autoplay
A aparut numarul 137
numarul urmator
arhiva autoplay
arhiva autoplay
dragos_resize1_resize_1426957883
25 Februarie 2015
Autor: Dragoş Gaşpar
Ce nu pricep la retragerea unui simbol

Salonul de la Detroit ne-a arătat cât se poate de clar că industria auto poate să zâmbească din nou. Lansările au început să-şi recapete strălucirea dinaintea crizei, iar mai toţi constructorii afişează un optimism copleşitor. În martie vom vedea ce ne rezervă Salonul de la Geneva la acest capitol, însă, din păcate, acolo nu va mai putea fi admirat un model care ani de-a rândul a stârnit multă emoţie printre europeni.

Parcă nu l-am zărit nici la Paris, în toamna trecută, dar am trecut repede peste absenţa sa pentru că nu avea vreo noutate de arătat. Honda avea atunci alte modele pe care să le scoată în faţă, modele pe care îşi pliază acum strategia în Europa. Din păcate, Accord, pentru că despre el este vorba, nu mai face parte din planurile sale! Honda manifestă şi în acest caz un pragmatism dus la extrem şi recunoaşte că a pierdut lupta cu rivalii germani.

N-a vrut să creadă în Accord până în pânzele albe, model care a ajuns în Europa în 1977. Din 1992 l-a construit în Anglia, la Swindon, iar maşina a reuşit să atragă interesul clienţilor nu doar datorită fiabilităţii sale şi a costurilor avantajoase. Eu şi acum suspin după generaţia Honda Accord ajunsă în România în 2005, cu un motor Diesel de excepţie. Am mers multe sute de kilometri cu acea maşină şi îmi amintesc şi acum cum pe o autostradă din Elveţia, la primele ore ale unei dimineţi răcoroase dar însorite de martie după o noapte prin Germania la -23 grade Celsius, în drum spre Salonul Auto de la Geneva, am văzut pe vitezometru 240 km/h de se îngusta drumul la câteva sute de metri în faţă. Excepţională acea maşină, excelent motorul de 2,2 litri care nici nu mai ştiu câte recorduri mondiale avea să stabilească. 

După ce producţia Accord a fost mutată în Japonia a început declinul. Honda n-a mai putut oferi discount-uri similare celor propuse de rivalii europeni, iar criza i-a fost fatală. Aproape 3.500 de unităţi Accord au fost vândute în Europa în 2014, cu 19% mai puţin faţă de anul precedent. Foarte puţin, mult prea puţin, extrem de puţin pentru Accord! Aproape nu-mi vine să cred că poate fi adevărat.

Acum zece ani, o maşină cu un raport preţ/performanţe de excepţie se bătea cam de la egal la egal cu modelele premium şi mulţi clienţi au ajuns s-o prefere pentru că plăteau o sumă considerabil mai mică pentru măcar aceeaşi emoţie şi mai puţini bani pentru a-i asigura întreţinerea. Şi-am enumerat doar două dintre multele atuuri ale berlinei de clasă medie. Şi iată că s-a ajuns ca în numai zece ani Accord să dispară din Europa!

Poate şi Honda ar avea câteva întrebări la care ar trebui să răspundă, dar pentru că a decis să se retragă acum nu-i chiar de condamnat. A recunoscut, bărbăteşte, că a pierdut o luptă şi aşa cum îi ştiu pe japonezi îşi vor stoarce toate puterile pentru a demonstra tuturor cât de bun e produsul lor. Peste un an, doi, trei sau poate peste zece. Dar Honda se pare că a anunţat că retrage Accord dintr-un segment din Europa pe care nu se va mai reîntoarce! Asta însă chiar nu mai înţeleg. Declaraţia îi aparţine unui angajat Honda, dar nu unul japonez, aşa că mai e o speranţă!

comentarii
 
piata auto       revista auto      stiri auto      anunturi auto gratuite