autoplay
A aparut numarul 140
numarul urmator
arhiva autoplay
arhiva autoplay
25 Noiembrie 2016
InspectorAuto.ro atrage atentia -- Cele mai comune cinci tepe intalnite pe piata auto

Actele false, eludarea TVA, maşinile reparate fără niciun fel de standard, autovehiculele furate şi falsa transparenţă a vânzătorilor sunt cele mai comune capcane în care pot cădea cumpărătorii de maşini rulate.

Automobile bune de cumpărat sunt cu zecile de mii în piaţă, iar pentru a ajunge la ele este nevoie de răbdare, verificări temeinice şi, mai ales, de cunoaşterea tehnicilor prin care clienţii de bună credinţă pot fi înşelaţi.

InspectorAuto.ro descrie pe larg cele mai comune cinci ţepe întâlnite în piaţa auto, având ca scop creşterea vigilenţei din partea cumpărătorilor.

„În domeniul auto nu există pomeni. Nimeni nu vinde la un preţ foarte bun o maşină foarte bună. Principii simple, precum răbdarea şi atenţia, îi poate salva pe cumpărători din a transforma achiziţia unei maşini din bucurie într-un coşmar”, a declarat Mihai Cune, fondator şi director general al InspectorAuto.ro., unde sunt prezentate cele mai comune cinci ţepe întâlnite pe piaţa auto.

Acte „pe direct” - infracţiune trecută prea uşor cu vederea

Această practică este foarte des întâlnită şi presupune perfectarea actelor direct între client şi vânzătorul din ţara de provenienţă a maşinii. Cu alte cuvinte, samsarul nu figurează în documente pe nicăieri, iar modul în care se ajunge în această situaţie intră în sfera infracţiunilor numite „fals şi uz de fals”. Situaţia poate fi întâlnită şi la maşinile cumpărate din România, de la un proprietar român.

Cum funcţionează? Simplu. Samsarul cumpără maşină de la o persoană fizică sau juridică din Germania sau altă ţară UE, iar în acte este trecut proprietarul de drept şi noul proprietar (samsarul). Apoi, samsarul falsifică actele originale. În dreptul vânzătorului rămân datele corecte, dar cu o semnătură şi/sau ştampilă falsificate (logic, din moment ce nu mai vorbim de documentul original), iar la cumpărător se lasă loc liber pentru a trece pe contract direct persoana căreia îi va fi vândută în final maşina. Samsarii care lucrează astfel spun că ei fac acte direct cu vânzătorul din Germania şi sunt simpli intermediari.

În fapt, maşina este vândută de samsar cu acte false (actul de dobândire), iar acest intermediar va fi de negăsit ulterior în caz de probleme legale sau de probleme cu maşina, pentru că nu apare pe nicăieri în acte. Mai mult decât atât, cumpărătorul final nu este proprietarul maşinii, de fapt, pentru că el are un contract de vânzare-cumpărare fals. Actul care stă la baza transferului de proprietate este un fals şi nu are nicio valoare, iar banii pe maşină au fost daţi unei persoane care nu apare nicăieri.

Mai mult decât atât, cumpărătorul va săvârşi infracţiunea de uz de fals în momentul în care foloseşte acel contract de vânzare-cumpărare pentru a înmatricula maşina. În anumite cazuri este nevoit să dea, la înmatriculare, o declaraţie pe proprie răspundere că a adus personal maşina din ţara X (deci cumpărătorul comite o nouă infracţiune).

Această practică este atât de des întâlnită, iar educaţia cumpărătorilor în domeniu este atât de precară, încât cumpărătorul final consideră firească această practică, pentru a mai elimina din birocraţie şi din costuri.

Pentru a fi în regulă o astfel de tranzacţie, samsarul/intermediarul trebuie să aibă un contract de vânzare-cumpărare între el şi proprietarul anterior al maşinii, apoi să ia maşina în evidenţă în România, după care să facă un alt act de vânzare-cumpărare între el (intermediar) şi următorul cumpărător. Situaţia se aplică atât pentru maşinile cumpărate cu contract de vânzare-cumpărare, cât şi pentru cele cu factură.

Atenţie! „Actele” făcute „de mână” (chitanţa de mână) trebuie evitate sub orice formă! De cele mai multe ori duc la complicaţii foarte mari pentru că maşina nu se poate radia sau înmatricula cu un astfel de document. Practica încă mai există în România, în special în zonele rurale.

Eludarea TVA

Această practică des întâlnită este o mare capcană în primul rând pentru cumpărător, pentru că poate fi acuzat de evaziune fiscală şi i se pot impune nişte sume suplimentare de plată ca TVA pentru maşina cumpărată deja.

Majoritatea maşinilor care sunt cumpărate de la licitaţii din Europa sunt cumpărate la preţ net de către o firmă plătitoare de TVA care are obligaţia să aplice, la revânzarea maşinii, TVA 20% la întreagă sumă cu care a cumpărat maşina, inclusiv marja de profit.

Ce se întâmplă însă în realitate este departe de legalitate. Maşina este cumpărată la preţ net, apoi se adaugă o marjă de profit de câteva sute de euro şi se percepe TVA doar pe acea sumă. Această practică este ilegala pentru că aplicarea TVA-ului la marjă se face doar pentru bunurile second-hand cu TVA compus şi nedeductibil. Adică bunurile pentru care s-a plătit deja TVA în ţara de origine. Or, în cazul de faţă, odată cumpărată maşina la preţ net, TVA-ul fie nu s-a plătit în ţara de origine, fie s-a recuperat, aşa că el urmează să fie plătit în ţara în care bunul este dat în folosinţă, în speţă în România.

Deoarece clienţii sunt tentaţi să cumpere cu un preţ cât mai mic maşinile, trebuie să cunoască şi faptul că demonstrarea unei înţelegeri între ei şi persoanele de la care cumpără autoturismul pentru evitarea/diminuarea obligaţiei de plată a TVA va avea ca efect stabilirea unor sume suplimentare şi în sarcina lor, a clienţilor, şi chiar acuzarea de evaziune fiscală.

Mai nou, de când mecanismul a intrat în atenţia ANAF (operaţiunea XENON), samsarii au făcut firme în Bulgaria, Slovacia, Cehia, etc. Acele firme cumpără maşinile de la licitaţie, le schimbă regimul de TVA şi le revând în România unor firme care acţionează doar ca intermediari şi aplică un comision pentru care plătesc TVA statului român - perfect legal, transferând problema TVA în celelalte ţări. De aceea foarte mulţi dealeri auto din Germania nu mai vând fără TVA către firme din România decât dacă se lasă TVA ca garanţie până la înmatricularea maşinii pe firma care a cumpărat maşina. Adică o procedură legală şi corectă.

Maşini grav avariate, eventual având şi kilometrajul dat înainte!

InspectorAuto.ro, prin serviciul Inspector pe Teren, a descoperit maşini avariate grav, care au puţini kilometri. Au fost cumpărate la preţuri derizorii, ca epave, reparate şi scoase la vânzare. Pentru că unele au doar mii de kilometri la bord, samsarii dau kilometrajul înainte deoarece vânzarea unei maşini cu atât de puţini kilometri ar părea dubioasă.

O practică des întâlnită este aceea de a face o maşină „bună” din două sau trei grav avariate, structura de siguranţă a maşinii şi aliniamentul caroseriei fiind compromise. Cele mai pretabile maşini sunt cele noi şi foarte noi, plus cele scumpe - pentru că sunt cele mai profitabile pentru samsari.

De asemenea merită reţinut că nu există o legislaţie bine pusă la punct care să trimită la casat maşinile considerate daună totală. Samsarii plătesc pe aceste epave mai mult decât ar plăti centrele de dezmembrări. Cine vinde epave? Fie direct clienţii care tocmai şi-au făcut maşina daună totală, fie firmele de asigurări, deoarece legislaţia le permite.

Aceste maşini sunt reparate ieftin şi readuse în circulaţie. Ieftin înseamnă fără a mai ţine cont de siguranţa structurii maşinii, de airbag-uri, de diverse elemente de caroserie. Reparaţiile sunt de suprafaţă, scopul fiind revânzarea maşinii şi maximizarea profitului. Multe maşini daună totală sunt importate. În ţările din Vest ele sunt foarte ieftine pentru că se vând doar la dezmembrări şi atunci sunt cumpărate pe bucăţi - faţa de la una, spatele de la alta - şi se introduc în România ca piese (pentru evitarea taxelor), apoi sunt sudate, cosmetizate şi vândute!

Falsa transparenţă

Unii vânzători au dezvoltat o tehnică a transparenţei totale, în ideea în care vor fi atât de credibili încât un eventual cumpărător nu va mai face paşii necesari pentru verificarea temeinică a maşinii.

În anunţuri, aceşti vânzători menţionează seria de saşiu (VIN), spun că acceptă orice test autorizat, că sunt reali kilometri şi prezintă şi cartea service (autentică sau contrafăcută). Sintagme ca „accept orice test”, „kilometri reali”, „carte service” din anunţuri sunt des folosite. Evident, printre vânzătorii transparenţi şi oneşti se găsesc şi mulţi impostori.

În concluzie, cumpărătorilor le este recomandat sa verifice temeinic maşina şi documentele, înainte să dea banii pe ea, şi să nu ia de bune textele din anunţ, fotografiile frumoase şi poveştile vânzătorului.

Maşinile furate şi furtul de identitate

Potrivit Registrului Auto Român (RAR), cea mai nouă şi răspândită tehnică pentru a introduce în piaţă maşini furate are la bază maşinile de închiriat, rent-a-car. Grupurile infracţionale închiriază maşini pe termen mai lung, timp în care diverse documente sunt contrafăcute. Cel mai uşor de falsificat este contractul de vânzare-cumpărare, el neavând elemente de protecţie şi nefiind standardizat în UE.

Maşina va apărea în bazele de date că fiind furată după ce şi-a schimbat deja proprietarul o data sau de două ori, în încercarea de a se face pierdută urma respectivului automobil.

Deoarece Certificatul de Autenticitate nu mai este necesar la înmatricularea maşinilor deja înscrise în circulaţie în România, există şanse ca maşinile să fie „clonate”, utilizând documente de la una şi caroseria de la alta. Practica a fost răspândită în România până în anul 2000 şi mult diminuată de Certificatul de Autenticitate RAR. Acum, că acesta nu mai este obligatoriu, nimic nu poate garanta că această practică nu va reveni. Cumpărătorii pot cere însă în continuare vânzătorilor Certificatul de Autenticitate (eliberarea lui devenind „opţională”, din „obligatorie”).

Concluzii

Eludarea TVA aduce câştiguri  samsarilor, drept urmare unii dintre ei nici măcar nu mai au nevoie să dea kilometrajul înapoi. Riscul fiscal şi legal este însă foarte mare (şi) pentru cumpărător. Stoparea acestui fenomen ar duce la creşterea preţurilor maşinilor rulate, şi, probabil, îi va face pe samsari să se reorienteze către celelalte metode de înşelare a clienţilor.

Sunt de evitat sub orice formă contractele de vânzare-cumpărare în alb şi „chitanţele de mână”.

Sunt necesare demersuri legislative pentru încadrarea ca infracţiune a modificării kilometrajelor maşinilor, pentru a elimina maşinile cu kilometri daţi înapoi sau înainte.

Maşinile pentru care plata TVA a fost eludată pot aduce cumpărătorului cheltuieli ulterioare achiziţiei, chiar după ani de zile, plus eventuale probleme legale. Aşadar maşinile trebuie cumpărate de la dealeri de încredere, nu de la firme obscure.

Certificatul de Autenticitate rămâne în continuare un filtru necesar pentru a te asigura că ceea ce urmează să cumperi este o maşina autentică, cu seriile de la caroserie şi de la motor în regulă, şi care să nu fi făcut obiectului vreunui furt.

Atenţie mare la vânzătorii foarte transparenţi şi la maşinile cu cărţi de service! Acestea pot fi foarte uşor contrafăcute.

Cumpărarea de maşini fără certificat fiscal este total nerecomandată! Nu trebuie acceptat niciun pretext ca acesta să fie înmânat mai târziu. Riscaţi să nu-l mai obţineţi şi să rămâneţi cu maşina neînmatriculată.

comentarii
 
piata auto       revista auto      stiri auto      anunturi auto gratuite