autoplay
A aparut numarul 136
numarul urmator
arhiva autoplay
arhiva autoplay
nissan-renaults-lebanese-brazilian-chief-carlos-ghosn-whose-company-recorded-five-white-collar-suicides-over-16-months-linked-to-overwork-photo-244532-s-1280x782_1406565424
25 Iunie 2014
Planul lui Carlos Ghosn pentru a devansa Toyota, General Motors si Volkswagen

Carlos Ghosn, care va ocupa funcţia de CEO al Renault-Nissan cel puţin până în anul 2018, are ambiţii înalte pentru această alianţă franco-japoneză. Obiectivul său este ca Renault-Nissan să se poziţioneze printre primii trei producători auto din lume.

Ghosn îşi fundamentează strategia în primul rând pe brand-ul Renault, ale cărui produse-cheie vor fi înnoite pe parcursul următorilor trei ani, dar şi pe creşterea semnificativă înregistrată în regiuni geografice majore, precum Rusia sau China. El consideră că alianţa va intra „într-o nouă fază de accelerare”.

Vânzările totale ale grupului Renault-Nissan au fost anul trecut de 8,26 milioane de vehicule, cu 2% mai mult comparativ cu 2012, însă valoarea este destul de îndepărtată de obiectivul stabilit de Toyota, Volkswagen şi General Motors pentru 2014, care speră să livreze peste 10 milioane de unităţi.

Cu toate acestea, analiştii sunt de părere că scopul pe care şi l-a propus Carlos Ghosn ar putea fi realist. „Ajungerea în Top 3 până în anul 2020 nu este un lucru imposibil. Uitaţi-vă la Volkswagen. Cine se aştepta în urmă cu 10 ani ca această companie să aibă un succes atât de mare cum are în prezent?”, a declarat Rabih Freiha, analist în cadrul firmei de cercetare Exane BNP Paribas. Freiha consideră că parteneriatul cu Nissan a sporit considerabil capacitatea de producţie, fapt care va ajuta la construirea unui volum mare de maşini, iar expansiunea mărcii Infiniti va fi remarcabilă. „Per totalul grupului, ei vor ajunge la valori care le vor permite să concureze cu firmele din Top 3. Însă cel mai mult contează profitul, nu doar volumul producţiei”, a subliniat Rabih Freiha.

Câştigarea de teren în faţa rivalilor

Ian Fletcher, analist în cadrul institutului IHS Automotive, crede că alianţa Renault-Nissan va continua să câştige teren în faţa concurenţilor în următorii cinci ani deoarece se preconizează că vânzările sale de vehicule vor creşte într-un ritm mai rapid decât cele ale General Motors şi Toyota. IHS previzionează că livrările grupului franco-japonez vor ajunge la 9,47 milioane de automobile până în 2020.

Pe durata întâlnirii din acest an cu acţionarii Renault-Nissan, Carlos Ghosn le-a transmis că evoluţia volumului de producţie nu va fi însoţită de o scădere a profitului. El îşi propune să mărească profitul operaţional al companiei Renault cu 7% în 2017, faţă de valoarea de 3% consemnată în 2013. În cazul firmei Nissan, se estimează o rată a profitului de 8% în anul 2017, comparativ cu 5,3% în 2013. Ghosn susţine că sinergia dintre Renault şi Nissan reprezintă soluţia de a creşte volumul fără a provoca o urcare astronomică a costurilor.

În luna martie, Carlos Ghosn a anunţat că vor fi luate câteva măsuri majore pentru a ajuta cele două companii să lucreze cât mai bine împreună. Alianţa îmbină patru arii de activitate – inginerie, producţie, achiziţii şi resurse umane – sub conducerea unei noi echipe de manageri, primele două dintre ele fiind supravegheate de directorii propuşi de Nissan, iar celelalte două de reprezentanţii Renault. Ghosn crede că în acest fel se vor economisi 4,3 miliarde de euro până în 2016.

CEO-ul Renault-Nissan a fost criticat adesea pentru faptul că nu a încurajat cele două companii să se integreze mai bine pe durata celor 15 ani de alianţă, însă specialiştii spun că este nevoie de timp pentru derularea acestui proces. „A fost nevoie de 25 de ani ca Peugeot şi Citroen să-şi finalizeze fuziunea după ce Peugeot a achiziţionat Citroen. Vor fi necesari 20 de ani pentru ca Fiat să integreze complet compania Chrysler”, a declarat Gaetan Toulemonde, analist la Deutsche Bank.

Obiectivele principale anunţate de Carlos Ghosn sunt următoarele:

·         Poziţionarea mărcii Renault pe locul al doilea în topul vânzărilor auto din Europa.

·         Consolidarea imaginii Renault de cel mai mare producător auto francez.

În momentul de faţă, Renault ocupă locul al patrulea în topul celor mai vândute mărci auto din Europa, cu un volum de 291.220 de vehicule în primele patru luni din 2014. Pe primele trei poziţii se situează Volkswagen (541.148 de unităţi), Ford (366.332 de maşini) şi Opel/Vauxhall (299.862 de automobile).

Evoluţia brand-ului Renault a fost sprijinită prin debutul de anul trecut al noii generaţii a subcompactului Clio, al noului SUV Captur, precum şi a micuţei maşini Twingo. Însă Ghosn este interesat mai mult de înnoirea unor modele-cheie din segmentul compact şi cel al automobilelor mari care ar contribui ajuta la depăşirea mărcilor Ford şi Opel.

Pentru început, Renault va prezenta noul minivan Espace în luna octombrie, cu prilejul Salonului Auto de la Paris. El va fi urmat de un înlocuitor al maşinii compacte Megane, al minivan-ului compact Scenic şi al sedanului de dimensiune medie Laguna. Aceste noi vehicule se vor baza pe grupul de arhitecturi modulare CMF-CD create special pentru segmentele C (compact) şi D (maşini de dimensiuni medii).

Viitoarele familii Espace, Laguna şi Megane vor fi susţinute tot de platforma CMF-CD, pe care se vor baza în total peste 3 milioane de automobile fabricate în cadrul alianţei, faţă de 700.000 de unităţi câte are la activ actuala arhitectură. În cazul mărcii Nissan, noile Rogue, Qashqai şi X-Trail vor fi primele modele bazate pe platforma CMF-CD care vor fi lansate pe piaţă.

Potrivit lui Carlos Ghosn, aproximativ 80% din viitoarele autovehicule Renault vor fi susţinute de platforme din gama CMF, aspect care va contribui la diminuarea costurilor de dezvoltare cu 30% şi la scăderea cu 20-30% a preţului de vânzare, în funcţie de model.

Anul viitor, Renault-Nissan va lansa o maşină entry-level destinată pieţelor emergente care va fi construită pe platforma CMF-A. În 2016 îşi va face debutul arhitectura CMF-B pentru vehicule sucompacte precum Renault Clio şi Nissan Micra.

Alianţa Renault-Nissan-AvtoVAZ îşi propune să câştige o cotă de piaţă de 40% în Rusia şi cu ajutorul modelului Datsun on-DO, care va fi fabricat în această ţară şi va costa mai puţin de 8.500 de euro.

Creştere pe orice piaţă

O parte importantă a planului imaginat de Ghosn pentru a ajunge printre primii trei producători auto din lume constă în succesul dobândit în regiuni precum China sau Rusia. China este cea mai mare piaţă de desfacere pentru Nissan, acolo fiind consemnate aproximativ 25% din vânzările totale ale companiei japoneze. În curând, alianţa va prelua controlul asupra mărcii ruseşti AvtoVAZ, care construieşte Lada, cel mai bine vândut model auto din Rusia. În China, Renault va începe producţia de crossovere din 2016 în incinta unei fabrici deţinute în parteneriat cu Dongfeng Motor. Uzina va avea iniţial o capacitate de producţie de 150.000 de vehicule, urmând ca numărul să se dubleze ulterior, în funcţie de cerere.

Renault a ajuns destul de târziu pe piaţa din China, însă şeful din regiune al firmei, Jacques Daniel, a declarat pentru publicaţia Automotive News Europe că există un potenţial uriaş pentru marca franceză în această zonă. Obiectivul pe termen mediu al brand-ului Renault constă în a vinde 600.000-700.000 de vehicule pe an în China şi a obţine o cotă de piaţă de 3%.

Analiştii sunt optimişti în privinţa viitorului mărcii Renault în China. „Nu se vor bucura de procente similare celor pe care le-am văzut în cazul producătorilor auto germani în urmă cu trei ani, însă investiţiile companiei Renault nu vor fi o risipă de bani. Încă mai există creştere în regiune”, a subliniat Rabih Freiha, analist în cadrul companiei de cercetare Exane BNP Paribas.

„Strategia care a fost prezentată este destul de realistă având în vedere faptul că se concentrează pe popularele crossovere care vor fi vândute şi în Europa. De asemenea, Renault va încerca să accentueze caracterul franţuzesc al brand-ului şi se va strădui să fie pe placul clienţilor din China”, a adăugat Ian Fletcher, analist în cadrul IHS Automotive.

Miză puternică pe piaţa din Rusia

În 2007, AvtoVAZ a surprins multă lume după ce a respins ofertele de parteneriat lansate de General Motors şi Fiat, optând în schimb pentru colaborarea cu Renault-Nissan. Însă pariul lui Carlos Ghosn pe Rusia trebuie să mai aştepte până la apariţia unor rezultate substanţiale.

După scăderea importantă înregistrată în Rusia, despre care se spunea în trecut că va deveni cea mai mare piaţă auto din Europa şi va surclasa Germania, investiţiile alianţei Renault-Nissan în modernizarea vechii mărci Lada şi în fabrica din Togliatti pot părea acum o mişcare neinspirată. Însă Ghosn, care deţine şi funcţia de preşedinte al AvtoVAZ, priveşte situaţia pe termen lung şi se simte încurajat de creşterea clasei medii, densitatea mică de maşini şi flota învechită. „Recunosc faptul că piaţa a scăzut anul trecut şi probabil va scădea şi anul acesta, dar în momentul în care investim într-un proiect nu ne angajăm pentru un singur an, ci pentru 5, 10 sau 20”, a afirmat Ghosn.

Analiştii văd o decizie bună în angajarea lui Bo Andersson, fostul şef de achiziţii al General Motors, pe postul de CEO al companiei AvtoVAZ. Andersson este foarte priceput în diminuarea costurilor şi este creditat pentru revenirea GAZ, producătorul rus de autobuze şi camioane. Analistul Gaetan Toulemonde de la Deutsche Bank este de părere că Andersson ar putea ajuta ca operaţiunile din Rusia ale alianţei să dobândească rate ale profitului formate din două cifre.

„Există un potenţial mare pe piaţa din Rusia, iar alianţa Renault-Nissan este mai bine plasată decât rivalii săi având în vedere succesul modelelor AvtoVAZ. Cred că poziţia în afaceri se va îmbunătăţi şi mai mult după ce vehiculele Renault şi Nissan vor ajunge pe această piaţă”, a completat Ian Fletcher.

Carlos Ghosn a declarat că alianţa Renault-Nissan-AvtoVAZ îşi propune să obţină o cotă de piaţă de 40% în Rusia, însă nu a specificat data până la care se doreşte atingerea acestui obiectiv. În prezent, Renault, Nissan şi AvtoVAZ au o cotă de piaţă combinată de 32%, o mare dezamăgire fiind provocată de vânzările extrem de reduse ale maşinii electrice Renault Zoe.

Viitorul modelelor electrice pare sumbru

Un alt proiect major al lui Carlos Ghosn îl constituie maşinile electrice, însă evoluţia lor s-ar putea să nu fie la fel de bună ca a celor construite de Volkswagen, companie care ţinteşte primul loc în categoria electro-mobilităţii. Renault a anunţat că nu va atinge obiectivul de a vinde 1,5 milioane de vehicule electrice la nivel mondial până în 2016.

Specialiştii consideră că subcompactul Renault Zoe, de la care se aştepta să devină cel mai bine vândut model electric al mărcii franceze, nu va avea prea mare succes din cauză că este vândut doar în Europa. În schimb, BMW i3 are un potenţial de creştere superior deoarece este comercializat în SUA şi vizează clienţii din categoria premium, cei mai interesaţi de acest tip de maşini. Renault intenţiona să fabrice 150.000 de exemplare ale modelului Zoe în cadrul uzinei din Flins, Franţa, însă producţia de anul trecut a fost de numai 11.130 de unităţi, potrivit firmei de cercetare Inovev.

Maşinile low-cost

Extinderea portofoliului de automobile low-cost prin revigorarea mărcii Datsun este un alt ţel al lui Carlos Ghosn. Marca Dacia a grupului Renault a înregistrat un succes imens în Europa, câştigând o cotă de piaţă de 2,7% în doar patru luni, egalând brand-ul Kia şi surclasând Seat (2,3%). La fel ca Dacia, Datsun îşi propune să atragă persoane care cumpără o maşină pentru prima oară în viaţă. Cele două mărci nu vor concura direct pe nicio piaţă. Dacia este un brand regional concentrat pe zona Europei şi Africii de Nord, iar Datsun se va adresa clienţilor din India, Rusia, Indonezia şi Africa de Sud.

Nissan se aşteptă la un profit operaţional de 4-7% pentru modelele Datsun. IHS Automotive previzionează că vânzările Datsun vor ajunge la 169.819 vehicule în 2020, de la 42.741 de unităţi în acest an. Potrivit estimărilor făcute de analişti, Dacia are un profit operaţional de 9%, acest procent fiind întâlnit de obicei în cazul producătorilor de autombile premium.

Previziuni referitoare la evoluţia alianţei

Carlos Ghosn, în vârstă de 60 de ani, crede că vor fi necesari doi oameni pentru a-l înlocui atunci când va hotărî să se retragă din funcţie. „Nu recomand nimănui să desfăşoare aceeaşi activitate ca mine. Este extrem de obositor să conduci două companii şi să fii nevoit să alergi între două ţări. Eu am făcut acest lucru pentru că nu am avut de ales. Am fost desemnat să ocup o funcţie pentru a aduce un real beneficiu alianţei”, declara Ghosn într-un interviu acordat anul trecut publicaţiei Automotive News Europe.

Renault este dependentă de Nissan, care avea aceeaşi dimensiune ca firma franceză în momentul intrării în alianţă, în anul 1999. Acum, Nissan vinde de două ori mai multe vehicule decât Renault şi a contribuit cu suma de 415 milioane de euro la veniturile nete încasate de Renault în primul trimestru din 2014.

Chiar şi aşa, se pare că structura acţionariatului acestei alianţe nu se va schimba prea curând. Renault controlează 43% din compania Nissan, în timp ce Nissan deţine 15% din acţiunile Renault. „Nu cred că există un procentaj mai bun decât cel pe care îl avem în prezent. Însă nu înseamnă că nu sunt posibile schimbări în viitor”, a precizat Carlos Ghosn.

comentarii
 
piata auto       revista auto      stiri auto      anunturi auto gratuite