autoplay
A aparut numarul 138
numarul urmator
arhiva autoplay
arhiva autoplay
25 Ianuarie 2015
Autor: Dragoş Gaşpar
Masinile autonome nu-s pentru jungla

Semne bune pare a avea 2015 şi nu-i prima oară când spun că am cam avea nevoie cu toţii de un an bun. Departe de noi, tocmai la Detroit, la primul salon auto de anvergură, industria auto pare a-şi recăpăta, încet dar sigur, strălucirea de altădată. Departe de noi, dar „valul” de care am mai vorbit prin această pagină pare a ajunge în sfârşit şi pe meleagurile noastre şi sunt convins că acest an va fi unul mai bun decât 2014.

La Detroit, însă, ca şi la Las Vegas cu câteva zile mai devreme, la CES 2015, acolo unde au fost prezentate ultimele minuni tehnologice, am putut observa un nou trend pe care constructorii auto îl îmbrăţişează din ce în ce mai strâns.

De câţiva ani buni, toţi s-au împrietenit cu mediul, de nu exista stand fără o maşină albă sau care să demonstreze că reducerea noxelor până la zero este una din principalele lor preocupări. Au fost la început tentativele hibride, iar cine a exploatat cum se cuvine momentul a câştigat nu doar bani, ci şi notorietate. Tonul fiind dat, a pornit o veritabilă cursă a modelelor propulsate altfel decât în mod tradiţional, iar maşinile electrice au început şi ele să conteze prin statistici.

Cât timp mai este ţiţei nu vor putea face legea, aşa că a cam sosit momentul pentru o nouă tendinţă. Ei bine, constructorii auto încep să-şi prezinte modelele autonome, care se conduc singure. Sunt unii care le şi văd deja circulând nestingherite pe străzi prin 2020, deşi perspectivele ceva mai rezonabile se îndreaptă undeva spre 2035. Am condus maşini care parchează singure, am testat maşini care frânează singure, dar maşinile prezentate zilele trecute pur şi simplu merg singure. Sigur, poţi interveni oricând, dar ele sunt capabile, după ce le spui unde trebuie să ajungă, să se descurce singure prin oraş. Se spune chiar că numărul accidentelor va scădea simţitor, dar, după ce ai setat destinaţia, poţi, în funcţie de opţiunile modelului, să te întorci cu spatele la parbriz şi să porţi nestingherit o discuţie sau orice altceva ţi se pare util. Poţi rămâne şi cu faţa la volan, pentru o doză în plus de control, dar maşina se transformă într-un veritabil salon pe roţi, nivelul la care s-a ajuns fiind aproape inimaginabil.

Luna trecută v-am spus despre o păţanie a mea în trafic şi mai am câteva rânduri să vă relatez alta, aproape inimaginabilă. Am lăsat câteva ore în Ajun de Crăciun o maşină de test într-o parcare subterană. Din respect pentru ambele brand-uri nu le voi spune numele. Am parcat însă impecabil. N-am deranjat pe nimeni, n-am supărat pe nimeni, dar am găsit-o zgâriată pe o porţiune care nu intra în aria camerei de supraveghere. Zeci de zgârieturi, mai fine sau mai profunde, care nu puteau fi produse de o maşină, ci de o mână! Iar eu vorbeam mai sus de maşini autonome...

comentarii
 
piata auto       revista auto      stiri auto      anunturi auto gratuite