autoplay
A aparut numarul 136
numarul urmator
arhiva autoplay
arhiva autoplay
deschidere_1396692547
25 Februarie 2014
Dacia, Jaguar si Mazda au sfidat criza pietei auto din Europa

Dacia, Mazda şi Jaguar au fost anul trecut mărcile auto care au înregistrat cea mai rapidă evoluţie pe piaţa din Europa. Modelul F-Type a propulsat vânzările Jaguar, Sandero i-a fost de mare sprijin companiei Dacia, iar CX-5 a marcat un real succes în calitatea sa de cel dintâi crossover compact construit de Mazda.

Noile modele au ajutat zece dintre cele mai importante 30 de brand-uri auto europene să aibă creşteri ale vânzărilor în ciuda economiei fragile din regiune. Prin comparaţie, doar şapte mărci au avut vânzări mai mari în 2012 faţă de 2011. Cea mai benefică perioadă a anului 2013 a fost cel de-al doilea semestru. Mulţi dintre reprezentanţii producătorilor auto cred că situaţia pozitivă va continua şi în 2014, rezultând un progres cu 3% a livrărilor de maşini noi în Europa.

Dacia a obţinut un profit considerabil de pe urma celei de-a doua generaţii a subcompactului Sandero. Vânzările maşinii au crescut în 2014 cu aproximativ 70%, până la 121.398 de unităţi. Noul Sandero este mai rafinat şi mai eficient în privinţa consumului de combustibil, însă preţul a rămas acelaşi ca al predecesorului său – 7.900 de euro. Acest aspect a ajutat modelul să atragă din ce în ce mai mulţi clienţi preocupaţi în primul rând de buget, care nu au dorit să facă investiţii majore anul trecut.

Maşina construită în România a înregistrat şi alte performanţe pozitive:

·         A ridicat vânzările în Europa ale mărcii Dacia la 294.422 de unităţi.

·         A transformat Dacia în brand-ul auto cu cea mai rapidă evoluţie din regiune, cu un procent de 23%.

·         A contribuit la creşterea cu 4% a vânzărilor grupului Renault, un nivel de top pentru industrie.

La nivel mondial însă Renault a consemnat în 2013 o scădere cu 2% a vânzărilor şi s-a confruntat cu cel mai scăzut nivel din ultimii 18 ani, mai exact 12,3 milioane de unităţi.

Mazda s-a situat pe locul secund în clasamentul creşterii anuale datorită cererii puternice pentru CX-5, care a devenit cel mai bine vândut model al producătorului auto japonez în Europa. Vânzările CX-5 în Europa s-au dublat în cursul anului trecut şi au ajuns la peste 50.000 de exemplare, potrivit datelor furnizate de JATO Dynamics, deoarece popularitatea SUV-urilor şi crossover-elor a continuat să crească în regiune. Succesul lui CX-5 a fost principalul factor care a dus la avansul cu 18% al vânzărilor firmei Mazda în Europa sau un total de 147.307 vehicule.

Jaguar F-Type este un alt model responsabil pentru succesul companiei sale în 2013. Autoturismul a fost vândut într-un număr de 2.743 de unităţi şi a reprezentat 80% din creşterea înregistrată de Jaguar anul trecut. Vânzările totale ale mărcii au evoluat cu 16%, până la 27.394 de exemplare.

„F-Type a fost creat pentru a fi un puternic susţinător al mărcii şi a le aminti oamenilor că Jaguar este în viaţă şi este bine, înaintea marii expansiuni a liniei de produse care va începe în 2015”, a declarat Max Warburton, analist financiar la Bernstein Research din Singapore. El a adăugat că F-Type a ajutat şi gama de bază a companiei Jaguar prin vinderea autovehiculelor la preţuri mai mari decât s-ar fi gândit oricine.

În timp ce zece mărci auto au ieşit învingătoare anul trecut în Europa, alte opt au avut deprecieri mai mici faţă de cea a industriei, fapt care le-a permis să-şi menţină sau chiar să câştige o cotă de piaţă superioară. În schimb, celelalte douăsprezece brand-uri auto au înregistrat scăderi ale vânzărilor mai mari faţă de cea a pieţei, care s-a confruntat cu cel de-al şaselea an consecutiv de declin, nivelul minim de 16 milioane de unităţi fiind atins în 2007.

Câştiguri ale grupurilor

Renault şi Daimler au fost singurele grupuri auto mari care s-au bucurat de creşteri ale vânzărilor în Europa anul trecut, ambele cu un procent de 4%. Mercedes-Benz a condus evoluţia Daimler, însă vânzările smart s-au diminuat semnificativ din cauza „vârstei” singurului său model – fortwo. Avansul mărcii Mercedes-Benz în 2013 a fost de 5%, respectiv 617.244 de unităţi, în principal datorită cererii mari pentru Clasa A. Compacta a devansat Clasa C şi a devenit cel mai bine vândut model Mercedes-Benz în Europa în 2013, cu 130.864 de exemplare (+87% faţă de 2012). De asemenea, sedanul compact CLA a semnalat un impact consistent, el făcând parte din populara familie de modele compacte ale companiei, care include Clasa A, Clasa B şi SUV-ul GLA.

„Creşterea Mercedes-Benz a venit aproape în totalitate din produse bazate pe platforma Clasei A. Este evident că această maşină nu este foarte profitabilă, însă compania de la Stuttgart se bucură de primirea pozitivă de care a beneficiat acest produs. A realizat mai mult decât se aştepta de la el şi a demonstrat că marca poate cuceri şi cumpărători mai tineri”, a precizat Warburton.

De cealaltă parte, vânzările subsidiarei smart au scăzut cu 7% anul trecut. Brand-ul va prezenta cea de-a treia generaţie a minicar-ului fortwo la ediţia din acest an a Salonului Auto de la Geneva. Totodată, o maşină cu patru locuri ar urma să vină în sprijinul smart.

Toyota, BMW, Volkswagen şi Hyundai-Kia au consemnat, anul trecut, scăderi destul de mici ale vânzărilor în Europa, în timp ce Ford, General Motors, Fiat-Chrysler şi PSA/Peugeot Citroen au pierdut atât din vânzări, cât şi din cota de piaţă.

Stephen Odell, CEO-ul diviziei europene a companiei Ford, a dorit să justifice declinul cu 4% al grupului său. „Am redus semnificativ vânzările către firmele de închirieri auto şi înmatriculările făcute direct de către dealeri, pariind pe comercializarea vehiculelor noi prin metoda retail. Această strategie a dat rezultate. Vânzarea în sistemul retail este mai profitabilă şi este mai benefică pentru imaginea companiei şi valoarea reziduală”, a subliniat Odell.

Chevrolet şi Lancia sunt în centrul atenţiei

Două dintre mărcile auto care au avut cele mai slabe rezultate în Europa anul trecut – Chevrolet şi Lancia – vor fi supuse unor schimbări semnificative. Chevrolet se va retrage din Europa de la sfârşitul lui 2015, iar Lancia va fi comercializată doar pe teritoriul Italiei. Vânzările Chevrolet au scăzut cu 18% în 2013, până la 143.307 vehicule, în timp ce volumul Lancia s-a diminuat cu 20%, ajungând la 74.818 unităţi.

General Motors a hotărât să-şi concentreze eforturile asupra readucerii în zona profitabilă a brand-ului Opel/Vauxhall. „Acest lucru îi va permite grupului GM să se focalizeze pe Opel şi Vauxhall şi să abandoneze o strategie de brand referitoare la Chevrolet, despre care nu cred că ar fi cucerit prea multă lume”, a declarat David Whiston, analist Morningstar.

În acelaşi timp, vânzările Lancia în afara Italiei vor fi oprite şi se vor baza pe un singur model – minicar-ul Ypsilon. Sergio Marchionne, CEO-ul Fiat Group, a anunţat în decembrie 2013 modificările stabilite pentru marca veche de 108 ani. Anul trecut aproape 80% din vânzările Lancia au fost înregistrate în Italia şi trei sferturi din volumul total au fost constituite de modelul Ypsilon.

Marca Alfa Romeo a grupului Fiat a avut cea mai drastică scădere a vânzărilor în 2013 din topul celor mai importante 30 de brand-uri auto din Europa, cu o pondere de 29%, ajungând la 64.415 unităţi, cel mai redus nivel de după 1964.

comentarii
 
piata auto       revista auto      stiri auto      anunturi auto gratuite