autoplay
A aparut numarul 140
numarul urmator
arhiva autoplay
arhiva autoplay
25 Octombrie 2017
Autor: Dragos Gaspar
Un nou sezon din -- Taxa de mediu

A trecut iată ceva vreme, unii ar spune că prea multă, de când n-am mai vorbit despre taxa de mediu. Aşa o voi denumi generic, fiind strâns legată de Ministerul Mediului, deşi la fel de bine am putea vorbi despre taxa de poluare. M-am decis să abordez din nou subiectul deoarece a cam sosit timpul să fie luată o decizie care să facă puţină ordine chiar şi cu riscul de a fi o decizie nepopulară. Se discută intens acum, la început de octombrie, de o nouă taxă de mediu şi chiar sper să nu fie doar o sperietoare pentru a scăpa mai repede pe careva de câteva zeci, ori poate sute, de maşini second-hand aduse din străinătate.

Aşadar, poate că măcar acum taxa de mediu va fi tratată cum se cuvine şi în primul rând trebuie găsită o soluţie pentru a nu putea fi considerată discriminatorie. Nu poţi opri pe nimeni să-şi cumpere orice maşină, oricât de veche şi în orice stare tehnică şi estetică, de oriunde vrea el. Îl poţi sfătui, îi poţi prezenta avantaje şi dezavantaje, dar nu-l poţi împiedica să treacă la fapte printr-o taxă care cândva să poată fi considerată abuzivă şi, implicit, recuperată.

Sigur, poţi cumpăra orice vrei, după bunul plac şi atât cât ţi-e punga. La fel de bine însă trebuie să ştii că maşina pe care o vei avea va trebui să respecte totuşi câteva criterii, în principal cele legate de mediu, de poluarea excesivă la care s-a ajuns sau de traficul din ce în ce mai sufocat. Ba nu, reformulez, chiar nu trebuie să respecte acele criterii, dar proprietarul să fie gata să plătească pentru nerespectarea lor. Aici e marea problemă. Cum ar trebui să plătească? Iar în primul rând să existe siguranţa că plăteşte.

Am tot spus în anii trecuţi că taxa de mediu ar trebui inclusă în impozitul pe care fiecare proprietar trebuie să-l achite anual, impozit care să crească substanţial pe măsură ce emisiile unei maşini se îndepărtează de normele de poluare actuale. Mi s-a replicat că oamenii nu-şi plătesc impozitul şi statul nu-şi poate permite să piardă sume atât de importante. Nu văd însă ce anume ar împiedica statul, aşa cum RCA este obligatorie, aşa cum ITP este obligatorie, să-ţi permită să circuli cu maşina numai dacă faci dovada achitării impozitului. O hârtiuţă adăugată la actele maşinii chiar n-ar fi aşa o mare povară pentru proprietar, dar în schimb îi va acorda toate drepturile posibile de a circula cu maşina aleasă.

Discuţia este însă suficient de lungă şi nu este deloc exclus s-o continuăm cât de curând, în funcţie şi de decizia ce va fi luată la Ministerul Mediului.

comentarii
 
piata auto       revista auto      stiri auto      anunturi auto gratuite