autoplay
A aparut numarul 134
numarul urmator
arhiva autoplay
arhiva autoplay
Peugeot-508_2011_1600x1200_wallpaper_07_resize_1350926461
25 Septembrie 2012
Urmeaza modelul din SUA -- Constructorii auto din Europa se pregatesc pentru masuri de austeritate

Companiile auto din Europa au revenit din vacanţa de vară cu gândul de a închide fabrici şi să concedieze angajaţi în acelaşi fel în care au procedat omologii lor din Statele Unite în urmă cu trei ani.

În 2009, când SUA a salvat de la faliment pe General Motors şi Chrysler, a făcut-o cu condiţia ca aceşti producători să-şi închidă unele fabrici şi să opereze disponibilizări pentru a reveni la profituri. În schimb, guvernele din Europa au sprijinit companiile auto tocmai pentru a păstra numărul de angajaţi, în speranţa unei reveniri rapide. După trei ani, perioadă în care nu s-au întrezărit semnele finalului crizei din Europa, varianta reducerii costurilor nu mai este respinsă atât de autoritar de politicieni.

Guverne precum socialiştii care au venit la putere la Paris nu mai au bani pentru a mai ţine companiile auto pe linia de plutire, iar liderii sindicali se gândesc că disponibilizările de acum pot salva mai multe job-uri în viitor. Cu toate acestea, se preconizează că muncitorii nu vor primi vestea fără să ofere o replică. Închiderea fabricilor auto nu mai sunt un subiect tabu cum se întâmpla după primul val al crizei din 2008.

La trei ani după măsurile drastice cerute de administraţia lui Barack Obama ca reacţie la investiţia banului public, General Motors şi Chrysler au început să înregistreze încasări semnificative, chiar dacă piaţa din SUA este încă sub nivelul de dinainte de debutul crizei. GM, care a renunţat la patru mărci auto, a închis 14 fabrici în SUA şi a disponibilizat 21.000 de muncitori, a înregistrat un profit de 7,6 miliarde USD anul trecut, în timp ce Chrysler, sub noul patronaj al celor de la Fiat, a înregistrat un profit de 183 milioane USD după măsuri similare de austeritate.

Producătorii auto din Europa par prinşi într-un vârtej. PSA Peugeot-Citroen, Renault şi Fiat – împreună cu Ford în Europa şi Opel/Vauxhall – se străduie fără succes să rămână profitabili.

PSA plănuieşte să disponibilizeze 10.000 de muncitori francezi şi să ducă la capăt primul plan de închidere a unei fabrici auto în Franţa în ultimele două decade.

Fiat, care a închis deja o fabrică, a avertizat că va mai închide una dacă nu va putea să construiască maşini competitive pentru exportul în SUA.

Cei de la Renault au fost atenţi să nu scoată din ecuaţie o posibilă închidere de fabrici. Cu patru luni înaintea anunţului celor de la PSA, Carlos Ghosn, CEO Renault, a specificat că o mişcare generală de restructurare va trebui să fie respectată de toţi producătorii auto din Europa. Numărul de angajaţi Renault a scăzut cu 9,6 % din 2008 în 2011. PSA a înregistrat scăderi de 7,6%. Deşi a fost singurul constructor care şi-a închis o fabrică, Fiat nu şi-a micşorat cu mult forţa de muncă estimată la circa 63.000 de oameni. În orice caz, aceste cifre încă nu se apropie de scăderea de 13% înregistrată de piaţa auto din Europa în aceeaşi perioadă.

De asemenea, dacă fabricile auto de pe ambele părţi ale Atlanticului aveau o producţie la 85% din capacitatea maximă, fabricile din SUA lucrează în prezent la 90% din capacitate, în timp ce omologii lor din Europa au coborât producţia la 74%.

Media ascunde contraste izbitoare. Două din cinci fabrici auto din Europa funcţionează sub 75%, considerată rata minima de profitabilitate. În schimb, fabricile Volkswagen sunt aproape de capacitate maximă. Fabricile care funcţionează mai greu sunt localizate preponderent în Italia, Franţa şi Spania.

Cu toate acestea, exemplul oferit acum trei ani de SUA este prea recent şi, până acum, prea de succes pentru a putea fi ignorat.

Această viziune începe să devină tot mai plauzibilă în Europa. Francois Hollande, noul preşedinte al Franţei, a anunţat iniţial că este şocat de decizia PSA de a închide fabrica Aulnay, de lângă Paris. Se pare că, de fapt, şefii ţării fuseseră anunţaţi în avans despre această măsură. Mai mult, la câteva ore după anunţul celor de la PSA, compania feroviară de stat a Franţei a specificat că va acorda şanse muncitorilor de la PSA rămaşi fără serviciu.

Chiar şi Arnaud Montebourg, ministrul industriei, care a declarat că se va opune vehement planurilor PSA, a făcut un apel către sindicate pentru a avea respect pentru cele peste 90.000 de locuri de muncă care ar fi salvate de această măsură.

comentarii
 
piata auto       revista auto      stiri auto      anunturi auto gratuite