autoplay
A aparut numarul 136
numarul urmator
arhiva autoplay
arhiva autoplay
Dacia-Lodgy_2013_1600x1200_wallpaper_02_resize_1348160891
25 August 2012
Autor: Vlad Barza
Povestea a doua strategii -- Cum se face ca Renault si PSA Peugeot Citroen au urmat drumuri atat de diferite

În martie 1992 Renault închidea o uzină de lângă Paris, iar un sindicalist declara atunci că se simte ca la o înmormântare. La două decenii distanţă un deja-vu se petrece fiindcă PSA Peugeot Citroen a anunţat că va închide o uzină din Franţa. Acum Renault are rezultate onorabile, iar PSA Peugeot Citroen trebuie să ia măsuri dure de redresare. Cum s-a ajuns aici şi ce a făcut ca marii rivali să aibă destine atât de diferite puteţi afla din articol.

PSA Peugeot Citroen anunţa joi, 12 iulie 2012, că în 2014 va închide uzina din Aulnay şi că situaţia grea din piaţă o determină să renunţe la 8.000 de angajaţi. Presa franceză a făcut imediat legătura cu ultima uzină auto închisă în Franţa, cea a Renault de la Ile Seguin, Boulogne-Billancourt, care producea din 1929 şi la apogeu avusese 35.000 de angajaţi. Un sindicalist spunea atunci, în martie 1992, că se simte că la o înmormântare, iar acum, la două decenii distanţă, istoria se repetă, însă cu alt actor în rolul principal. PSA Peugeot Citroen are probleme financiare şi nu reuşeşte să se redreseze, fiind, iată, nevoie de măsuri

radicale. Pe de altă parte, Renault, deşi nu stă pe roze, are rezultate onorabile şi nu estimează scăderi dure ale vânzărilor. Aşadar, ce s-a întâmplat în ultimele două decenii astfel încât PSA a ajuns să aibă mari probleme, iar Renault să fie mai stabilă?

În primul rând vorbim de strategii diferite: Renault s-a extins pe patru continente, este şi într-o alianţă cu Nissan, a preluat şi Lada-AvtoVaz şi activitatea sa este atât de mult internaţionalizată încât produce 75% din maşini în afara Franţei. Calculul cu forţa de muncă e edificator: salariul anual al unui muncitor în Franţa este 50.000 euro, în România e de 5.000 euro, iar în Maroc e de 3.000 euro. Maşinile produse pe platforma

Logan (B0) în aproape zece ţări - Duster, Sandero, Logan Sedan - s-au vândut în peste 800.000 de exemplare anul trecut, rezultat de neînchipuit acum câţiva ani.

La Peugeot lucrurile stau altfel: 41% dintre maşinile vândute sunt produse în Franţa, iar ca prezenţă internaţională semnificativă vorbim de Italia şi Spania, ţări în care criza a lovit puternic. Mai mult, peste o zecime din producţia alianţei PSA se îndrepta către Iran, care asambla maşini Peugeot din colecţii de piese trimise din Franţa, însă ţara asiatică este sub embargou european, astfel că activităţile sunt blocate.

În plus, familia Peugeot care ţine „frâiele” PSA a vrut mereu să păstreze cât mai mult activităţile în Franţa şi nu a fost atât de dornică să facă parteneriate internaţionale extinse. PSA are o serie de alianţe cu alte grupuri auto, însă în nici un caz la fel de extinse ca activităţi precum cea dintre Renault şi Nissan.

Pe scurt, diferenţa esenţială între cele două grupuri auto este că scăderea dură a pieţelor europene afectează mai mult PSA, în timp ce Renault are creşteri importante în Brazilia, Rusia şi Africa, rezultate capabile să compenseze dezastrul din Europa.

O diferenţă imensă de viziune întâlnim şi când e vorba de familiile de modele. Renault a devenit celebră datorită abordării low-cost, iar marca Dacia, menită iniţial să deservească pieţe emergente, a ajuns să aibă vânzări uimitor de bune în Germania şi Franţa, iar „loganizarea” a devenit un fenomen care a schimbat faţa întregii industrii auto.

Spre deosebire de Renault, PSA Peugeot Citroen nu s-a dus atât de mult în jos cu preţurile, chiar dacă are în gamă şi maşini care costă sub 10.000 de euro. Grupul PSA a ales însă să (re)lanseze gama DS cu aspiraţii premium, scoţând pe piaţă DS3, DS4 şi DS5 în ultimii doi ani, modele care au fost bine primite, însă nu pot realiza volume mari. Renault nu a reuşit să facă valuri în acest segment superior, Laguna nefiind bine receptată în piaţă, chiar dacă compania spunea că va fi unul dintre cele mai de succes modele din segment.

Un punct la care PSA stă mai bine este designul, modelele lor sunt clar mai apreciate în piaţă, iar la acest capitol cei de la PSA Peugeot Citroen au fost mai îndrăzneţi decât cei de la Renault, care au admis că au rămas în urmă la partea de design şi că au pierdut clienţi din acest motiv. Totuşi, Renault recuperează de când divizia de design este condusă de Laurens van den Acker, care a prezentat o serie de concepte frumoase, însă se afla în faţa marelui test: lansarea noului Clio.

Din comparaţiile de mai sus nu trebuie trasă concluzia că Renault sta pe roze şi a făcut numai lucruri bune. Şi Renault face concedieri în Franţa, doar câteva sute de oameni ce-i drept, nu 8.000, însă delocalizarea producţiei către zonele ieftine a stârnit multe supărări, mai ales fiindcă statul francez deţine 15% din acţiuni. În plus, opinia publică din Franţa a criticat faptul că tot mai multe maşini ale grupului sunt produse în Turcia, România şi Maroc, dar şi recentele declaraţii ale unor oficiali Renault care sugerau că autorităţile trebuie să reintroducă Programul Rabla.

comentarii
 
piata auto       revista auto      stiri auto      anunturi auto gratuite