autoplay
A aparut numarul 137
numarul urmator
arhiva autoplay
arhiva autoplay
IMG_9940111_1403116178
25 Mai 2014
Autor: Dragos Gaspar
Foto: Autoplay
Noul Nissan Qashqai -- Asa da schimb de generatii!

Din start trebuie să recunosc ceva şi anume că Nissan Qashqai este unul din modelele mele favorite. Testul cu modelul precedent a fost umbrit de o pană de anvelopă cu care nici nu ştiu de unde m-am căptuşit. Dacă veţi sesiza vreo umbră şi în rândurile următoare să ştiţi că în primul rând va fi din cauza vremii mult prea înnorate pentru gustul meu. Dar numai vremea să fi fost oare de vină?

N-ai nevoie de lupă

Îmi amintesc şi acum cum am mers kilometri buni cu roata de rezervă temporară la testul cu precedentul Qashqai. Şi ce mă mai grăbeam, iar eu mergeam cu maximum 80 km/h! Mare noroc am avut că am găsit în cale, duminică dimineaţă, o vulcanizare, şi de fiecare dată când trec prin dreptul ei îl pomenesc pe omul care practic mi-a redat bucuria de a conduce SUV-ul constructorului japonez. Şi acel model a fost oferit tot de concesionarul ieşean Caremil, însă multe diferenţe sunt între el şi noua generaţie.

N-o să le înşir eu pe toate, dar dacă acum câţiva ani am condus un model propulsat de un motor Diesel, de data asta am avut la dispoziţie motorul turbo pe benzină de doar 1,2 litri şi 115 CP. N-am pus „doar” şi în dreptul puterii şi veţi vedea mai târziu de ce anume.

Cea mai mare diferenţă este însă la exterior. Maşinile sunt complet diferite şi Nissan s-a distanţat decisiv de alţi constructori, la care stai cu lupa să observi diferenţele între generaţii. Noul Qashqai este acum un SUV cu personalitate pregnantă, este un model care se face plăcut de la prima vedere şi nu cred că aici sunt subiectiv. Este o maşină corect desenată, care nu frapează, ci îţi creează senzaţia de lucru făcut temeinic. Fără floricele inutile, ci fiecare tuşă a fost trasată la locul ei. Nu pentru a impresiona neapărat, ci pentru a se încadra în orice peisaj, în orice decor.

Iese totul cum vrei tu

Aşa o primăvară înnorată eu nu-mi mai amintesc să fi prins. Nu-s prea bucuros pe o astfel de vreme şi mai ales atunci când am de petrecut câteva zile o maşină care chiar îmi place. Noul Qashqai avea tracţiune doar pe faţă şi mi-am zis că n-are rost să-l duc pe dealuri ca să văd ce poate. N-am exagerat nici cu condusul sportiv, pentru că şoselele patriei au fost în permanenţă pline de apă, dar şi pentru că încă de pe acum îmi doresc şi un alt prilej de a merge cu Qashqai.

Ploaie la discreţie, numai bună pentru cei implicaţi în agricultură, însă eu puteam vedea cât de bine se comportă ştergătoarele sau cât de bine funcţionează climatizarea. Nori cât vezi cu ochii, frig de toamnă târzie, dar în habitaclu totul iese cum vrei tu. Chiar şi potrivirea telefonului pentru a beneficia de Bluetooth s-a făcut din prima şi imediat aproape că nici nu mai aveam nevoie de el. Agenda telefonică fusese preluată, la fel şi istoricul apelurilor şi dacă tot zăbovesc în această zonă trebuie remarcat şi generosul display tactil, precum şi sistemul de navigaţie care a ştiut să traseze rute chiar şi spre unele destinaţii complet necunoscute altor dispozitive. Nici cu cruise-control-ul n-am avut nevoie de vreo perioadă de acomodare, instalaţia audio a stat cuminte la setat sunetul după preferinţe, iar maneta schimbătorului de viteze era cuprinsă de inerţie atunci când foloseam frâna de motor.

Acurateţe

Şi dacă am spus „motor” ajung să vă spun cât de silenţios este micuţul de sub capotă. Mic la cilindree, dar suficient de înţepat pentru a imprima un stil de condus cât mai pe gustul oricui. În prima zi chiar am avut de câteva ori senzaţia că transmisia este automată şi chiar n-aş şti să vă explic de ce. Micuţ, silenţios, dar atât de sprinten prin oraş încât nu ratezi vreo încadrare sau vreun start de la semafor. Îşi arată însă limitele la drum lung, în sensul că nu ajunge repede la viteze ameţitoare. La 130 km/h însă se simte confortabil, iar în acest ritm veţi rări apariţiile la benzinărie. Să nu-i cereţi minuni atunci când sunteţi în vreo rampă şi aveţi undeva la 1.500 ture, însă în rest aveţi toate motivele să vă bucuraţi de el. Sistemul start-stop l-am lăsat activat pentru că nu este deloc deranjant şi chiar şi pe cel care îţi transmite că tocmai ai ieşit fără să semnalizezi de pe banda ta de deplasare, deşi l-am auzit de vreo câteva ori. M-a surprins că ştie asta indiferent de cât e groasă ori de vizibilă este vopseaua cu care era delimitată banda, dar şi acurateţea cu care maşina sesizează semnele rutiere cu limitările de viteză. Imediat cum ai ajuns în dreptul unuia îţi şi apare pe display-ul de la bord viteza maximă cu care ai trebui să te deplasezi, iar asta ar fi o chestie foarte utilă pentru mine.

Descurcăreţ

Multe mi-ar mai fi utile, dar în stânga martorului de la bord cu părăsirea benzii mai era şi cel care asigură frânarea în cazul în care impactul este iminent. N-am prea avut cum să testez să văd cum ar funcţiona, pentru că acţionează pe ultimii metri, şi chiar n-aveam nevoie de adrenalină în exces. Chiar înainte să predau maşina am avut totuşi ocazia să-l trezesc la viaţă, am auzit şi un sunet şi sunt sigur că nu depăşisem banda. Am simţit că maşina a frânat un pic singură şi parcă şi pedala de frână am găsit-o ceva mai întărită decât de obicei. Totul s-a petrecut foarte, foarte repede şi nu am cum să detaliez mai mult. E bine de ştiut că sistemul este acolo, că poate interveni la nevoie, dar mai bine să nu fie nevoie de el...

Era să uit însă că n-am rezistat să nu duc deloc maşina şi pe drumuri de ţară. Pe asfalt rulează impecabil, dar nici pe denivelări nu mi-e deloc ruşine cu ea. Am intrat şi pe un drum pietruit, însă plin cu noroi. Era greu să rămân împotmolit, dar nici nu imposibil. Ei bine, Qashqai s-a descurcat impecabil, deşi n-avea tracţiunea 4x4 la el.

Mi-a mai plăcut şi că la fiecare oprire a motorului ţi se arată consumul scos la acea deplasare, precum şi cel mai bun consum. La mine cel mai bun a fost 6,2 litri la sută, însă nu-l iau de capital pentru că am mers destul de mult şi prin afara localităţilor. În oraş însă mi-a indicat fix 8 la sută în condiţii de mers nu sută la sută economic. Nici nu mai am unde să amintesc de multitudinea de setări pe care le poţi face, de ambientul din habitaclu ce se situează deasupra segmentului din care maşina face parte sau să detaliez despre cât de bine se împacă motorul cu cutia de viteze manuală cu 6 trepte, excelent etajată, dar probabil că le voi pune pe tapet la un următor test. Poate va fi un Qashqai 4x4, deşi cei care vor opta pentru noua generaţie ca să înlocuiască un hatchback compact vor considera saltul o veritabilă revoluţie şi numai în varianta 4x2.

comentarii
 
piata auto       revista auto      stiri auto      anunturi auto gratuite