autoplay
A aparut numarul 140
numarul urmator
arhiva autoplay
arhiva autoplay
IMG_2788_resize_1500803881
25 Iunie 2017
Autor: Dragos Gaspar
Foto: autoplay
Mazda CX-3 -- Astetari depasite

Mazda nu putea nici ea să facă excepţie de la tendinţa aproape generală a constructorilor de a avea cât mai multe SUV-uri în portofoliu şi a început să clădească de sus în jos. Baza a constituit-o cu CX-7, apoi a consolidat foarte bine gama cu CX-5, dar piaţa a vrut un model şi mai mic. Aşa a apărut CX-3 pentru a atrage clienţi dintre cele mai diverse segmente şi vedem în continuare cam ce şanse de succes are.

Se vrea altceva

Cel mai bun mod de a-mi da seama cât de bun a fost modelul testat este atunci când îl predau şi urc din nou la volanul hatchback-ului pe care-l conduc zi de zi. Nu ascund că l-aş cam înlocui cu un SUV, iar CX-3 poate că s-ar număra printre modelele ce pot fi luate în calcul. N-am fost chiar cel mai încântat când am aflat că modelul cu care urma să petrec câteva zile era dotat cu un motor de 2.0 litri ce dezvoltă 150 CP şi colaborează cu o cutie de viteze automată. Eram însă curios cam cât consumă maşina asta, pentru că aşteptările în privinţa dinamicii erau deja setate la un nivel destul de ridicat.

De cum am urcat la volan şi porneşti motorul din buton, în spatele volanului se ridică un mini-display pe care ai ceva de setat după ce reglezi scaunul şi oglinzile. Din poziţia ideală de condus trebuie să setezi şi poziţia cifrelor ce sunt proiectate pe acel head-up display şi anume viteza de deplasare. CX-3 se vrea altceva şi la nivelul consolei centrale. Display-ul de dimensiuni generoase este amplasat deasupra, ca un soi de tabletă. Are doar o gură de ventilare similară cu cele amplasate în lateral, cea de-a doua de pe consola centrală, din dreapta, arătând cu totul şi cu totul altfel. Coborând, găsim instrumentele ce comandă instalaţia de climatizare, însă instalaţia audio de bună calitate este dirijată de pe tunelul central, acolo unde un joystick şi câteva butoane fac regulile. În faţa lor însă era un buton care merită toţi banii, şi anume cel care duce maşina în modul SPORT. Ştiam însă ce poate să facă şi cu greu am rezistat să nu-l accesez de la început. Ba chiar am rezistat mai mult decât mă aşteptam, deoarece eram convins, de la alte maşini, că din momentul în care l-ai folosit nu prea te mai poţi întoarce înapoi.

Cum de am rezistat

Dar eu totuşi am rezistat mai mult decât credeam, iar asta mai mult ca sigur pentru că eram mulţumit de cum rula maşina şi fără să apelez la acel buton. Chiar şi în unele situaţii în care credeam că va trebui totuşi să-l folosesc preţ de câteva secunde, CX-3 a sprintat irezistibil la o călcare mai consistentă a pedalei de acceleraţie, aşa că nu va mai trebui să vă enervaţi când veţi rula în spatele unor şoferi neatenţi, care vorbesc la telefonul mobil sau pur şi simplu ignoranţi. Oricare dintre ei ar fi, trebuie doar să vă asiguraţi că aveţi câteva zeci de metri la dispoziţie şi CX-3 vă va purta imediat în deplină siguranţă în faţa lor fără ca buna dispoziţie să vă fie afectată câtuşi de puţin.

Uşurinţa în deplasare o anticipasem deja, iar maşina se conduce foarte uşor şi emană plăcere de fiecare dată când calci acceleraţia. Cutia de viteze poate n-o fi chiar cea mai performantă, dar nu m-a deranjat deloc, ci schimbă treptele aproape fără să provoace vreo trepidaţie.

Oricât de aglomerat ar fi traficul, maşina este capabilă să se descurce în tot felul de situaţii complicate, frânarea fiind şi ea eficientă. Suspensia este setată pentru confortul celor din habitaclu şi cred că singurul lucru cu care m-am obişnuit nu chiar din prima a fost poziţionarea oglinzilor laterale nu în colţul geamurilor, ci undeva la vreo 20 de centimetri mai în spate, mai spre mijlocul maşinii. Explicaţiile dinspre Mazda susţin sporirea vizibilităţii, dar nu este exclus ca şi designerii să fi avut vreun cuvânt de spus.

Motor mare, consum rezonabil

Uşor de manevrat şi în spaţii înguste, uşor de parcat, uşor de condus, totul parcă devine mai uşor cu CX-3. Am rezistat eu cât am rezistat, dar şi când am trecut în modul SPORT l-am cam utilizat la maximum. Dintr-o dată maşina parcă este luată nu chiar pe sus, dar măcar împinsă de la spate de o întreagă echipă de rugby. Motorul sună şi mai provocator, iar din acel moment toţi căluţii din dotare parcă au mâncat tot jăratecul din tavă. Maşina urcă ameţitor în viteză şi laşi mult în urmă limitele legale, dar fără ca sentimentul de siguranţă să fie afectat în vreun fel. Nimic. Poţi apăsa acceleraţia după bunul plac şi poţi negocia viraje strânse cu viteze suficient de ridicate, pentru că maşina respectă întocmai ce-i transmite volanul. Nu se abate deloc de la traiectoria impusă, având un comportament dinamic foarte apropiat unui hatchback compact.

Rularea pe SPORT la viteze ridicate trece consumul de 12 la sută, dar eu aş folosi acest mod doar în situaţii când chiar ai nevoie să câştigi nişte timp. În rest maşina îţi îndeplineşte cam toate dorinţele, iar consumul prin oraş chiar mi-a întrecut aşteptările. Eu l-am văzut coborând sub 7 la sută deşi am mai călcat de câteva ori acceleraţia spre capăt, dar chiar şi dacă ar trece un pic de 8 la sută tot l-aş considera rezonabil. Din acest moment, pentru mine motorul de 2 litri pe benzină de la Mazda chiar nu mai reprezintă o problemă în privinţa consumului, mai ales că rezervele sale de putere par inepuizabile.

Atrăgătoare, confortabilă, uşor de condus, plăcută, iată doar câteva atuuri ce vor constitui baza succesului acestui model. Şi să nu uit ce v-am spus la început. După câteva zile de stat în soare, am lăsat hatchback-ul pe care-l folosesc de zi cu zi câteva minute cu motorul pornit şi geamurile deschise, dar nu căldura din habitaclu era o problemă, ci senzaţiile trăite pe prima sută de metri...

 

Verdict de dreapta by Matei

Când mi-a povestit tata că va avea la test acest model n-am rămas surprins, deoarece cel puţin din poze nu pare a fi cel mai frumos şi aspectuos model al celor de la Mazda. Amplasarea butoanelor de ajutor pentru meniul interactiv al maşinii în zona schimbătorului şi frânei de mână nu mi s-a părut iniţial cea mai bună idee, dar când am urcat am început să înţeleg ce gândeau inginerii când au conceput-o. Toate sunt aşezate logic la locul lor şi din experienţa tatei am înţeles că este mai comod pentru şofer să interacţioneze cu maşina. Că tot am zis numai de bine zic să fiu şi cârcotaş puţin: gurile de aerisire de la AC seamănă cu cele văzute la Audi, pe A1 şi A2, .

Lăsând interiorul la o parte să vorbim despre dinamică. Acest model testat are un motor de 2.0 l ce dezvolta 150 CP şi mi se pare că maşina se dă după şofer. Dacă vrei să conduci la consum, ea ţine cu tine, iar dacă vrei să descoperi tot ce are sub capotă se va descurca fără probleme şi te va ajuta să intri fără griji şi stres într-o depăşire chiar dacă la început nu erai foarte sigur de alegere. Cei 150 CP sunt suficienţi dacă vrei să guşti puţină adrenalină şi chiar la un drum mai lung. N-am precizat mai devreme când vorbeam despre interior, dar scaunele sunt foarte comode şi la un drum lung cu familia îţi garantează o stare bună de suflet şi vei conduce fără să îţi pese de ora la care ajungi la destinaţie.

Timpul petrecut în Mazda CX-3 este de vis şi confirmă nişte vorbe tare bine spuse: condusul trebuie să rămână o plăcere şi un mod prin care să te relaxezi.

comentarii
 
piata auto       revista auto      stiri auto      anunturi auto gratuite