autoplay
A aparut numarul 135
numarul urmator
arhiva autoplay
arhiva autoplay
dragos_resize1_resize_1361560023
25 Ianuarie 2013
Autor: Dragos Gaspar
Veni-va si valul cel bun!

Chiar nu pot să cred că în România pot să ajungă doar valurile cele mai rele. Tot ce începe rău la mii şi mii de kilometri distanţă se propagă şi spre noi, iar efectele percepute pe plaiurile mioritice sunt de regulă dramatice. E limpede că avem parte de încă un început greu de an, măcar al patrulea consecutiv dacă nu şi mai mult, dar poate că finalul va fi cu totul altfel.

Iar când spun asta nu pot să nu mă gândesc cât de bun a fost 2012 de exemplu pentru Japonia, unde vânzările de maşini noi au crescut cu peste 20 de procente. Veţi replica imediat că acolo e altă lume. Bun. Şi în SUA anul trecut a însemnat o consolidare evidentă a poziţiei constructorilor. Tot prea departe de România, sunt de acord. Şi chiar mă bucur când aud că peste tot în lume lucrurile merg din ce în ce mai bine. Toţi producătorii vând mai peste tot în plin, dar mai puţin în Europa. Iată că mă apropii.

Ei bine, anul acesta îşi vor concentra şi mai mult atenţia spre Bătrânul continent, dar până atunci trebuie spus că în Marea Britanie vânzările au crescut în 2012 cu vreo 6 procente, cel mai important progres din 2008 încoace. Iar piaţa insulară reprezintă un barometru extrem de fin. Şi mai aproape, Germania a scăzut cu aproape 3%, dar priveşte acest lucru ca pe o veritabilă victorie şi poate paria de pe acum că în 2013 îi va fi şi mai bine. Spania, Italia, Franţa vor fi în curs de reglare, dar iaca ajung în Ungaria, unde preţul la carburanţi e mai scump şi ca-n Austria. Vecinii noştri vestici au avut anul trecut una dintre cele mai importante creşteri din UE! Dar şi dinspre Est vin veşti bune. Ruşii au cumpărat maşini noi de ameninţă piaţa germană, care este cea mai mare din Europa, şi sunt destui specialiştii care prevăd c-o vor depăşi în 2013.

Printre atâtea semnale totuşi pozitive mi-e greu să cred că nu va ajunge şi la noi acest val şi aproape că aş trece în acest registru şi decizia Rovanei Plumb, ministrul Mediului şi Schimbărilor climatice, în privinţa înlocuirii taxei de primă înmatriculare cu un timbru de mediu, plătit o singură dată, la prima înmatriculare în România a unui autovehicul cu cel mult 8 locuri. Nu este cunoscută deocamdată formula de calcul, dar a menţionat că nu va mai fi luată în considerare cilindreea maşinii, ci doar cât CO2 degajă, şi că va încuraja înmatricularea de maşini mai puţin poluante. Practic, dna. ministru va rămâne definitiv în istorie dacă va împiedica importul de rable şi va impulsiona vânzările de maşini noi, mai ales că modelele EURO 6, hibride sau electrice vor fi scutite de la plata timbrului.

Premierul Victor Ponta vine cu o completare şi susţine că nici nu vrea s-audă ca maşinile înscrise în circulaţie anterior introducerii taxei de primă înmatriculare să fie „taxate” în momentul vânzării şi, coroborând-o pe una cu cealaltă, mai c-ar ieşi un semnal pozitiv. Dacă s-ar găsi cineva să mai deblocheze şi bănuţii care au tot pus frână sistemului de creditare atunci chiar că valul bun de care pomeneam la început l-am putea simţi nu tocmai la sfârşit de 2013. Şi n-am spus nimic de Programul Rabla.

comentarii
 
piata auto       revista auto      stiri auto      anunturi auto gratuite