autoplay
A aparut numarul 136
numarul urmator
arhiva autoplay
arhiva autoplay
uk_resize_1371403011
25 Mai 2013
Aparent pare paradoxal... -- Cresterea vanzarilor de masini evidentiaza problemele din Marea Britanie

Unul dintre puţinele puncte tari ale economiei Marii Britanii – cele 13 luni în care au crescut vânzările de maşini – ar putea, în realitate, să spună mai multe despre problemele ţării decât despre perspectivele ei de redresare. O mare parte a creşterii a fost determinată de un scandal în domeniul bancar, scumpirea combustibililor, diminuarea economiilor şi mărirea inegalităţii între venituri, notează Autonews.com. „O multitudine de factori s-au adunat pentru a crea o piaţă propice pentru clienţi în acest moment”, a declarat Keith Lewis, purtătorul de cuvânt al asociaţiei industriei auto britanice – Society of Motor Manufacturers and Traders.

Numărul maşinilor noi înregistrate în Marea Britanie a crescut cu 7,4% în primul trimestru, până la 606.000 de unităţi, potrivit Asociaţiei Europene a Constructorilor Auto (ACEA). În aceeaşi perioadă nu s-a înregistrat aproape nici o altă creştere economică în Regatul Unit, iar rata şomajului a ajuns la 7,9%.

Creşterea vânzărilor auto din Marea Britanie nu a fost în concordanţă cu situaţia de pe celelalte pieţe majore din Europa. În Germania, spre exemplu, înmatriculările au scăzut cu 13% în primul trimestru, la 674.000 de unităţi. Volumul total din Uniunea Europeană s-a micşorat cu 10% în acelaşi interval, fiind de numai 3 milioane de vehicule.

Ce s-a întâmplat în Marea Britanie?

În plan microeconomic totul a pornit de la comportamentul cumpărătorilor. Din dorinţa de a relansa economia prin încurajarea cheltuielilor şi investiţiilor, Banca Angliei a menţinut dobânda de referinţă la nivelul extrem de scăzut de 0,5%, astfel că oamenii care au bani puşi deoparte pierd mai mult din cauza inflaţiei decât câştigă datorită dobânzilor. Drept urmare, dorinţa de a economisi a devenit mai mică decât cea de a cheltui.

De asemenea, producătorii şi dealerii auto au hotărât să propună oferte convenabile şi să facă reduceri semnificative, din dorinţa de a vinde toate maşinile aflate în stoc, deşi pentru unii acest lucru a însemnat o pierdere. „Acum există maşini care sunt disponibile pentru o sumă mai mică faţă de costul lunar al unui abonament TV”, a precizat Tom Barnard, director al diviziei din Marea Britanie a companiei Nissan.

Producătorii auto, în special cei care s-au adresat în trecut doar clienţilor cu venituri mari, au început să-şi îndrepte atenţia şi asupra britanicilor mai puţin înstăriţi, aşa că au introdus modele cu preţuri mai convenabile, la care să poată avea acces un număr mai mare de oameni. Printre acestea s-au aflat câteva modele Mercedes-Benz Clasa C şi BMW Seria 3 care au putut fi cumpărate cu rate lunare mai mici de 300 de lire sterline (460 de dolari).

Dacă în urmă cu nişte ani membrii clasei muncitoare cumpărau maşini doar de la producători ca Ford sau Toyota, acum ei îşi permit un Mercedes, a subliniat Gordon Haining, director al dealerului auto Lookers.

Împinşi să cumpere

Au existat mulţi alţi factori în spatele acestei creşteri a vânzărilor. De la începutul anului 2011, băncile britanice au plătit despăgubiri în valoare de 8,9 miliarde de lire sterline sutelor de mii de clienţi cărora le-au fost vândute din greşeală asigurări Payment Protection Insurance (PPI), o plată medie fiind de 3.000 de lire sterline. Aproape trei sferturi din această sumă colosală a fost achitată anul trecut.

Asigurările PPI aveau rolul de a-i proteja pe datornici în caz de boală, deces sau pierderea locului de muncă, însă ele au fost vândute şi oamenilor care nu le doreau sau nu aveau nevoie de ele. În consecinţă, britanicii au intrat în posesia unor sume importante de bani, iar vânzătorii de maşini s-au gândit să profite de această oportunitate.

„Ce pot face cu aceşti bani? Să-i depun la bancă şi să nu obţin nimic în schimb? Îmi ajung să-mi schimb locuinţa sau să o extind pe cea actuală? Nu. Variantele posibile sunt de a merge într-o vacanţă sau a cumpăra o maşină nouă”, a mai spus Keith Lewis, purtătorul de cuvânt al asociaţiei industriei auto britanice.

În mod bizar, analiştii susţin că ultima opţiune a fost favorizată şi de un aspect care aparent ar trebui să-i îndepărteze pe oameni de maşini – scumpirea combustibililor. Umplerea unui rezervor a ajuns să coste în Marea Britanie 90 de lire sterline în 2012, faţă de 70 de lire sterline în urmă cu doi ani. Această creştere i-a convins pe conducătorii auto să investească în maşini noi, mai eficiente în privinţa consumului de combustibil, cu scopul de a face economii pe termen lung. Motoarele mai noi ajută la economisirea unei sume de până la 15 lire sterline la umplerea unui rezervor, comparativ cu modelele mai vechi.

Partea bună a recesiunii

Pentru alţii preţul combustibililor este mai puţin important. Deşi veniturile s-au diminuat în termeni reali, inflaţia blândă şi costurile reduse ale împrumuturilor au făcut ca mulţi salariaţi să nu simtă recesiunea din Marea Britanie. Acest lucru a fost valabil mai ales pentru persoanele cu venituri mari. „Există o parte a populaţiei care nu este afectată de scăderile şi creşterile din economie”, a mai spus Gordon Haining. Dealerul auto Lookers este specializat în comercializarea de modele Jaguar şi Land Rover, cel mai scump dintre ele – Range Rover Autobiography – având preţul de pornire de 100.000 de lire sterline.

Haining susţine că piaţa imobiliară din Londra a constituit un sprijin pentru vânzările de maşini de lux, deoarece străinii care cumpără case scumpe în Capitală îşi permit să achiziţioneze şi o maşină pe care să o folosească în ţară.

Anul trecut, mulţi dintre producătorii de maşini premium, cum ar fi Bentley sau Porsche, s-au bucurat de o creştere a vânzărilor mult mai mare în Marea Britanie comparativ cu procentul de 5,3% înregistrat la nivel mondial. Iar această tendinţă va continua, spun analiştii.

Perspective mai puţin favorabile

Evoluţia întregii pieţe auto din Marea Britanie nu pare să fie prea bună, ea fiind dependentă de resursele economice. La nivel microeconomic, mulţi dintre şoferii care au beneficiat de pe urma asigurărilor PPI vor dispărea. Pe plan macroeconomic, rata şomajului şi mărirea inflaţiei vor pune punct creşterii vânzărilor de maşini de anul trecut, care a înregistrat cel mai mare progres din ultimul deceniu. „Anul 2013 va fi unul în care vom uita de consumul excesiv. Veniturile sunt depăşite de inflaţie”, a precizat Rob Wood, economist la Berenberg Bank.

Totuşi, cel puţin un factor important ar trebui să stea la baza menţinerii cererii de maşini noi în Marea Britanie: numărul destul de mic de maşini second-hand existente pe piaţă.

„Nu există aici acea mişcare a maşinilor uzate între pieţe, aşa cum se întâmplă în Europa continentală. Noi conducem pe cealaltă parte a şoselei”, a menţionat Colin Couchman, analist auto la IHS Automotive.

comentarii
 
piata auto       revista auto      stiri auto      anunturi auto gratuite