autoplay
A aparut numarul 140
numarul urmator
arhiva autoplay
arhiva autoplay
25 Noiembrie 2017
Autor: Dragos Gaspar
Cat de elegant poate sa nu fie taxa!

Am vorbit în numărul trecut despre taxa de poluare pe care guvernanţii vor s-o introducă pentru a deveni mai prietenoşi cu mediul, dar între timp n-am auzit să fi luat vreo decizie finală. O tot scaldă printre capacitate cilindrică, norma de poluare şi noxele emise, de parcă ar aştepta să-şi vândă unii rablele pe care le-ar mai avea pe stoc şi abia apoi să se hotărască. Asta pentru că totuşi ceva trebuie făcut!

Cum spuneam şi data trecută, nimeni n-are voie să îngrădească dreptul omului de a-şi cumpăra o maşină la mâna a doua de unde vrea el, de care capacitate cilindrică vrea şi oricât de veche, asta ca să prindem la un loc norma de poluare cu emisiile într-o legătură destul de logică. Omul alege în funcţie de ce vrea şi mai ales de ce-şi permite şi din acest punct de vedere poate fi doar sfătuit, dar nu obligat. Dar din momentul în care şi-a înmatriculat maşina, de preferinţă în România, atunci el va circula pe drumurile patriei nicidecum singur, ci alături de mulţii alţii ca el sau de alţii care când îşi cumpără o maşină nouă sau una SH de doar câţiva ani poate că se gândesc, măcar un pic, şi la ce iese pe ţeava de eşapament, ce lasă şi în urmă pentru a fi inhalat. Ei bine, cu toţii trebuie să ştie că pentru ce lasă în urmă trebuie să fie pregătiţi să plătească. Logic: cu cât laşi mai mult cu atât să plăteşti mai mult.

Mi s-a părut că un impozit adaptat şi la nivelul de noxe, nivel stabilit la înmatriculare şi care ar putea fi remăsurat la fiecare ITP, ar fi cea mai simplă soluţie de aplicare mai mult a unui principiu decât a unei taxe. Nu i-ar mai spune taxă şi poate că multe din căile de atac vor fi obturate. Obligativitatea purtării dovezii că ai achitat impozitul, la fel ca RCA de exemplu, ar înlătura varianta că oamenii ar fi tentaţi să ocolească ghişeele, aşa că în discuţie ar mai putea intra doar dacă pot fi diferenţiaţi cei care circulă de doar câteva ori pe lună faţă de cei care merg zilnic cu maşina ce poluează înfiorător.

Intrăm însă într-o discuţie pe care totuşi parcă mai degrabă ar trebui s-o poarte fiecare viitor cumpărător atunci când îşi face calcule dacă se justifică sau nu achiziţia, deoarece între timp fiecare drum începe să fie tot mai plin de nu mai există precedent, iar prin unele zone nivelul de poluare a atins cote nu ameninţătoare, ci pe acelea care solicită de urgenţă luarea unor măsuri corecte, nu care să te ducă cu gândul că există unele interese în spate, însă despre asta vom mai vorbi...

comentarii
 
piata auto       revista auto      stiri auto      anunturi auto gratuite