autoplay
A aparut numarul 136
numarul urmator
arhiva autoplay
arhiva autoplay
layout_16_1215378377
15 Septembrie 2006
O zi din viata unui sofer de teste Ford

Sa testezi cele mai noi masini si camioane Ford suna a fi o meserie interesanta si distractiva. Citeodata chiar este asa. Luati ca exemplu o calatorie pe care Andy Vrenko, un inginer care se ocupa de dezvoltarea autovehiculelor pentru Ford, a facut o in timp ce testa modelul 2007 Ford Shelby GT 500.


"Eram pe drum la ora 4 dimineata", isi aminteste Vrenko. "Am inceput sa conducem prin niste dune noroioase la Flagstaff -- Arizona. Cind am ajuns la Colorado am dat peste o furtuna de nisip. Dupa 19 ore continue pe drum am ajuns in final la destinatie. Acest test l as cataloga drept definitia dezvoltarii extreme".
O zi obisnuita din viata unui tester -- daca exista vreun lucru normal la o slujba atit de variata -- depinde de locul in care vehiculul este in ciclul sau de dezvoltare si care parti sint testate.
"La inceputul ciclului de dezvoltare petrecem mult timp facind planuri", a spus Gene Martindale, un inginer de dezvoltare care a lucrat la supermasina de inalte performante Ford GT. "Dupa aceea incepem testarea propriu zisa. Facem teste pe drumurile publice pentru situatiile de condus standard si folosim Centrul de Dezvoltare Dearborn -- Michigan pentru manevrabilitatea de performanta. De asemenea folosim drumuri de clasa mondiala pentru a evalua calitatea condusului, pista ovala de mare viteza pentru a testa stabilitatea la mari viteze, dar si drumuri dure pentru a testa rigiditatea structurala si puterea".
Datorita posibilitatilor de testare ale Ford din Arizona, Michigan, Belgia si Germania, inginerii pot croi testarile de autovehicule pe caracteristicile fiecarui model in parte.


In timp ce pistele sint esentiale pentru a tuna fin condusul, manevrabilitatea si performantele autovehiculelor Ford, pentru anumite teste nu exista substitut pentru realitate. Cind vine vorba despre zgomotul de frinare, de exemplu, nu exista cale pentru a duplica traficul stop and go al orasului Los Angeles.
In timpul fazelor, meseria poate deveni rutina. "Este foarte multa repetitie", a spus Vrenko. "Cind testam zgomotul de frinare petrecem pina la 10 ore pe zi circulind in traficul urban. Nu putem asculta radioul sau CD uri pentru ca ascultam scrisnetele si scirtiielile din timpul frinarii. Pentru unele testari, echipele vor conduce in traficul urban timp de 20 de ore pe zi timp de doua saptamini consecutiv".


Vrenko si Martindale estimeaza ca au petrecut fiecare cite 600 de ore pe an in vehicule. "Cind nu testez", spune Martindale, "concep piese, ma pregatesc pentru teste sau analizez datele testelor".
Apoi mai este si hirtogaraia. "Raportarea descoperirilor noastre si documentarea progreselor noastre reprezinta un aspect esential al testarii", a spus Martindale, "dar este cu siguranta partea cea mai putin stralucitoare a muncii noastre".
In ciuda timpului petrecut pe drumuri, Vrenko spune ca nu se satura niciodata de condus. "Nu ma satur niciodata", pretinde el. "Este ADN ul meu". Martindale este de acord. "Sa conduci la limita este partea cea mai interesanta", admite el. "Fac si alte lucruri insa, cum ar fi sa determin sursa scrisnetelor si a zanganelilor sau cum te simti la volan pe autostrada. Este slujba noastra sa evaluam aceste atribute pentru a face vehiculele Ford cele mai bune posibile pentru clientii nostri".

comentarii
 
piata auto       revista auto      stiri auto      anunturi auto gratuite