autoplay
A aparut numarul 136
numarul urmator
arhiva autoplay
arhiva autoplay
IMG_9655_1388152891
25 Noiembrie 2013
Autor: Dragos Gaspar
Foto: Autoplay
Noua Dacia Duster -- Inima mea este multumita

La trei ani de la prima întâlnire cu Duster, excelentul SUV construit la Mioveni ne-a dat din nou întâlnire. De la contrastele întâlnite la tot pasul prin Maroc, în 2010, de data asta ne-a chemat în Provence, acolo unde odată ce-ai ajuns îţi doreşti să te întorci cât mai curând cu putinţă. Dacă la volanul lui Duster sau nu ne vom convinge din rândurile următoare.

Doar 4x2 până să lucrăm în Atelier

Flota de Dustere noi ne aştepta într-o joi însorită, pe la prânz, în parcarea aeroportului din Marsilia, capitala culturală europeană a anului 2013. Erau disponibile doar variante 4x2, dar atracţia o reprezenta noua motorizare turbo 1.2 TCe de 125 CP, cea mai puternică din gama Dacia, disponibilă pentru moment doar pe varianta cu tracţiune faţă, însă nu-i deloc exclus ca în viitorul apropiat să beneficieze şi de 4x4. Spuneam că erau pregătite maşini doar 4x2, deşi traseul de peste 200 kilometri avea incluse porţiuni şi de drumuri neamenajate, însă ştiam că la capătul său aveam de lucru la Atelierul 4x4, exact ca în Maroc. Ce surprize imense aveam să descopăr acolo abia dacă mai am răbdare să vi le dezvălui.

Numai că abia plecam din parcarea aeroportului şi, inevitabil, ochii mi-au fugit pe display-ul de 7 inch al excelentului dispozitiv MEDIA NAV. Prima reacţie a fost că e amplasat cam jos faţă de cum m-aş fi aşteptat, însă după a doua şi a treia nu-mi era clar de ce nu disting săgeata de pe traseu ce-mi indica poziţia maşinii. Greşeala era a mea, pentru că aprinsesem farurile pentru faza scurtă, deşi maşini are incluse lumini de zi. Imediat, MEDIA NAV a trecut pe modul de noapte şi din cauza asta luminozitatea era scăzută. Colegul meu de test a intrat în setări şi l-a readus pe modul de zi, iar din acel moment pe mine nu m-a mai deranjat deloc poziţia dispozitivului.

Vigoare la 1.500 ture

Motorul însă este extrem de silenţios. Probabil şi insonorizarea superioară are un cuvânt greu de spus, dar pentru mine este excelent pentru că îl aud doar când vreau eu. Iar mie îmi place să ruleze lin precum cursul unui pârâiaş de munte, cu susur care te linişteşte oricât de agitat ai fi. Suficient de puternic pentru Noul Duster cu distribuţie pe lanţ, propulsorul răspunde prompt în funcţie de cum calci pedala de acceleraţie. Am schimbat repede a doua, iar treptele, şase în total, sunt în general scurte. Maşina are vigoare cam de pe la 1.500 ture. Sfătuitorul de la bord îţi recomandă să treci în treapta imediat superioară undeva între 1.800-2.000 ture, pentru a fi mereu în cuplu, dar şi pentru a înregistra un consum scăzut. Mie însă mi-a recomandat şi să scad treapta de viteză, tot pentru un consum mulţumitor, deşi maşina avea resurse de a ieşi fără emoţii din impasul provocat de mine, s-o văd cum se descurcă în rampă la turaţii scăzute. Consumul însă nu era prea încurajant atunci când rulam cu viteza maximă pe autostradă. N-am stat nici prea mult pe un astfel de drum, dar, cu aer condiţionat pornit, şi la viteze ameţitoare ai toate şansele să treci de 8 litri la sută.

Am ieşit repede de pe autostradă, pentru că Provence nu poate fi descoperită decât de pe celelalte feluri de drumuri. Iar Noul Duster trebuia să arate nu doar că este un vitezist, ci că se poate adapta la orice fel de suprafeţe de rulare, dar să nu uit să vă spun cât de confortabilă este suspensia, excelent setată pentru a absorbi denivelări şi gropi care de regulă într-un SUV le simţi din plin.

Utilitatea lui ECO MODE

Dar noul propulsor din gama Dacia continua să-mi ofere un condus relaxant şi mai ales depăşiri fără emoţii pentru cam tot ce întâlneam în cale. L-am dus şi pe la 4.000 ture şi atunci l-am auzit că şi sună bine, însă multitudinea de sensuri giratorii din satele provensale nu mă prea lăsa să-l ascult în voie. Precizez că de calitatea instalaţiei audio eram de multă vreme convins, aşa că muzica se auzea doar în surdină. Mai toate drumurile din localităţi erau străjuite de platani maiestuoşi, foarte bine îngrijiţi, arcadele pe care le desenau coroanele lor semănând izbitor cu cele întâlnite în biserica vechii cetăţi din Les Baux de Provence. Platanul pare a fi unul din simbolurile din Provence, deşi cum intram în inima regiunii vedeam tot mai des plantaţiile de măslini. Şi culturile de viţă de vie arătau splendid, iar pădurile încă erau verzi într-un timp mai degrabă primăvăratic, excelent pentru întâlnirea cu Noul Duster, maşină care are şi ea în doare dispozitivul ECO MODE, ce te ajută să faci economie de carburant. Dacă nu eşti foarte grăbit este de real ajutor să vizitezi mai rar staţiile de alimentare. Am apelat la el pentru că eu nu pot conduce prea mult cu gândul la consum. Diferenţa constă în faptul că răspunsul motorului la călcarea pedalei de acceleraţie nu mai este la fel de prompt, are o secundă întârziere, moment suficient pentru a mă tempera. Rezultatul este însă spectaculos, consumul scăzând sub 7, iar depăşiri tot puteam efectua în siguranţă fără să fiu nevoit să retrogradez treapta de viteză.

Comportamentul pe asfalturi de tot felul de calităţi a fost fără obiecţii, stabilitatea în serpentinele aflate în rampă fiind unul dintre atuurile modelului revizuit. Stâncile dezgolite care ne-au condus pe drum nu mai puteau fi văzute când am intrat pe un drum prin pădure. Noul Duster nu se sinchisea şi înainta imperturbabil. Nu-i trebuia tracţiune 4x4, dar înaintam deşi traseul de pe sistemul de navigaţie nu mai era setat. Ne ghidam doar de săgeţile pe care le-au pus organizatorii excelentului traseu în calea noastră. Nici nu ştiam ce urmează după următoarea curbă, iar până la Atelierul 4x4, unde am ajuns în pragul înserării, mai erau doar câţiva kilometri.

Frână de motor fantastică, fără asistent la coborâre!

Nu mai aveam la dispoziţie deşertul de la poalele Munţilor Atlas, ci un traseu la baza unei coline stâncoase. Poate nu la fel de spectaculos precum cel oferit în peisajul din Maroc, dar mult mai spectaculos şi vă veţi convinge imediat de ce.

În câteva minute am fost preluat de Nick, probabil de la Nicholas, un tip subţirel şi simpatic, care, în maşina 4x4 cu motorul 1.5 dCi de 110 CP, m-a întrebat dacă sunt familiarizat cu condusul off-road. I-am răspuns că nu merg în fiecare zi pe astfel de suprafeţe, dar că am ceva habar despre asta. Drept este însă că a trecut ceva vreme de la ultima ieşire off-road şi chiar îmi era dor. Şi-am început! Nu înainte ca Nick să cupleze modul LOCK, care blochează diferenţialul. Exact ca în Maroc, unde traseul a fost superb, dar nu prea dificil. Acum însă, rampă înclinată din prima. Din aia în care nu mai vezi nimic altceva decât cerul, dar nici cerul nu prea am avut când să-l văd. Porţiunea dreptă de la capătul rampei nu era cu mult mai lungă decât maşina şi trebuie să opresc pentru că urma o vale îngrozitoare. Urcatul era îngreunat şi de lăţimea pe care trebuia să rulezi, aşa că începutul suna promiţător, iar inima mea începea să dea semne că-i place.

Dar nu-mi pierdusem capul când Nick mi-a spus să cobor fără să pun piciorul pe ambreiaj şi pe frână. Aşa ceva nu se poate! N-am avut încredere şi mi s-a oprit motorul când încercam să ridic, încet, foarte încet, piciorul de pe ambreiaj pentru a urni maşina. Am mers pe mâna lui. Ce puteam păţi? Doar să punem botul maşinii direct în pământ, că alt deznodământ nu putea fi! Era primul moment când senzaţiile treceau binişor de cele normale.

Şi-am luat-o la vale! Însă Noul Duster nu s-a năpustit în jos, ci excelenta frână de motor îl trimitea domol, de nu-mi venea să cred. Nici motorul nu s-a oprit, iar coborârea a fost atât de lină încât nu ştiam ce se petrece. Maşina asta nu are asistent la coborâre! Nu auzisem clănţănitul specific acestui sistem. Şi, totuşi, cum a putut să coboare atât de lin?

Potenţial off-road de neimaginat!

Nici n-am apucat să-mi revin că Nick a pus smartphone-ul său pe bord, cu o aplicaţie deschisă. Cu ea aveam să înregistrăm unghiul de înclinare laterală. Nisipul fin cu care a fost creat un dâmb nu mă prea ajuta, iar dacă nu rulam cum voia el derapam şi riscam să nu ating o valoare prea bună. Am început cu 20 de grade, dar am ajuns repejor la 30. Maximum din cât am reuşit, dar suficient de înspăimântător. Nu ştiu dacă portiera mea se putea deschide ca să ies de acolo. Nici nu ştiu dacă vreun adult s-ar fi putut strecura pe acolo. Aveam senzaţia că sunt lipit de pământ. Lui Nick îi convenea, că doar nu se răsturna pe partea sa maşina, dar mi-a spus că el a reuşit s-o încline la 33 grade. Nici 30 nu era deloc rău.

Au urmat câţiva metri cam de revenire, pentru că ne aşteptau nişte gropi înfiorătoare. Una după alta, când pe stânga, când pe dreapta. Clasic pentru a vedea cum lucrează punţile, cu aceeaşi oglindă imensă, ca în Maroc, pentru a putea vedea cu ochii tăi cât de mult poţi ridica în aer o roată. Suspensie teribil de bună, iar ce-a urmat ţine loc liniştit de o experienţă la rodeo. Am uitat să vă spun că după prima coborâre aveam drept obstacol un prag de vreo 15 centimetri pe care eu am vrut să-l trec cu roţile din faţă lipite de el, nu din mişcare, că era prea uşor. Chiar şi de pe loc l-am trecut fără grijă, dar astfel de obstacole sunt chiar nimicuri pentru Noul Duster.

După gropi am urcat pe un drum lejer, tot de revenire, în care Nick a decuplat modul LOCK, dar în care am putut consta cum poate fi întors Noul Duster pe doar 11 metri, însă urma un viraj la 90 de grade urmat de o coborâre şi mai teribilă ca prima. Viraj strâns rău de tot, aproape gâtuit. Din nou fără pedale apăsate, doar un pic frâna pişcată. Prinsesem încredere, iar impresia a fost iarăşi greu de definit. Adrenalina însă era în largul său, iar trecerea prin vadul cu apă şi urcarea într-o rampă deloc de neluat în seamă nu mai reprezenta chiar o provocare pentru un SUV cu un potenţial off-road de necrezut.

Am înclinat-o la 34 de grade!

Nick m-a simţit că mai vreau o tură. I-am spus însă că mai sunt colegi care aşteaptă, dar a insistat să mai dăm o tură. Siguranţa maşinii este ca un pansament universal, însă am ajuns iar să lupt cu gradele. Şi-au început să apară într-o succesiune ameţitoare. 20, 22, 25, 30, 32, 33, 31, 33, 32, 34, 33. Da! Am văzut 34. O fracţiune de secundă. Dar am văzut! 33 am zărit de mai multe ori. Înfricoşătoare senzaţie la acea înclinare, dar atât de revigorantă, încât uitasem că eram trezit de la 4 dimineaţa într-o săptămână în care am fost matinal cum n-am mai păţit de multă vreme. Restul dificilului traseu, mult mai complicat ca-n Maroc, că nici Duster n-a stat pe loc, ci a evoluat din toate punctele de vedere, mi-a dat adrenalină de nu ştiam încotro s-o mai trimit. Multă din ea s-a dus spre picioare, însă inima mea era mulţumită.

Veritabil reper în segment

Atât de mulţumită încât a doua zi, când am revenit pe 4x2, de data asta cu motorul Diesel de 1.5 litri dCi, de 110 CP, am alternat atenţia acordată maşinii cu cea pentru peisajele oferită de o Provence în formă maximă. Sau poate doar aşa este Provence, pur şi simplu cuceritoare, ştiind să-şi aprecieze cum se cuvine trecutul, să-şi trăiască prezentul la cote normale pentru că viitorul nu îi pare ameninţat de nimic. Şi pentru Noul Duster viitorul sună cum nu se poate mai bine, pentru că şi Diesel-ul cu care mergeam se comportă admirabil. Consumă puţin peste 6 litri la sută supus la diverse încercări ce n-au legătură cu condusul economic, însă răsplata este pe măsură, iar alegerea motorizării (mai sunt disponibile 1.6 litri de 105 CP şi 1.5 dCi de 90 CP) va fi dificilă. Nu mai spun de cât de lungă este discuţia în privinţa tracţiunii, însă cert este că Noul Duster are variante pentru oricine vrea să dea de la 10.900 euro în sus, până la 17.000, cât costă cea mai scumpă versiune de echipare din cele trei disponibile, pe o maşină care poate oferi tot ce-am spus mai sus şi la care abia acum adaug că are semnalizatoare cu impuls sau că butoanele pentru geamurile electrice au ajuns în sfârşit pe portiera şoferului. Ba şi mai mult, pentru că n-am amintit chiar de toate posibilităţile pe care le are Noul Duster, maşină care nu mai este un simplu SUV, ci un veritabil reper în segment.

comentarii
 
piata auto       revista auto      stiri auto      anunturi auto gratuite