auto gratuite