autoplay
A aparut numarul 138
numarul urmator
arhiva autoplay
arhiva autoplay
25 Iunie 2014
Autor: Dragos Gaspar
10 ani de succes

Împlinirea a 10 ani de când a fost prezentată Dacia Logan, maşina care a stârnit o mică revoluţie în Europa, nu putea să nu se bucure de spaţii întinse în acest număr. Nu ne-am concentrat însă pe tot ce s-a petrecut în aceşti zece ani de graţie ai uzinei de la Mioveni, în care a cucerit, uşor dar sigur, cotă de piaţă pe oriunde a ajuns cu produsele sale, ci mai ales pe ce înseamnă în prezent Dacia şi Renault în România, cu trimitere directă la viitorul apropiat.

Nu este prima oară când spun că sunt suporter înfocat al tot ceea ce face Dacia, mai ales că face atât de bine încât parcă ţi-e şi greu câteodată să crezi că noile Logan, Sandero sau Duster ies de pe porţile unei uzine din România. Am avut privilegiul, şi nu o dată, să pot vedea cât de apreciate sunt maşinile Dacia în Europa, şi dacă ar fi să derulez înapoi aş ajunge la concluzia că totul a fost făcut într-un timp record, semn că şi în România se poate munci repede şi bine.

Însă şi succesul are propriul său preţ. Cum nu s-a aşteptat nimeni de la Renault ca victoriile Daciei să fie înregistrate pe atât de multe pieţe, mai ales pe cele mature şi pline de pretenţii din Vestul Europei, probabil Renault nu se aştepta nici ca la Mioveni să urce repejor costurile de producţie, iar în aceste costuri salariile angajaţilor au un rol determinant. Toate bune şi frumoase până aici, numai că în Maroc costă mult mai puţin producţia unei maşini şi, în plus, e şi mult mai uşor de ajuns de acolo în Portugalia sau Spania. Temerile că Renault va reloca producţia de la Mioveni în Maroc, la Tanger, nu pot fi reale, pentru că tot ce s-a reuşit cu Dacia nu s-a făcut bătând din palme.

Iar în toţi aceşti zece ani angajaţii de la Dacia au demonstrat că se poate mereu conta pe ei, că pot realiza maşini din ce în ce mai bune, aşa că ei au trecut şi de testele pentru a scoate din propriile mâini şi modele cu altă siglă. Dacă va fi să meargă o parte din producţie în Maroc, atunci nu cred că se va petrece acest lucru fără ca gaura să fie acoperită imediat cu maşini care acum sunt produse la uzine unde costurile sunt mult mai mari ca în România, diferenţa dintre ele fiind considerabil superioară celei dintre România şi Maroc. Nu înseamnă că la Mioveni se poate de acum dormi binişor pe-o ureche, deoarece provocările ce vor veni vor fi şi ele pe măsura acestor 10 ani de succes.

comentarii
 
piata auto       revista auto      stiri auto      anunturi auto gratuite