autoplay
A aparut numarul 138
numarul urmator
arhiva autoplay
arhiva autoplay
IMG_8825_resize_1366390366
25 Martie 2013
Autor: Dragos Gaspar
Foto: Autoplay
Geneva 2013, editia 83 -- Unele stele rasar primavara

Ce-mi place mie la Geneva este că salonul a rămas cam cum îl ştiu eu din 2005. Nu vrea sub nici o formă să se schimbe, chiar dacă multe s-au întâmplat de atunci. Lumea auto este una extrem de dinamică, dar poate că Geneva se încăpăţânează să nu se schimbe şi pentru a aminti mereu de vremurile bune. N-or fi ele nici acum dramatice, doar Europa le dă constructorilor bătăi de cap. Ei au venit însă la Geneva montaţi să şteargă repede impresia unei luni ianuarie de coşmar, iar discursurile celor mai importanţi oameni din auto au fost pline de vigoare, chiar uşor agresive pe alocuri, semn că toţi sunt montaţi la maximum să găsească drumul cel mai scurt spre succes. Inclusiv în România.

Etalonul Dacia Logan MCV

Puteţi spune ce vreţi, dar nu pot începe cu altceva decât cu Dacia. Mi-am asumat de multă vreme o doză de subiectivism în ceea ce priveşte constructorul de la Mioveni, însă este suficient de mică pentru a nu părăsi limitele realităţii. Apreciez că Dacia nu s-a alăturat şi ea trend-ului şi a păstrat suspansul în privinţa noutăţilor până în momentul conferinţei sale de presă. Ăsta e şi farmecul unui salon, acela de a nu şti sută la sută ce se ascunde sub o prelată. Intuim de cele mai multe ori, dar misterul ar trebui de cele mai multe ori păstrat cât mai mult posibil.

Ei bine, Dacia a putut. Importatorul ei în Germania nu prea s-a putut abţine însă şi a anunţat două noutăţi pentru Geneva. Ei bine, a doua a fost o serie limitată pentru Duster, numită „Aventure”, nicidecum faza a doua a best-seller-ului de la Mioveni.

Dacă la precedenta ediţie a dezvăluit Noul Lodgy, monovolumul cu 5 sau 7 locuri, acum Dacia a lansat în premieră mondială Noul Logan MCV, un break în adevăratul sens al cuvântului. Gama Dacia este în continuare cea mai nouă din Europa, din martie anul trecut constructorul de la Mioveni trimiţându-le pe piaţă, după Lodgy, pe Dokker şi Dokker Van, apoi pe noile Logan, Sandero şi Sandero Stepway la Salonul Auto de la Paris. Duster, lansat acum mai puţin de trei ani, a rămas decanul de vârstă al gamei, facelift-ul pe care îl aşteptam acum fiind amânat cel mai probabil pentru toamna acestui an, când este programat Salonul Auto de la Frankfurt.

Şi, totuşi, Duster a ocupat un loc de cinste în standul Dacia, primind capabilităţi off-road şi mai sporite, însă noul Logan MCV a fost cel aşezat în centrul atenţiei. Faţă de modelul pe care-l înlocuieşte, noua maşină se prezintă cu o siluetă mult mai atrăgătoare. Nu mai este la fel de înaltă, dar să nu credeţi că potenţialul său de depozitare a scăzut cumva. Deloc. Maşina a primit centimetri buni în plus în lungime, fiind cea mai lungă din gama Dacia (4,49 metri), braţ la braţ cu Lodgy. Faţă de monovolum, Logan MCV are doar cinci locuri, însă în raport cu modelul pe care-l înlocuieşte se prezintă cu o cu totul altă deschidere a portbagajului ce atinge o capacitate de 573 litri. Acum dispune de un hayon, aşa cum îi şi stă bine unui break, fiind lăsate deoparte cele două uşi ale vechiului MCV.

N-aş continua cu deosebirile dintre cele două modele pentru că ele sunt evidente, dar trebuie precizat preţul de pornire de 8.990 euro cu care Logan MCV va fi trimis pe piaţa franceză. Pentru România încă n-au fost anunţate preţurile şi se poate specula mult pe tema asta, însă probabil este luată în calcul şi varianta sub 8.000 euro.

Ce-am ratat

Incursiunile printre standurile de la Geneva au fost purtate cu o viteză destul de ridicată, aşa că tot ce mi-a atras atenţia vă voi spune mai jos. Din păcate, spun din capul locului că am ratat standul Pagani şi tare aş fi vrut să văd Huayra, maşină care cred că s-ar fi bătut la Top 5 Geneva 2013. A doua zi, chiar am ridicat capul să zăresc numele Pagani printre expozanţi în centrul halei de la etaj, dar parcă l-a ascuns cineva... Nici n-aş spune că dacă ceva nu mi-a atras atenţia n-a fost important, dar să vedem totuşi cu ce-am rămas după salon.

În prima zi, care a debutat furtunos cu conferinţa de la Dacia, m-am ocupat de primul nivel al salonului elveţian, şi cum intri dai de standurile Renault şi Nissan. Dacia au lăsat-o să se descurce singură la al doilea etaj, încă un semn că ea şi-a luat zborul şi face cu succes faţă concurenţei. Renault a mizat pe micuţul SUV Captur, poziţionat sub Koleos, pentru a se înscrie în trend-ul celor care dau valenţe 4x4 şi la nivel mai mic, destul de bine reprezentat şi la Geneva, dar şi pe break-ul Clio Estate, pentru că break-urile parc-au fost mai multe ca niciodată. Nissan a arătat noul Note, maşină care se înscrie în rândurile celor neînţelese în România, dar şi conceptul Resonance ce se pare că prefigurează noul Murano.

Tot la intrare în hala de la primul nivel am găsit Toyota şi Lexus, ca şi în urmă cu opt ani. Chiar de la primii paşi dai cu ochii de noul RAV 4, care primeşte un plus de prestanţă, iar mai spre centrul standului trona break-ul Auris Hybrid Tourer Sports. Conceptul FT-86 Open a atras destui privitori, ca şi maşinuţa i-ROAD. Lexus a pus motorizare hybrid şi pe noul IS, iar pe lângă superbul LF-FC nu puteai trece fără să-l pozezi din toate unghiurile.

Zonă cu SUV-uri mici

Merg pe latura dreaptă a salonului şi întâlnim Honda, şi ea iubitoare de break-uri la acest salon. A arătat conceputul pentru Civic Touring, dar cu această ocazie a făcut din CR-V al doilea model, după Civic, care primeşte sub capotă noul motor 1.6 litri Diesel cu 300 Nm cuplu şi 120 CP. Va fi pus pe varianta 4x2 cu transmisie manuală, iar ultima fază a conceptului NSX arată şi ea priceperea niponilor pentru maşinile sportive.

Vizavi, Suzuki a dezvăluit noul său crossover, sau SUV mic. Derivat din conceptul S Cross, pe el scria SX4, deşi am văzut că i se mai spune şi S Cross 4. Era prezentă în stand şi actuala versiune SX4, un succes pe piaţa românească. Mazda n-a avut noutăţi majore, iar la Ford mi-a atras atenţia SUV-ul mic EcoSport, care trebuie să calce pe urmele noului Kuga. Lângă Ford au expus şi câţiva constructori care acum câţiva ani erau sub aripa gigantului american. Acum însă au alţi stăpâni, iar Volvo a prezentat facelift-uri pentru şase modele din gamă. Printre ele XC60, S60, S80, neatins rămânând XC 90. Aston Martin impresionează, ca întotdeauna, dar Jaguar şi Land Rover n-au arătat modele cu care să facă impresie bună în România. Toate cele patru mărci amintite nu mai aparţin de Ford, dar am ajuns la Peugeot, unde am remarcat noul 2008.

Demonstraţie de forţă

BMW tot insistă cu conceptele i3 şi i8, însă numai cu Seria 3 GT nu putea face faţă concurenţei din partea rivalului Mercedes-Benz, care în prezenţa superstarului pop american Usher a făcut o demonstraţie de forţă. Divizia AMG şi-a pus pentru prima dată amprenta pe o maşină compactă, A 45 AMG, care dispune de cel mai puternic motor în patru cilindri. Peste 350 CP vor propulsa una dintre vedetele standului care a mai găzduit noua Clasă E şi noul CLA, maşină cu cel mai bun coeficient de aerodinamicitate din lume.

KIA a arătat şi la Geneva cât de harnică este, chiar şi cu radicalul concept Provo, dar nici eforturile sale, ca şi ale altor mărci, nu sunt suficient apreciate în România, în timp ce standul FIAT era marcat de liniile realizate cu modelele Panda şi 500. Alfa Romeo 4C nu putea să nu atragă atenţia, în timp LaFerrari a strâns jurnaliştii ca la urs şi concurează cu mari şanse la titlul de cea mai spectaculoasă apariţie. Şeful Fiat chiar spunea că se bucură că la Ferrari nu e criză, din moment ce are deja 1.000 comenzi pentru bijuteria prezentată, dar care va ajunge doar la vreo 600 de clienţi, selectaţi dintre cei care au deja câte două modele ce poartă emblema cu căluţul cabrat. Rivalii lui LaFerrari săi „jucau” însă la etaj, în timp ce Citroen a arătat noul C3.

Pentru cunoscători

Şi iată-mă urcând pe scara rulantă la nivelul al doilea al salonului. Direct în standul Opel am ajuns şi am văzut acolo decapotabila Cascada, dar şi simpaticul Adam Rocks. Şi Chevrolet a îmbunătăţit SUV-ul Captiva, l-a arătat şi pe Trax, care va fi lansat în toamnă în România, dar privirile le-a atras Corvette Stingray Convertible. Mitsubishi vine în Europa cu Space Star, iar Hyundai a arătat atât ix35 facelift, cât şi Grand Santa Fe. Ca să înconjurăm hala ajungem la mărcile Grupului Volkswagen. Lamborghini a arătat exclusivistul Veneno, concurent clar pentru LaFerrari. Octavia şi Octavia Kombi au fost centrul de greutate al standului Skoda dominat de un alb copleşitor. Audi şi-a arătat valenţele sportive la câteva modele, în timp Volkswagen s-a mândrit cu Golf VII, ce tocmai fusese desemnat „Maşina Anului” 2013 în Europa, căruia i-a alocat şi un break, precum şi varianta GTI, însă şi cross up! a atras atenţia. Bentley a dezvăluit noul Flying Spur, iar la SEAT puteau fi remarcate Leon şi Toledo. Închidem cercul cu Subaru, care a prezentat conceptul Viziv, dar mai ales un 360 de toată frumuseţea.

Interiorul halei l-a găzduit şi pe McLaren P1, maşină care cu LaFerrari şi cu Veneno cred că poate fi alcătuit podiumul celor mai admirate maşini. Chiar şi Bugatti poate fi invidios, dar mijlocul halei de la etaj este de regulă plin cu maşini care-ţi taie respiraţia. Acolo fiecare poate visa în voie, dar să nu uit nici de Model S de la Tesla, un SUV electric. Revenind la reverie, nici nu ştii la care să mergi mai repede, dar iată că în viteaza asta am omis Pagani Huayra. Nu le poţi avea chiar pe toate, dar Koenigsegg, Gumpert, Wiesmann sau KTM te lasă să visezi cât vrei, că nu costă nimic...

comentarii
 
piata auto       revista auto      stiri auto      anunturi auto gratuite