autoplay
A aparut numarul 137
numarul urmator
arhiva autoplay
arhiva autoplay
IMG_B005_resize_1364139524
25 Februarie 2013
Autor: Adrian Mitrea, www.0-100.ro
Foto: Alexandru (ATE) Dorobanţu, www.0-100.ro
BMW X6 M50d -- Performanta, fa cunostinta cu eficienta!

Acum câţiva ani un BMW M Diesel părea ceva de domeniul fantasticului. Dar imposibilul a devenit realitate şi avem în faţă un SUV care atinge 100 km/h în doar 5,3 secunde şi are sub capotă un motor Diesel nu cu una, nici cu două, ci cu trei turbine! Acesta este BMW X6 M50d. Practic, odată cu acest test, împuşcăm doi iepuri dintr-un foc pentru că maşina din test ne arată designul revizuit al lui X6 facelift şi, în plus, ne pune faţă în faţă cu cel mai puternic propulsor Diesel de la BMW.

Pe cât de bine este vândut, X6 este deopotrivă şi o maşină foarte criticată. Fie că e vorba de design sau utilitate, SAC-ul (Sports Activity Coupe) BMW împarte orice tabără în două. De ce a creat BMW X6 M50d? Nu ştiu. Probabil poate şi pentru că vor fi destui care să-l cumpere. E cât se poate de limpede că această maşină nu este una „de cucerire”, pentru că nu văd pe cineva să renunţe la un alt SUV sau la o altă marcă doar de dragul lui X6 M50d.

Aşadar, această maşină are mai degrabă rol de fidelizare şi este dedicată în primul rând clienţilor BMW care voiau şi mai multă performanţă de la SAC-urile lor Diesel. Nu în ultimul rând, eficienţa foarte ridicată a maşinii îţi dă un grad mare de confort psihic ştiind că ai la dispoziţie putere din plin şi să alimentezi… din An în Paşte.

BMW X6 facelift vine cu noi faruri – sunt ceva mai mici, au „angel eyes” pătrăţoşi şi lumina albă, rece. Mai mult, maşina din test este echipată cu cea mai nouă tehnologie pentru faruri disponibilă la BMW, adică Adaptive LED. Luminile cu xenon sunt deci înlocuite cu LED-uri, atât pentru faza scurtă, cât şi pentru faza lungă. Este o opţiune ce costă 2.300 euro cu TVA. Şi merită fiecare cent.

Facelift-ul nu i-a adus însă lui X6 bordul şi ceasurile aferente de pe modelele Seria 1, Seria 3, Seria 5, Seria 6 sau Seria 7. Aşadar, cadranele pentru vitezometru şi turometru au rămas de modă veche, cu indicator analogic pentru consumul instant şi o zonă foarte restrânsă a afişajului electronic.

Dincolo de inscripţiile specifice de pe hayon şi praguri, îţi dai seama că ai în faţă un BMW cu motorizare de top după capota mai bombată şi după eşapamentul cu evacuări trapezoidale.

Important de reţinut despre acest X6 M50d este că nu-i lipseşte absolut nimic din ceea ce ţine de confort şi aspecte practice. E o maşină performantă şi fără compromisuri de confort. Are hayon cu deschidere/închidere electrică din interior şi din telecomandă, podeaua portbagajului beneficiază de amortizor, iar spaţiul de sub ea este foarte generos şi decent compartimentat. Trebuie menţionat că portbagajul nu se poate şi închide electric din interior. Doar se deschide şi atât. Din telecomandă funcţionează ambele funcţii: deschidere/închidere.

Scaunele sunt deopotrivă confortabile şi sport, iar bancheta spate e surprinzător de confortabilă. Şezutul este lat şi înclinat uşor spre înapoi, astfel că susţine corpul excelent. Există, opţional desigur, climatizare pe patru zone şi posibilitatea ca cei din faţă să regleze distribuţia încălzirii din scaune între şezut şi spătar.

Singurul inconvenient de confort la această maşină, că la orice X6 de altfel, este faptul că persoanele mai înalte de 1,75 metri vor atinge cu capul de plafon dacă stau în spate…

O opţiune cum numai la BMW găseşti este head-up display-ul color, ce e de mare ajutor când nu vrei să-ţi iei ochii de la drum. Opţiunea costă 1.450 euro cu TVA, la fel ca pe orice alt model pe care este disponibilă. O altă opţiune interesantă este sistemul cruise control adaptiv, care menţine automat distanţa în raport cu maşina din faţă. Poate frâna până la 0 km/h dacă maşina din faţă face asta şi poate porni din nou, tot automat, imitând întocmai comportamentul automobilului din faţă (mai puţin viratul).

Propulsorul lui X6 M50d este cunoscutul motor turboDiesel cu şase cilindri în linie creat de BMW şi apreciat de oricine l-a condus vreodată. Are trei turbine şi dezvoltă 381 CP, alături de un cuplu maxim de 740 Nm. Deci aproape 400 CP dintr-un motor Diesel de trei litri. Sună bine, nu-i aşa?

De fapt... nu sună bine… Cel mai mare minus al lui X6 M50d este sunetul. Din punct de vedere acustic nu simţi nici o secundă că te afli într-o maşină M. Sună ca un Diesel puternic şi atât, nimic special.

Dincolo de asta, performanţele sunt covârşitoare. Atinge 100 km/h în doar 5,3 secunde şi peste acest prag accelerează fără efort până la viteze mult peste cele legale în România. Caroseria de 2,2 tone este parcă un fulg pentru acest motor remarcabil şi pentru cutia de viteze automată sport cu opt viteze cu care vine echipat standard. Când te gândeşti că X6 M50d cântăreşte 2,2 tone, cele 5 secunde şi un pic sunt cu atât mai impresionante.

Greutatea ridicată îşi spune însă cuvântul la frânare şi pe viraje. Se simte adesea inerţia caroseriei greoaie. Pe 0-100.ro ai putut citi o sumedenie de teste cu maşini BMW. Greutatea ideală este de până în 1,8 tone - punct maxim până la care suspensiile, frânele şi legile fizicii sunt în armonie perfectă cu un sentiment profund de siguranţă. Chiar şi aşa, cu toată greutatea sa, maşina se conduce aproape ireproşabil. Dinamica pe viraje e foarte bună graţie sistemului de direcţie precis şi al tehnologiei Adaptive Drive, care elimină ruliul pe viraje. Cu jante de 19 inch şi o lăţime de 255 mm pentru anvelope, suspensia se comportă impecabil. Pasul către jante de 20 inch şi anvelope de 275 mm lăţime sacrifica mult (foarte mult!) din confort, după cum am putut observa la testele cu X6 ActiveHybrid şi X5 40d M Sport.

La 100 km/h rulezi cu 1.500 rpm în treapta a 8-a a cutiei de viteze, iar consumul stă în jurul valorii de 7 litri/100 km. După cum spuneam, un propulsor foarte eficient. Pe 560 km parcurşi în proporţii egale în localităţi şi în afara lor am obţinut un consum mediu de 12,5 litri/100 km pe durata testului de 560 km în total.

În Bucureşti consumul stă undeva între 13 şi 14 litri/100 km, adică aproximativ la fel sau chiar mai bine decât restul propulsoarelor de 3 litri Diesel de la BMW.

Merită menţionat că faţă de motorizarea imediat inferioară, 40d (303 CP), cuplul este disponibil pe o plajă mai ridicată cu 500 rpm (deci de la 2.000 rpm până la 3.000 rpm la X6 M50d faţă de 1.500-2.500 rpm la 40d). Şi valoarea cuplului este semnificativ mai mare la M-ul Diesel, 140 Nm în plus.

Mulţumită designului sau controversat, X6 nu prea are un rival direct. Poate doar Infiniti FX, însă Infiniti nu are un propulsor Diesel atât de puternic ca să bată performanţele lui X6 M50d. BMW X6 M50d este cu 35% mai scump decât varianta populară X6 30d xDrive, dar în acelaşi timp costă cu 30% mai puţin decât X6 M. Astfel poziţionat – la jumătate – X6 M50d exact asta este: o versiune foarte bună de tranziţie între un X6 obişnuit şi vârful de gamă. Maşina din test costă aproape 112.000 euro cu TVA şi opţionale.

comentarii
 
piata auto       revista auto      stiri auto      anunturi auto gratuite