autoplay
A aparut numarul 138
numarul urmator
arhiva autoplay
arhiva autoplay
IMG_8512_resize_1361566258
25 Ianuarie 2013
Autor: Adrian Mitrea
Foto: Autoplay
Noul Ford Ranger echipare XLT Double Cab -- Alternativa la un SUV cu pret comparabil

Ford Ranger a ajuns la a patra generaţie şi e acum mai bine făcut ca niciodată. Designul exterior este puternic inspirat din cel al modelului F-150, pick-up foarte apreciat în SUA, iar interiorul nu e cu nimic mai prejos faţă de cel întâlnit într-un Focus. Versiunea Double Cab asigură un volum de încărcare de 1,21 metri

cubi şi are o sarcină utilă de aproape 1,1 tone. Toate acestea sunt trăsături care indică aspiraţiile înalte ale noului Ford Ranger, un pick-up ce constituie o alternativă foarte serioasă la cele existente deja pe piaţă sau chiar la SUV-uri.

Planul One Ford, care presupune, printre altele, lansarea de maşini globale, aduce în Europa un Ford Ranger mai capabil ca niciodată. Nu toate mărcile îşi permit să aibă pick-up-uri de off-road în gamă, dar uite că lângă Fiesta, Focus şi Mondeo încape şi Ranger – un nume care şi-a făcut debutul pe piaţa auto în anii ’80.

Dacă vechiul Ford Ranger, generaţia a treia, nu e la fel de răspândit în România ca Toyota Hilux sau Mitsubishi L200, acest nou model pleacă cu dreptul, având un interior de foarte bună calitate şi un vot de încredere din partea companiei de energie E.ON, care a achiziţionat peste 250 de maşini Ranger pentru activităţile sale de intervenţii în România.

Noul Ford Ranger este produs în trei uzine, începând din vara anului 2011: Rayong (Thailanda), Argentina şi Africa de Sud. Aceasta din urmă produce modelele Ranger dedicate pieţei europene.

Designul noului Ranger e simplu, cu accente premium, care fac restul maşinilor din segment, în special japonezele L200 şi Hilux, să pară învechite. Stopurile mari au geam clar, oglinzile dispun de capace cromate, iar farurile te trimit cu gândul la o felină sălbatică cu urechile ciulite, gata să meargă din nou în sălbăticie, sub

comanda ta. Şi e vorba despre o variantă de echipare intermediară, XLT.

Ranger este disponibil cu trei versiuni de caroserie în total: două uşi (Regular Cab), patru uşi Rap Cab (deschidere inversată pentru portierele spate) sau patru uşi Double Cab, cum este versiunea din test. Aceasta din urmă este „cea mai autoturism” dintre toate.

Pentru a fi siguri că Ranger poate candida cu mari şanse de succes la titlul de cel mai bun pick-up de pe piaţă, Ford pare că n-a făcut rabat la nimic. Construit pe șasiu, Ranger îmbină tot ce e mai bun din era maşinilor 4x4 robuste cu ultimele tendinţe în ceea ce priveşte motorizările, confortul şi tehnologia. Spre exemplu, primul lucru pe care-l remarci în off-road este că lipsesc cu desăvârşire sunetele specifice torsiunii

caroseriei, chiar şi pe trasee solicitante în care punţile sunt încrucişate şi o roată în aer.

În al doilea rând, suspensia e incredibil de silenţioasă, atât pe asfalt, cât şi în teren accidentat. E aproape magic ce au reuşit să facă cei de la Ford cu suspensiile acestei maşini. Surpriza e cu atât mai mare cu cât Ranger are arcuri lamelare pe spate, care nu sunt cunoscute ca fiind silenţioase sau confortabile.

Ca acest pick-up să fie cu adevărat capabil în off-road, versiunile 4x4 ale Ranger au reductor. Acesta poate fi activat de la un mic selector aflat lângă schimbătorul de viteze. Modul de rulare cu reductor, 4L, poate fi cuplat/decuplat doar când maşina sta, iar pedala de ambreiaj este apăsată. În modul 4L orice obstacol poate fi trecut în joacă, iar la coborâri abrupte nici măcar nu e nevoie să foloseşti frâna sau modul electronic de asistență la coborârea pantelor (HDC). Pentru cei care traversează râuri, este bine de ştiut că înălţimea apei prin care poate trece Ranger este de 800 mm. Filtrul de aer este montat cât mai sus posibil, sub capotă, şi gura de admisie din soclul filtrului are o „buză” înaltă. care împiedică intrarea apei în motor, chiar dacă a pătruns parţial în filtru.

Pentru rulare pe asfalt este recomandat modul 2H (tracţiune spate), iar în condiţii mai puţin prielnice unei rulări sigure cu doar două roţi motrice poate fi utilizat modul 4H. Ford recomandă folosirea acestui mod doar până la viteze de maximum 120 km/h.

La impresia bună pe care ţi-o lasă Ranger contribuie în mod substanţial interiorul. Scaunele sunt foarte bine profilate, confortabile şi vizibilitatea e bună. Te simţi că la  volanul unui autoturism. Şezutul banchetei din spate este uşor înclinat spre înapoi, astfel încât corpul stă într-o poziţie ergonomică. Sub şezut se ascund două spaţii de depozitare. Mai departe, la fel ca restul maşinilor Ford de nouă generaţie, instrumentele de bord au iluminare turcoaz cu alb. Instalaţia audio are patru difuzoare, radio CD, MP3 şi conectivitate Bluetooth pentru telefonul mobil. Climatizarea cu reglare automată apare în standard doar la versiunile de top.

Ranger este cea mai testată maşina Ford din toate timpurile, spune compania, fiind realizate 9.000 de teste virtuale, 110 accidente reale şi 410 accidente pe platformă (pentru testarea rezistenţei la impact a diverselor părţi ale maşinii). Rezultate s-au văzut în punctajele de top obţinute la EuroNCAP, în contextul în care pick-up-

urile nu au impresionat niciodată în materie de siguranţă.

Motorul turboDiesel de 2,2 litri de pe maşina din test dezvoltă 150 CP şi un cuplu maxim de 375 Nm. E un propulsor docil şi economic, cu un consum mediu real de circa 10-11 litri/100 km. Acest propulsor face că maşina să se mişte decent şi pe asfalt, venind în completarea confortului deosebit despre care am vorbit. Cutia de viteze cu şase trepte de pe acest Ranger are curse foarte scurte şi e optim etajată pentru un raport bun între performanțe şi consum. Pentru fiecare schimbare de viteză trebuie să tragi

bărbăteşte de schimbător, pentru că nu se acţionează foarte uşor. Îţi lasă impresia că e cuplat direct în cutie, fără alte pârghii.

Oricum, performanţele pe şosea sunt impresionante, dar şi înşelătoare în acelaşi timp. Dacă la primul contact percepi Ranger că pe un autoturism ai cel mai mare risc este să-i supraevaluezi performanţele dinamice pe asfalt şi să abordezi virajele mai tare decât poate un pick-up de peste două tone, cu gardă la sol de 231 mm. Chiar şi aşa, Ranger are un comportament relativ previzibil şi nu-ţi dă emoţii prea mari, ruliul pe viraje fiind foarte redus.

Pentru noul Ford Ranger sunt disponibile trei motorizări turboDiesel (TDCi), una 2,2 litri (125 CP sau 150 CP) şi o alta de 3,2 litri (200 CP, 470 Nm). Ambele propulsoare pot fi cuplate la transmisii manuale sau automate cu şase trepte. Transmisia automată (tip 6R80) este preluată de la camioneta americană Ford F-150 şi este cea mai robustă transmisie Ford, putând suporta un cuplu maxim de până la 800 Nm.

Dacă după un test de aproape 300 km şi o probă serioasă de off-road nu i-am găsit bube în cap lui Ranger, prin paleta de motoare şi cutii de viteze pe care o oferă, acest pick-up este inferior lui Volkswagen Amarok, spre exemplu. Acesta din urmă vine şi cu motor turboDiesel de 2 litri şi o transmisie mai rapidă. Ford Ranger are dezavantajul că cel mai mic motor al său este de 2,2 litri, iar asta se simte cel puţin la taxe şi asigurări.

Raportat la numărul de mărci, pick-up-urile capabile de off-road de pe piaţă sunt relativ puţine: Volkswagen Amarok, Nissan Navara, Toyota Hilux, Mitsubishi L200 şi Isuzu D-Max.

Ford Ranger porneşte de la 26.000 de euro cu TVA, iar cele mai scumpe versiuni costă mai puţin de 45.000 euro. Acestea fiind spuse, Ranger este un pick-up foarte reuşit şi merită luat în calcul fie că ai cu adevărat nevoie de o asemenea maşină, fie ca alternativă la un SUV cu preţ comparabil. Asta pentru că nu are neajunsurile tradiţionale ale unui pick-up: interior demodat, confort mediocru şi design spartan.

comentarii
 
piata auto       revista auto      stiri auto      anunturi auto gratuite