autoplay
A aparut numarul 140
numarul urmator
arhiva autoplay
arhiva autoplay
2009-dacia-logan-facelift
15 August 2009
Autor: Lucian Vlad
Vinzarile auto din Romania sint in cadere libera. Ar trebui sa ne ingrijoram?
Ne aflam la jumatatea anului 2009 si s a tras linia dupa prima numaratoare completa a unitatilor vindute pe piata auto din Romania. Rezultatele, cu toate ca au fost anticipate, sint ingrijoratoare, iar semnele de revigorare se lasa inca asteptate. Cine a avut mai mult de pierdut si cine a tinut fruntea, vom vedea in cele ce urmeaza
Renault-Clio
Skoda-Octavia
Skoda-Octavia
Skoda-Octavia
2009-Hyundai-Accent
Un prim semestru jalnic
Acum nu foarte multa vreme in urma, Romania, pe linga statele Europei Centrale si de Est, cunostea cresteri in vinzari insemnate, motiv pentru care marii jucatori ai industriei auto mondiale si au indreptat atentia asupra noastra. Era pe atunci un lucru firesc, cind raportam de la an la an ritmuri accelerate de expansiune economica, fapt ce a dus la atragerea investitiilor straine, iar de aici intreg mecanismul economic a inceput sa functioneze. Vinzarile auto au crescut constant si aproape exponential in perioada 2007, 2008, motiv pentru care azi gasim in oferta importatorilor autorizati din Romania nu mai putin de 310 modele de autoturisme, fiecare venind in diferite forme de caroserii si de echipare.

In prima jumatate a anului 2008, dealerii autorizati din Romania au vindut nici mai mult, nici mai putin de 176.385 unitati, iar la sfirsitul anului, dupa ce s a tras linia, au fost numarate 270.995 unitati livrate.

Anul 2009 ne a "aruncat in brate" efectele unei crize economice ce si trage radacinile din alte domenii si vine de pe alte plaiuri. Bineinteles, ea s a manifestat diferit pe piete diferite, insa polul economic de care vorbeam mai inainte a primit o lovitura cum nu se poate mai dura. A venit ca o "pesta" si s a inversunat asupra ramurilor cheie ale economiei, iar industria auto a fost una dintre ele. Aici, imi pare ca efectele au fost amplificate si de o alta criza, mai autohtona, dar poate la fel de periculoasa. As numi o "criza romaneasca" ce se manifesta prin frica si oportunism, prin precautii exagerate si specula ieftina. Parca a fost asteptat momentul asta de dezechilibru, tocmai pentru oportunitatile ce apar de aici. Spun asta fiindca cifrele vorbesc de la sine: in primele sase luni a acestui an, vinzarile auto in Romania au cazut la 79.060 unitati livrate per total, iar asta inseamna o scadere cu 55,2% fata de aceeasi perioada a anului trecut. Ca sa nu mai vorbesc de faptul ca previziunile sint sumbre: se preconizeaza ca in 2009 se vor vinde aproximativ 140.000 autovehicule, ceea ce ne arunca la nivelul anului 2003. Pe de alta parte a fost laudabil efortul dealerilor auto de a veni cu oferte din ce in ce mai avantajoase, cu discount uri ce pe alocuri ajung la aproximativ 25% din pretul de lista.

Cit costau acum un an cele mai rivnite modele
Si daca tot am ajuns in acest punct, ma gindesc sa aruncam o privire asupra celor mai vindute masini din Romania si mai ales sa vedem cit costau ele anul trecut.
Dacia Logan, modelul producatorului din Pitesti este cel mai vindut autoturism in Romania, cu 51.149 masini comercializate de a lungul anului 2008 si numai 13.990 unitati livrate catre clienti in prima jumatate a anului curent. Cu toate ca preturile pentru toate modelele din gama Dacia au ramas neschimbate de la sfirsitul anului 2007, avantajele au venit din alta parte. Dacia a lansat versiunea "low end" a modelului Logan (numita Logan), ce se poate comercializa la pretul de 5.900 de euro (4.995 euro prin Programul Rabla), in conditiile in care Logan a suferit un facelift, a primit ABS ca echipare in serie, iar garantia a fost extinsa la 3 ani. Recent, s a lansat si motorul de 1,2 litri benzina, 75 CP, de provenienta Renault, fapt ce vine sa completeze oferta celor de la Dacia.

Ruda prin alianta a Loganului, Renault Clio, a fost comercializat in 11.328 de unitati anul trecut si numai 2.956 bucati livrate catre clienti in primul semestru din 2009, mai putin cu 51,9%, comparat cu aceeasi perioada a anului trecut. In 2008 un Clio Authentique cu motor de 1,2 litri benzina si 75 CP putea fi achizitionat la un pret de 10.199 euro, TVA inclus, iar azi, in conditiile in care a aparut modelul nou, aceeasi varianta de motor si nivel de echipare se vinde cu 10.700 euro cu TVA, insa pretul de pornire este de 8.990 euro cu TVA.
Politica celor de la Kia a fost de a reduce pretul celui mai vindut model. cee'd de 1,4 litri benzina si 109 CP, in echiparea Best costa azi 11.259 euro, fata de 11.584 euro pretul la care putea fi achizitionat modelul in 2008.

Volkswagen Golf, ajuns anul acesta la cea de a VI a tinerete, s a bucurat mereu de o mare popularitate in rindul romanilor, astfel incit in 2008 ocupa locul patru in topul celor mai vindute masini noi din import. Pretul Golfului V in versiunea sa de baza cu motor benzina de 1,4 litri si 80 CP, 2/3 usi, era de 13.668 euro cu TVA pentru anul 2008. In comparatie, noul Golf ajunge in prezent la 14.060 euro cu TVA, dar cu o multitudine de imbunatatiri si cu ESP in dotarea standard. Cu toate acestea, cele 1.585 unitati comercializate in primele sase luni din 2009 inseamna o scadere in vinzari cu 33,4 procente.

Etern rival al Golfului, Ford Focus reuseste sa obtina locul trei in topul celor mai vindute modele din import. Noul model Focus a fost lansat in martie 2008 si s a comercializat la un pret de 12.792 euro cu TVA. Anul acesta, acelasi model poate fi achizitionat la pretul de 10.600 EUR cu TVA, pret atins gratie programului de innoire a parcului auto.

Performerul Hyundai
Acestea sint citeva exemple ce vorbesc de la sine despre performantele lor in vinzari si nu lipsit de importanta, efortul importatorilor oficiali in Romania de a impulsiona vinzarile pe o piata aflata in cadere libera. Dar sa vedem cine au fost primii zece clasati in topul celor mai vindute marci pe plaiurile mioritice.

Peugeot ocupa pozitia a 10 a anul acesta cu 2.162 masini vindute, in scadere cu 64% fata de aceeasi perioada a anului trecut. Astfel, marca franceza are o cota de piata de 3,1%, in scadere cu un punct procentual si de pe pozitia a 8 a anul trecut, la cea din prezent.

Fiat reuseste o performanta demna de pomenit. Clasata pe locul 9 in prima jumatate a anului, ea urca de pe locul 12, pozitie ocupata in aceeasi perioada a anului trecut. Cu toate acestea, vinzarile au scazut cu 36%, ajungind la 2.840 unitati comercializate. Performanta marcii italiene se materializeaza intr o crestere a cotei de piata, de la 3,1% la 4% in acest an.
Cu 2.867 modele vindute in primul semestru din 2009, cu o cota de piata ce atinge 4,1% fata de 2,8% in aceeasi perioada a anului trecut, Kia reuseste sa fie marca cu cea mai mare crestere in top, de pe pozitia 14 in 2008, la pozitia a 8 a anul acesta. Insa si in acest caz, vinzarile efective au scazut cu 28% fata de ianuarie iunie 2008.

Opel a fost aproape de a intra in faliment in primavara lui 2009, fapt ce a afectat intr o oarece masura si vinzarile de pe plan local. In scadere cu 63%, ocupind locul 7, marca germana a livrat catre clienti abia 3.330 de unitati, iar asta inseamna o cota de piata de 4,7%, fata de 6,2% anul trecut. Dar sa speram ca pina la finele anului si odata cu lansarea noului model Astra situatia sa se amelioreze.

Locul 6 este ocupat de Ford cu 4.077 modele vindute in primul semestru, in scadere cu 56% fata de prima jumatate a anului trecut. Comparativ, Ford cade de pe pozitia a 5 a in perioada ianuarie iunie 2008 pe 6 in 2009, avind o cota de piata de 5,8% in prezent, fata de 6,4% anul trecut.
O alta marca ce a inregistrat scaderi semnificative in vinzari este Skoda. Daca in perioada ianuarie iunie 2008, producatorul ceh avea o cota de piata de 8,8% in Romania si ocupa locul 2 in clasamentul celor mai vindute marci, aceeasi perioada din 2009 a adus o scadere a livrarilor cu 67%, mai exact 4.426 unitati comercializate, ceea ce o pozitioneaza pe locul 5 in prezent, cu o cota de piata de 6,3%.

Volkswagen reuseste si in primul semestru din 2009 sa si pastreze pozitia a patra ce o ocupa in aceeasi perioada a anului 2008. De altfel, producatorul german traseaza o constanta, obtinind rezultate foarte bune in vinzari pe intreaga piata europeana. Se pare ca marca aceasta vinde bine indiferent de conjunctura, sau poate a gasit cheia succesului si stie s o foloseasca cu maiestria tipic germana. Oricum ar fi, cert este ca in Romania se bucura de o mare popularitate, iar asta se reflecta in 5.143 unitati vindute pe plan local in prima jumatate a anului. Chiar daca fata de perioada similara din 2008, VW a livrat cu 49% mai putine masini, in climatul economic actual cota de piata a crescut la 7,3%.

Intre Volkswagen si Renault lupta a fost cit se poate de strinsa, departajarea facindu se numai la 3 unitati vindute, suficiente insa sa ofere marcii franceze pozitia a 3 a in top. In primele sase luni ale acestui an au fost vindute 5.146 autoturisme, in scadere cu 53% comparativ cu primul semestru din 2008, iar cota de piata a producatorului in Romania a scazut la 7,3%, de la 7,5% anul trecut.

Marele cistigator al acestui clasament ocupa locul 2. Spun asta pentru ca anul trecut, ocupa pozitia a 7 a in acelasi clasament, dar poate mai important este faptul ca a reusit sa fie singura marca din top zece care a livrat in perioada ianuarie iunie 2009 mai mult decit in aceeasi perioada a anului 2008. Cei de la Hyundai, caci despre ei vorbeam, au comercializat anul acesta 6.401 unitati, in crestere cu 6 puncte procentuale fata de prima jumatate a anului trecut, cota de piata crescind de la 4,1% in 2008 la 9,1%!!! anul acesta. In aceste conditii este inevitabil sa te intrebi cum au reusit o asemenea performanta? Sa fie politica lor de pret, sa "dam vina" pe marketing sau sa fim rautaciosi si sa spunem ca rezultatele de anul trecut au fost foarte slabe? Oricum ar fi situatia, nu este locul aici pentru asemenea judecati, ba mai mult consider ca rezultatul in sine aduce o unda de optimism in momentele grele prin care trece piata auto.

In fine, ajungem la marca cu cele mai multe unitati vindute. Producatorul autohton Dacia a livrat un numar de 21.542 unitati, in scadere cu 46,7% fata de primul semestru al anului trecut. Cresterea cotei de piata de la 27,9% la 30,5% se datoreaza in principal climatului pietei auto din Romania.

Ar trebui profitat de oportunitatile pe care in mod normal nu le-am fi avut
Dupa ce am vazut spre ce marci s au indreptat optiunile romanilor, propun sa trecem in revista si citeva modele, care in ciuda trendului negativ au inregistrat vinzari bune si au reusit sa marcheze o crestere in acest sens. Astfel, Hyundai Accent a obtinut o crestere de 21% cu un total de 1.729 unitati livrate, la fel ca Hyundai i30, 1.670 modele vindute in crestere cu 12,2%; Hyundai i10 tine trendul dat de producator si marcheaza 1.268 unitati comercializate, mai mult cu 4,8% fata de aceeasi perioada a anului trecut. Suzuki Splash a vindut cu 528% mai mult, adica 201 bucati; Fiat Albea reuseste sa se vinda mai bine cu 5,1% comparativ cu perioada similara din 2008, la fel ca si Suzuki Swift cu o crestere de 521%. Citroen C5 a vindut anul acesta cu un plus de 65% si un total de 99 modele livrate catre clienti. In clasa autoturismelor de lux, BMW a vindut cu 113% mai multe modele Seria 7, iar in clasa SUV urilor Nissan se pare ca a dat lovitura cu X Trail, comercializind 237 autoturisme, in crestere cu 21,5% fata de primele sase luni din 2008.

Rezultatul vinzarilor de autoturisme in primele sase luni ale anului confirma din nefericire prognozele sumbre facute anterior si mai mult de atit ne arata inca o data, cu toate ca nu era chiar necesar, cit de vulnerabili sintem la miscarile economiei europene si mondiale. Efecte ce le simtim azi din plin, vin parte din lipsa finantarilor sau a conditiilor extrem de greoaie si de rigide, dar si dintr o isterie pur mioritica, cu reprezentare in masa, ceea ce duce la scaderea investitiilor si la dezvoltarea speculei. Ma intorc la intrebarea daca sa ne ingrijoram ori nu. Raspunsul n am sa l dau eu aici, dintr un motiv simplu si anume ca nu pot schimba cu ceva mersul lucrurilor indiferent de pozitia luata, insa pot sustine ca putin mai mult optimism si curaj nu are a dauna, ba din contra, si inchei cu speranta ca la finele lui 2009 statistic sa arate si sa poata fi prezentata cu totul altfel. Exista azi oportunitati ce in mod normal nu le am fi avut. Hai sa profitam de ele!
comentarii
 
piata auto       revista auto      stiri auto      anunturi auto gratuite