autoplay
A aparut numarul 136
numarul urmator
arhiva autoplay
arhiva autoplay
25 Martie 2012
Great Wall nu va avea viata usoara in Europa -- Planurile chinezilor in Bulgaria pot intampina dificultati pe termen lung

Decizia celor de la Great Wall de a stabili o linie de asamblare în Bulgaria este o mişcare temeinică, care ar putea duce la exportul de vehicule în restul Europei la preţuri duty-free. Există totuşi nişte motive de îngrijorare pe termen lung, subliniate de Vitaly Belsky, analist la Frost & Sullivan.

„A începe producţia în Bulgaria este în mod clar o mişcare strategică cu bătaie lungă pentru Great Wall. Această mişcare va permite maşinilor fabricate local să fie exportate în restul Europei fără taxe”, a scris Belsky într-o notă de cercetare. „Sunt convins că nu va fi greu ca Great Wall să găsească clienţi, graţie standardelor de calitate şi siguranţă care continuă să se îmbunătăţească. Asta deşi alţi producători auto, cum ar fi Mitsubishi, au oprit producţia în Europa din cauza condiţiilor aspre de pe piaţa auto. Întrebarea este care vor fi beneficiile pentru Bulgaria? Câştigurile pe termen scurt, cum ar fi locuri noi de muncă şi creşterea bugetului de stat prin taxe, sunt evidente şi uşor de calculat. Cu toate acestea, beneficiile pe termen lung nu sunt la fel de clare”.

Belsky se aşteaptă ca asamblările să fie realizate iniţial ataşând componentele mecanice pe caroseriile care sunt livrate din China gata sudate, vopsite şi finisate. În acest fel, în Bulgaria va produce elemente de valoare redusă. Totuşi este posibil să se treacă la o producţie care să necesite operaţiuni de sudat şi vopsit, precum şi o linie de finisaj mai complexă. Producţia de o calitate mai bună în Bulgaria s-ar putea lovi de câteva probleme ţinând cont că Bulgaria nu deţine o bază extinsă de furnizori auto (numai 18 furnizori certificaţi ISO16949 faţă de 436 câţi sunt în Polonia).

Dezvoltarea unei baze de furnizori auto este provocată de producţia sporită de vehicule. Furnizorii capătă interes în momentul în care se ajunge la un prag de profit, prag care se obţine doar în contextul creşterii producţiei. Când sunt produse 100.000 de maşini pe an se creează o bază pentru furnizori de produse cu valoare redusă, cum ar fi componentele de plastic. „O producţie de 200.000 de vehicule pe an atrage furnizori de elemente cum ar fi scaune, sisteme de eşapament, pe când un volum de 500.000 de vehicule va aduce pe piaţă furnizori de sisteme de propulsie şi componente ale şasiului”.

Belsky sugerează că Bulgaria va întâmpina dificultăţi în realizarea bazei de furnizori în condiţiile în care Great Wall are în planul actual un plafon maxim de producţie de 70.000 de maşini pe an. Bulgaria se poate concentra pe soluţii de mobilitate alternativă, cum ar fi vehiculele electrice produse de constructori chinezi ce pot fi fabricate în cantităţi reduse chiar din 2012, precum şi componente electrice şi electronice (baterii, motoare şi componente electronice pentru control). Cu această linie de producţie, Bulgaria poate ajunge pe harta producătorilor auto din Europa.

comentarii
 
piata auto       revista auto      stiri auto      anunturi auto gratuite