autoplay
A aparut numarul 135
numarul urmator
arhiva autoplay
arhiva autoplay
IMG_9863_1400778812
25 Aprilie 2014
Autor: Dragos Gaspar
Foto: Autoplay
Opel Mokka -- Ce dupa-amiaza superba!

Ca şi în cazul altor modele, nici pentru Mokka nu ştiu să spun repede de ce a durat aşa mult până să ajungă în mâinile mele. Sunt sensibil de câţiva ani la acest gen de caroserie şi nu-i exclus să fi rămas cu vreo specificaţie greşită în minte văzută atunci când modelul a fost dezvăluit în premieră mondială. SUV-urile prea scurte nu rămân prea mult timp în atenţia mea şi probabil l-am încadrat şi pe Mokka în amintita categorie. Unde se încadrează după aproape patru zile petrecute împreună aflăm în rândurile următoare.

Am găsit unde să merg şi cu a şasea

Primul week-end cu adevărat primăvăratic la Iaşi a coincis cu întâlnirea cu Opel Mokka. O splendidă după-amiază de vineri mi-a dat ghes să aflu din prima cum se comportă la drum întins. Motorul turbo de 1,4 litri şi 140 CP mi-l aminteam de pe Noul Astra, dar pe Mokka îl cam priveam cu rezerve. Bănuiam că are suficient zvâc, aşa că eram deja pe banda din dreapta, gata parcă de o nouă cursă. Intram însă repede într-o localitate lungă cât o zi de post, dar, în plin Postul Paştelui, m-am înfruptat imediat din tot ce oferea maşina asta. Iar asta de parcă prind un astfel de exemplar din An în Paşte, însă când am ocazia nu prea sunt obişnuit să ratez.

E clar că pe display-ul central de la cadranele de bord, cu informaţii utile, scrise cu caracter mare, uşor vizibil, dar cu un font care mie nu-mi făcea cu ochiul, aveam un indicator care-mi recomanda când să schimb vitezele, însă nu mă gândeam deloc la condusul economic. Eu mă gândeam dacă voi avea ocazia să ajung în treapta a şasea a cutiei manuale bine etajate. Şi chiar mi-a fost greu să ajung la performanţa asta. Şoseaua era plină de maşini care plecau în week-end, însă apropierea lui Mokka turat cum se cuvine elibera banda pe care el se lansa de parcă ar mai fi avut un pic şi decola. Schimbam sus, iar motorul, altfel silenţios, striga şi el de bucurie că poate să arate ce poate. Bătea un pic vântul şi pe la viteze cu o sută peste limita maximă din localităţi se simţea şi curentul creat de un Mokka în plină formă. Nu deranjant, dar cum urcam în viteză parcă nici nu-l mai auzeam, însă am fost mulţumit că am prins o porţiune de drum în care am putut ajunge şi în treapta a şasea. Scurtă mi-a fost bucuria, pentru că iarăşi intram în localitate, dar mi-a fost de ajuns să văd acul vitezometrului cum se îndrepta vertiginos spre locul unde ajunge de fiecare dată înainte de a porni motorul, aşa ca la maşinile sportive.

Chef de joacă

Da, aveam deja chef de joacă şi imediat cum am găsit loc să duc maşina pe iarbă n-am ezitat deloc. Mă temeam cumva să nu fie prea moale pământul de la ultimele ploi căzute, dar mă bazam pe tracţiunea integrală şi cumva şi pe cauciucurile de iarnă, deloc deranjante la sprinturile de care tocmai v-am relatat. Iată-mă pe iarbă, mergând prin gropi şi traversând cu nonşalanţă denivelări. N-au fost obstacole din cale-afară de dificile, nici nu este făcut Mokka pentru escaladă, însă pe unde l-am dus nu prea au ce căuta berlinele. Are până şi asistenţă la coborâre, dar eu n-am apelat şi la acest sistem. Are o sumedenie de dotări, iar multe dintre ele nici nu le voi pomeni. Spun acum ca să nu uit că are scaune şi volan încălzite, senzori de parcare extrem de precişi care nu te alarmează inutil, dar şi funcţia start-stop. N-am dezactivat-o, pentru că este silenţioasă, nici opririle la semafor şi nici pornirile motorului când apeşi ambreiajul nefiind deloc violente. Fiarele care se văd sub maşină, în partea din spate, nu prea dau bine, dar ele au doar rol de protecţie şi pot fi scoase oricând pentru a nu ştirbi deloc dintr-un design chiar reuşit. Nu puteam pleca de pe iarbă fără câteva piruete executate cu multă acurateţe şi câteva pronunţate denivelări încălecate cu graţie, iar joaca putea continua.

Parcă scoate apă din piatră seacă

N-am rezistat şi am aruncat un ochi pe consumul mediu şi am văzut 7,4 litri la sută după ce accelerasem după pofta inimii. Şi-am pornit iar la chinuit maşina. Dacă mai mereu eram îndemnat să urc în treapta de viteză imediat superioară, calea inversă nu era posibilă nici când eram în pantă, în viteza a patra, pe la 1.000 ture. Am vrut să văd când maşina cedează, dar mi-a luat câteva secunde să observ că a avut răbdare să se convingă că nu apăs acceleraţia până la capăt şi a început parcă să scoată apă din piatră seacă. A urcat un pic peste 1.000 şi deja prindea puteri. Când a ajuns la 1.500 m-a lipit de spătarul scaunului şi dacă ridicam capota probabil observam un zâmbet din partea motorului. Când apăsam acceleraţia până la capăt ieşeam de trei ori mai repede din acea „groapă de potenţial”, aşa că nu prea ştiu cum ar putea fi pus Mokka în dificultate.

Să-l vedeţi însă cum depăşeşte pe distanţe scurte! Eu l-am probat în treapta a III-a, acolo unde viteza variază de te ameţeşte. Dar să-l şi auzi în sprinturile ce trec bine de 100 km/h aproape că e un privilegiu. Dacă-i spui cuiva că are motor de 1,4 litri sigur nu te crede, dar pe lângă asta sunt convins că şi rezerva de putere este considerabilă. E drept, eram singur în maşină, pentru că altfel nu-mi permit să abordez ceva mai sportiv virajele strânse. Unul luat cam pe-o parte, cu mult zgomot de roţi, mi-a mai arătat un atu al acestei maşini de mă întrebam cam câte mai are de oferit. Confortabilă suspensia indiferent de suprafaţa pe care rulam şi am cam mers pe toate felurile de drumuri. Climatizarea automată a avut şi ea de lucru pentru că vedeam prima oară în 2014 temperaturi de peste 20 grade Celsius, însă şi instalaţia audio m-a surprins plăcut, mai ales că înaltele încă suportau reglaje când eram deja mulţumit de calitatea sunetului.

Frumos iluminată consola centrală pe timp de noapte, faruri care văd tot şi chiar acum mă întreb ce să mai amintesc. Parcă n-ar merita să scap ceva, însă n-am cum. Sigur mi-aş mai aminti în timp ce v-aş mai povesti altele, însă se cam termină spaţiul şi multe din ce v-am spus s-au petrecut doar într-o superbă după-amiază. Doar nu vă aşteptaţi să închei că toate după-amiezile devin superbe cu Mokka. Dar nici prea departe de adevăr n-aş fi...

comentarii
 
piata auto       revista auto      stiri auto      anunturi auto gratuite