autoplay
A aparut numarul 135
numarul urmator
arhiva autoplay
arhiva autoplay
Ford_Fiesta_resize_1408640389
25 Iulie 2014
Pot oferi motoarele cu trei cilindri suficienta forta?

Inginerii au reuşit să rezolve problemele tehnice pe care le-au înfruntat unităţile cu trei cilindri în anii ’80 şi ’90, însă chiar şi prin echiparea cu turbocompresoare s-ar putea să mai fie nevoie de puţin timp pentru ca ele să lase în urmă tot bagajul istoric.

Şase producători auto care îşi comercializează vehiculele în Statele Unite lucrează deja la câteva propulsoare cu trei cilindri. Acestea nu vor avea absolut nimic în comun cu unităţile regăsite la maşinile ieftine, precum Geo Metro, Subaru Justy şi Daihatsu Charade, care se aflau pe piaţă acum 25 de ani.

Motoarele din acea perioadă se poziţionau foarte jos din punct de vedere tehnic, duceau lipsă de putere şi rafinament şi ofereau o performanţă extrem de scăzută. Spre exemplu, unitatea de 1 litru instalată pe Charade, model vândut în SUA între 1988 şi 1992, genera doar 53 CP şi erau necesare 15 secunde pentru ca hatchback-ul compact de numai 907 kg să accelereze de la 0 la 100 km/h. Singurul său punct forte l-a reprezentat consumul mediu de carburant, pe autostradă, de 7,4 litri / 100 km.

Versiunea din 2014 a modelului Ford Fiesta SFE arată maniera în care tehnologia a putut să transforme propulsorul cu trei cilindri. Fiesta SFE dispune tot de o unitate de 1 litru, la fel ca Charade, însă aceasta este capabilă să dezvolte 123 CP, are un consum mediu de combustibil, pe autostradă, de 6,3 litri şi îi permite maşinii – care cântăreşte cu 360 kg mai mult – să atingă 100 km/h în mai puţin de 8 secunde.

Noul MINI Cooper este echipat în mod standard cu un motor turbo de 1,5 litri, în trei cilindri, care generează mai multă putere decât vechiul propulsor de 1,6 litri în patru cilindri, micşorează cu 2,3 secunde timpul necesar accelerării de la 0 la 100 km/h şi plasează consumul mediul de carburant al maşinii în jurul valorii de 7 litri / 100 km.

Ford, BMW şi alţi producători auto nu acordă foarte multă importanţă numărului de cilindri, în principal din cauza reputaţiei motoarelor cu trei astfel de piese. În schimb, mesajul lor se concentrează pe economie de combustibil şi performanţă.

„Nu am discutat prea mult despre acest subiect. Nu este un lucru pe care să ni-l dorim cu orice preţ, dar în acelaşi timp, nu este ceva ce trebuie evitat. Îl vom include în lista de specificaţii şi le vom solicita consultanţilor auto să vorbească despre toate meritele lui. Cu adevărat nu i-am acordat niciodată o atenţie specială”, a declarat Patrick McKenna, managerul responsabil cu dezvoltarea produselor MINI.

Companiile Ford, Mitsubishi şi smart minimizează şi ele importanţa acordată configurării motoarelor pe site-urile lor oficiale. Wade Jackson, brand manager al modelelor Fiesta în cadrul Ford, susţine că nu sunt planificate reclame prin care să se arate că Fiesta SFE dispune de un motor cu trei cilindri. Maşina a fost lansată în luna ianuarie şi are deja destul de mult succes la public, procentul din totalul vânzărilor fiind cuprins între 5 şi 8%, în funcţie de regiune. „Clienţii s-ar putea să nu vadă o reclamă. Mesajul cu privire la consumul de 6,3 litri a fost transmis prin intermediul reţelei de dealeri”, a afirmat Jackson.

Chiar contează dimensiunea?

BMW produce motociclete cu motoare mai mari şi mai puternice decât cel aflat sub capota noului MINI Cooper. Unele maşini de tuns iarba sunt echipate cu motoare mai mari faţă de cel instalat pe noul Mitsubishi Mirage.

Producătorii auto se întorc la propulsoarele cu trei cilindri din câteva motive majore. Pentru început, unităţile mai mici diminuează greutatea vehiculului, fapt care îmbunătăţeşte manevrabilitatea şi frânarea. În al doilea rând, motoarele în trei cilindri utilizează cu 20 de componente mai puţin decât cele în patru cilindri. De asemenea, aceste motoare sunt atât de compacte încât ajută la sporirea siguranţei în cazul unei coliziuni frontale. Însă cel mai semnificativ detaliu este faptul că ele au un consum de combustibil mult mai redus.

Totuşi nu se ştie cum vor accepta clienţii noile motoare cu trei cilindri.

„Este vorba despre percepţie. Dacă motorul este dur şi vibrează chiar şi pe durata staţionării sau pare prea slab, atunci oamenii nu vor fi mulţumiţi. Dar dacă funcţioneazăă lin şi este suficient de puternic pentru a face faţă pe autostradă, consumatorii nici măcar nu vor observa diferenţa”, a precizat Dave Sullivan, analist în cadrul firmei de consultanţă AutoPacific.

Patrick McKenna susţine că, în general, clienţii produselor MINI au în vedere trei elemente în clipa în care fac o achiziţie: design, performanţă şi eficienţa motorului. Precedenta generaţie MINI avea un consum mediu de carburant, pe autostradă, de 7,4 litri, iar acest detaliu a condus la pierderea unor cumpărători care aveau aşteptări mai mari de la o maşină atât de mică. În schimb, motorul de 1,5 litri în trei cilindri garantează un consum mediu, pe autostradă, de 6,7 litri pentru o variantă MINI prevăzută cu transmisie manuală. Versiunea de înaltă performanţă Cooper S este prevăzută în continuare cu o unitate în patru cilindri.

Oficialii MINI se aşteaptă ca modelul Cooper să însumeze şi în viitor aproximativ jumătate din vânzările totale. „Un grup de clienţi vine la noi căutând economie de combustibil şi un cost scăzut de întreţinere. Câteodată pierdem în faţa unui competitor care oferă o eficienţă mai bună. Cred că vom avea mai mult succes în dorinţa de a ne apropia de aceşti oameni”, a subliniat McKenna.

Evoluţia înregistrată de sistemele de montare şi echilibrare a motoarelor a făcut ca propulsoarele cu trei cilindri să fie la fel de line şi silenţioase ca multe dintre cele prevăzute cu patru piese, deşi numărul impar complică puţin situaţia. Din cauză că două dintre pistoane se mişcă în sus şi în jos în acelaşi timp, motorul cu trei cilindri este dezechilibrat în mod natural.

Ford a atacat această problemă în două feluri: prin crearea unui sistem de montare a motorului ce redirecţionează vibraţiile şi prin utilizarea volantului şi scripetelui din faţa propulsorului pentru a anula dezechilibrul. De cealaltă parte, BMW, Mitsubishi şi General Motors folosesc arbori de echilibrare instalaţi în interiorul motorului, care se rotesc în direcţia opusă arborelui cotit, pentru a contrabalansa vibraţiile.

GM îşi lansează motorul cu trei cilindri în Europa prin intermediul subcompactului Opel Adam. Tom Read, purtătorul de cuvânt al companiei, a declarat că această mică unitate ar putea fi oferită şi în America de Nord având în vedere consumul redus de carburant, rafinamentul şi performanţa deosebită.

Pe lângă MINI Cooper, coupé-ul sport BMW i8, echipat cu sistem plug-in hybrid, va beneficia de o versiune îmbunătăţită a unităţii de 1,5 litri cu trei cilindri.

Toyota a anunţat recent o nouă familie de motoare care include şi un propulsor în trei cilindri, însă nu a dezvăluit ce vehicule îl vor folosi.

Cu excepţia lui BMW i8, motorul cu trei cilindri are rolul de a pune în mişcare maşini tradiţionale. În plus, el ar putea fi ideal pentru automobilele hibride datorită dimensiunii mici, greutăţii reduse şi puterii considerabile. Cu toate acestea, Dave Sullivan spune că firma AutoPacific nu previzionează vânzări mari pentru unităţile cu trei cilindri în viitorul apropiat. „Vânzările vor creşte deoarece pornesc aproape de la zero. Va exista o disponibilitate mai mare, inclusiv pe noul MINI, lucru care va ajuta la schimbarea percepţiei”, a menţionat Sullivan.

Costuri şi accesibilitate

Economia de combustibil a oricărui motor turbo variază în funcţie de factori precum comportamentul conducătorului auto, geografia traseului şi genul traficului. Cu cât şoferul apasă mai tare pedala de acceleraţie, cu atât consumul de carburant este mai mare.

În plus, multe dintre propulsoarele cu trei cilindri nu generează destul cuplu până când turbocompresorul nu este turat suficient. Două din trei unităţi în trei cilindri aflate pe piaţă – cele utilizate de smart şi Mitsubishi Mirage – sunt mai puţin performante în comparaţie cu cele construite de Ford, BMW, Toyota şi GM. Concret, ele nu dispun de turbocompresoare sau injecţie directă a combustibilului.

Mitsubishi şi-a propus ca prin intermediul modelului Mirage să ofere o maşină entry-level accesibilă, care se mândreşte cu o economie de carburant similară unei variante diesel sau hibride, însă la un preţ mult mai mic. Compania nu a avut niciodată intenţia să adauge un turbocompresor sau un sistem de injecţie directă, potrivit declaraţiei lui Bryan Arnett, senior manager responsabil cu planificarea produselor în cadrul Mitsubishi. Obiectivul firmei a fost de a reduce greutatea vehiculului astfel încât motorul să livreze o performanţă adecvată. Mirage cântăreşte doar 845 kg şi poate atinge 100 km/h în 11 secunde.

„Costul şi accesibilitatea au fost principalele aspecte pe care le-am luat în calcul. Decât să ne concentrăm asupra producerii unei puteri superioare, noi am vrut să reducem greutatea totală. Ne-am dorit o maşină care să consume aproximativ 7,1 litri de combustibil”, a precizat Arnett.

comentarii
 
piata auto       revista auto      stiri auto      anunturi auto gratuite