autoplay
A aparut numarul 136
numarul urmator
arhiva autoplay
arhiva autoplay
analiza_resize_1411308107
25 August 2014
Volkswagen ar putea devansa Toyota in topul vanzarilor globale

Grupul Volkswagen se apropie cu paşi rapizi de Toyota Motor Corp. în clasamentul vânzărilor mondiale de maşini, mai ales graţie expansiunii din China – cea mai mare piaţă auto din lume –, dar şi datorită faptului că Toyota se concentrează acum mai mult asupra calităţii.

Toyota a ocupat poziţia de lider al industriei auto în ultimii doi ani, iar pentru prima jumătate din 2014 compania niponă a raportat o creştere a livrărilor globale cu 3,8%, volumul total ajungând la nivelul record de 5,097 milioane de vehicule.

Însă Volkswagen evoluează chiar şi mai repede, de aceea se crede că ar putea egala sau chiar depăşi Toyota. Grupul german a vândut 4,97 milioane de vehicule în intervalul ianuarie-iunie 2014, cu 5,9% mai mult comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut, aici nefiind însă incluse cifrele realizate de producătorii de camioane Scania şi MAN.

Conform unei previziuni efectuate de IHS Automotive, vânzările totale ale grupului VW din primul semestru al anului curent, luându-le în considerare şi pe cele înregistrate de MAN şi Scania, depăşesc 5,07 milioane de unităţi. În schimb, rezultatul raportat de Toyota, sprijinit puternic de clienţii din SUA, China şi Europa, depăşesc prognoza IHS care menţiona 4,83 milioane de maşini.

Compania General Motors, pe care Toyota a devansat-o în urmă cu doi ani, a anunţat că a vândut 4,92 milioane de vehicule în primele şase luni din 2014.

Piaţa chineză este crucială

Chiar dacă Toyota reuşeşte să-şi menţină poziţia de lider în primul semestru, situaţia nu pare a fi la fel de sigură pentru întregul an.

„China este principala forţă a industriei auto globale, iar gradul în care o companie se concentrează asupra acestei regiuni este corelat cu performanţa vânzărilor sale din lume”, a precizat Yoshiaki Kawano, un analist din Tokyo al firmei IHS Automotive.

În China – cea mai mare piaţă de desfacere atât pentru Volkswagen, cât şi pentru General Motors – s-a înregistrat o creştere cu 11% a livrărilor de vehicule pentru transportul pasagerilor, ajungând la 9,6 milioane de unităţi în primele şase luni din 2014, a informat Asociaţia Chineză a Producătorilor de Automobile. Vânzările grupului VW în zonă s-au majorat cu 18% până la 1,8 milioane de maşini, depăşind performanţa GM de 11% şi 1,73 milioane de unităţi. Toyota, care anul trecut fusese surclasată de Ford în China, a raportat o creştere a livrărilor cu 12% până la 465.900 de automobile.

În 2013, Volkswagen a vândut 3,27 milioane de vehicule în China şi are de gând să investească 18,2 miliarde de euro în noi uzine şi produse construite în acea regiune împreună cu partenerii chinezi, în perioada 2014-2018.

Toyota a stopat ridicarea de noi fabrici până în 2016, preşedintele Akio Toyoda menţionând că firma se axează acum pe realizarea unor maşini mai bune, nu doar pe obţinerea unor volume mari de vânzări.

„Chiar dacă Toyota s-ar răzgândi curând în privinţa investiţiilor potenţiale, abia în 2017 acele uzine ar putea începe să opereze”, a afirmat Takaki Nakanishi, analist auto şi CEO al Institutului de Cercetare Nakanishi.

Toyota conduce plutonul în SUA

Toyota se situează în faţa grupului VW în Statele Unite, acolo unde beneficiază de pe urma dorinţei clienţilor de a conduce SUV-uri, aceste vehicule fiind pe punctul de a depăşi vânzările de sedanuri pentru prima dată în istoria pieţei auto nord-americane. Livrările mari ale modelelor Toyota Highlander şi Lexus GX au ajutat compania japoneză să câştige o cotă de piaţă ridicată în SUA, în timp ce VW a anunţat o scădere a vânzărilor şi intenţia de a lansa un SUV de dimensiune medie în anul 2016.

„Ei se descurcă foarte bine atunci când vine vorba despre construirea unor produse pe placul clienţilor. La polul opus se situează cei de la Volkswagen, care nu au descifrat încă această piaţă. Ei nu au succes în America de Nord din cauză că nu au înţeles dorinţele clienţilor”, a declarat Jim Press, consultant în cadrul alianţei Renault-Nissan.

În SUA, vânzările SUV-ului Highlander au crescut cu 17% în acest an, până în luna iulie, iar cele ale crossover-ului RAV4 au avansat cu 15%. De asemenea, Toyota aproape că a dublat livrările noii versiuni a modelului Lexus GX.

SUV-urile au reprezentat 36,5% din înmatriculările de autovehicule noi din SUA pe parcursul lunii mai, în timp ce sedanurile au constituit 35,4% din total, conform statisticilor publicate de IHS Automotive. Cu un an în urmă, sedanurile deţineau încă supremaţia în faţa SUV-urilor, cu 36,6% la 33,9%.

Modelele din categoria SUV oferite de Toyota şi Lexus au depăşit vânzările Volkswagen şi Audi cu un raport de 7:1 în SUA, în luna iunie, potrivit datelor Autodata Corp. Din dorinţa de a schimba această situaţie, VW plănuieşte să introducă un SUV cu şapte locuri în gama sa de produse începând din 2016 şi să construiască maşina în cadrul uzinei din Tennessee.

Analistul Takaki Nakanishi crede că Toyota va anunţa investiţii în noi fabrici în viitorul apropiat. Se zvoneşte chiar că firma niponă ar putea deschide o uzină în Mexic.

Toyota şi Volkswagen au estimat că vor vinde peste 10 milioane de vehicule în decursul anului actual. În 2013, Toyota a livrat 9,98 milioane de automobile, ocupând primul loc în industrie pentru al doilea an consecutiv, fiind urmată de VW cu 9,73 milioane de unităţi şi GM cu 9,71 milioane de maşini.

Noi modele-cheie

Maşinile noi ce vor fi lansate de Toyota şi Volkswagen în următoarea perioadă vor stabili care dintre cei doi producători auto va termina anul pe primul loc din clasament.

Toyota intenţionează să pună în vânzare o variantă îmbunătăţită a modelului Camry în cel de-al treilea trimestru din 2014 cu scopul de a-şi consolida poziţia în SUA. Camry a depăşit rivali precum Honda Accord, Nissan Altima şi Ford Fusion în prima jumătate a anului, bucurându-se de o creştere a vânzărilor cu 7,2%.

Passat, cel mai bine vândut sedan al grupului Volkswagen, va deveni primul model al companiei echipat cu un display transparent care proiectează informaţii despre viteză şi navigaţie deasupra volanului. În plus, VW vrea să îşi recapete poziţia de lider pe piaţa sedanurilor din Europa, după ce Passat a fost depăşit, în 2013, de BMW Seria 3.

Volkswagen şi Toyota au devansat rata medie de creştere a industriei auto din Europa, din prima jumătate a anului 2014, acolo unde companiile au înregistrat zece luni consecutive de evoluţie pozitivă a vânzărilor, cea mai lungă perioadă din ultimii patru ani. Cererea de maşini îşi revine de la nivelul extrem de scăzut atins în 2013, livrările avansând cu 7,1% pentru VW şi 6,8% pentru Toyota, potrivit Asociaţiei Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA).

Profitabilitatea companiilor

În ciuda expansiunii grupului Volkswagen, rata profitului său din 2013 a fost de numai 2,9%, în timp ce divizia auto a firmei Toyota a obţinut un procent de 8,8%, iar Hyundai Motor Co – 9%. Cea mai mare parte a producţiei VW este realizată în Germania, unde muncitorii şi-au asigurat o creştere semnificativă a salariilor anul trecut.

comentarii
 
piata auto       revista auto      stiri auto      anunturi auto gratuite